Zadnje pripreme

U HAC-u, Jadroliniji i Bina Istri kažu da su spremni za noć uvođenja eura. Neke cestarine čak i pojeftinile

Marinko Glavan

Sustavi naplate i informacijski sustavi HAC-a, Jadrolinije i Bina Istre spremni su za uvođenje eura, od ponoći 1. siječnja, iako su moguća kratkotrajna ograničenja



RIJEKA – Sustavi naplate i informacijski sustavi Hrvatskih autocesta (HAC), Jadrolinije i Bina Istre spremni su za uvođenje eura, od ponoći 1. siječnja, iako su zbog prebacivanja na novu valutu moguća kratkotrajna ograničenja u dostupnosti određenih usluga, potvrđeno je iz sve tri kompanije koje upravljaju najvećim dijelom mreže autocesta i putničkih brodskih linija u Hrvatskoj.


Iz nacionalnog linijskog putničkog brodara poručuju kako je sve spremno za euro te kako će, unatoč kompleksnosti i visokom stupnju integracije informacijskog sustava Jadrolinije s vanjskim sustavima, svi elementi sustava, kao što su prodajni kanali, sustavi e-računa i interni sustavi biti spremni za prihvat nove nacionalne valute. Navode i kako će, ipak, zbog provođenja aktivnosti migracije platnih sustava banaka na valutu euro, naplata putem kartica na Jadrolinijinim prodajnim kanalima biti kratkotrajno nedostupna u novogodišnjoj noći, a putnicima preporučuju da karte za putovanja u prva tri dana nove godine kupe unaprijed.


Kanali prodaje


– Svakako bismo htjeli preporučiti našim putnicima da za planirana putovanja u periodu od 1. do 3. siječnja 2023. godine karte kupe do 31. prosinca 2022. godine i to putem online kanala prodaje, weba ili mobilne aplikacije. To preporučujemo isključivo kako bi bili sigurni da će sve transakcije proteći bez poteškoća, uzimajući u obzir da se Jadrolinijina prodaja oslanja i na vanjske sustave banaka, poručuju, uz napomenu kako cijene koje su i do sad bile izražene u kunama i eurima, ostaju iste.




Ulaskom Hrvatske u prostor Schengena u Jadroliniji očekuju povećanje prometa u odnosu na ovu i prethodne godine. Predsjednik uprave David Sopta ističe kako će se uzlazni trend nastaviti, budući da se očekuje da će olakšano kretanje ljudi i roba biti pokretač svih segmenata gospodarstva pa tako i pomorskog prometa.


– Hrvatska u desetoj godini svoga članstva u Europskoj uniji postaje članica šengenskog prostora i eurozone, dviju najtješnjih integracija koje čine jezgru cijele Unije. Jadrolinija je kao najveći hrvatski putnički brodar u potpunosti spremna dočekati ove promjene koje će se višestruko odraziti na njezino poslovanje. Nadamo se da će promjene proći bez većih poteškoća i za naše putnike, a mi smo tu da im to osiguramo, rekao je Sopta.


Iz Hrvatskih autocesta, na naš upit, odgovaraju kako je HAC pristupio Etičkom kodeksu za zamjenu kune u euro, čime svojim korisnicima jamči transparentno i pouzdano poslovanje u procesu uvođenja eura. Korisnike mole da idućih dana, zbog protočnosti prometa, cestarinu plaćaju točnim iznosom cestarine, bilo u kunama ili u eurima, a ne s velikim apoenima novčanica.


Sve naplatne postaje HAC-a završile su predopskrbu apoenima eura, pri čemu su osigurale dovoljnu količinu novčanica i kovanica eura, a plaćanje cestarine u kunama bit će moguće do 14. siječnja iduće godine u 24 sata, nakon čega će plaćanje gotovinom biti moguće isključivo u eurima. Pritom će, do 14. siječnja, u slučaju plaćanja u kunama, povrat ostatka biti također u eurima, a u izuzetnim situacijama, ako pojedina naplatna postaja ostane bez dovoljne količine eura i u kunama.


Fizički cjenici


Iz HAC-a posebno ističu da će automati za naplatu cestarine na Bregani i Kominu primati novčanice eura u najvećem apoenu do 20 eura, a na naplatnoj postaji Zagreb istok i Lipovljanima do 50 eura.


Sve izmjene informatičkih sustava i uređaja za naplatu već su, dodaju, napravljene, no i dalje iz HAC-a preporučuju bezgotovinsko plaćanje, bilo putem ENC uređaja ili bankovnih kartica, posebno u prijelaznom periodu, od 1. siječnja do 14. siječnja. Već su pripremljeni i postavljeni i fizički cjenici na naplatnim postajama, s cijenama iskazanim u eurima, a na elektroničkim monitorima cijena će se prikazivati u eurima i kunama. Plaćanje bankovnim karticama neće biti moguće u periodu od 22 sata, 31. prosinca, do 5 sati ujutro 1. siječnja. U istom periodu nedostupan će biti i sustav nadoplate ENC pretplatnih računa.


HAC je, ističe se u odgovoru, cijenu prilikom konverzije zaokružio na nešto manje iznose od službenog tečaja konverzije koji iznosi 7,5345 kuna za jedan euro.


– Primjerice, cestarina od Zagreba do Rijeke iznosi 70,00 kuna. Prema konverzijskom tečaju cijena u eurima je 9,29 međutim, mi smo je zaokružili na manji iznos od 9,20 eura. Kao primjer možemo navesti i cijenu samog ENC uređaja koji će od 1. siječnja biti 15 eura umjesto dosadašnjih 122,00 kuna, što je 16,19 eura, navode iz HAC-a, dodajući da će svi podaci o tečaju i cijeni cestarine biti vidljivi na računu o plaćenoj cestarini, a stanje pretplatnih računa korisnicima će od 1. siječnja biti automatski konvertirano u euro.


Naplata cestarine na Ipsilonu bez prekida


Iz Bina Istre kažu kako su poduzete sve pripremne mjere za uvođenje eura u sustav naplate cestarina na Istarskom ipsilonu.


– Nove softverske verzije, doprema potrebnih novčanica i kovanica u eurima, kao i servis podrške prema korisnicima spremni su za početak rada naplate cestarine u euro valuti od 1. siječnja u ponoć. Postupak prelaska zahtijevat će nekoliko sati, tijekom kojih će uglavnom naplata cestarine funkcionirati bez prekida. U tom periodu moguće je da pojedini servisi nadoplate ENC računa budu kratkotrajno nedostupni, poručuju iz Bina Istre.