Koronaprizvodnja

U drugom valu bez nestašica: Na koronaproizvodnju se preusmjerili brojni hrvatski poduzetnici

Branko Podgornik

foto: NL

foto: NL

Kad su izbile nestašice, Ministarstvo gospodarstva i Hrvatska gospodarska komora pozvali su domaće poduzetnike da barem dio proizvodnje preusmjere na materijal potreban za borbu protiv korone.



ZAGREB – Poduzećima koja se prilagođavaju pandemiji posao nerijetko ide bolje nego prije. To se ponajprije odnosi na proizvođače medicinske opreme i zaštitnih sredstava protiv korone. Na početku pandemije došlo je do velike potražnje za tim proizvodima, kao i silnih nestašica koje se nisu mogle nadoknaditi ni uvozom. Međutim, zahvaljujući okretnim domaćim poduzetnicima može se reći kako danas, u drugom naletu korone, bolnice i građani imaju na raspolaganju dovoljno osnovnih zaštitnih sredstava i iz hrvatske proizvodnje.


Kad su izbile nestašice, Ministarstvo gospodarstva i Hrvatska gospodarska komora pozvali su domaće poduzetnike da barem dio proizvodnje preusmjere na materijal potreban za borbu protiv korone. Jedna od prvih tvrtki koja se odazvala bio je zagrebački Splendor tekstil, koji je proljetos preko noći preusmjerio proizvodnju.


– Odlučili smo se na otvaranje novog pogona i organiziranje proizvodnje ‘pravih’ kirurških maski, kaže nam Suzana Perčić, voditeljica razvoja Splendor tekstila, obiteljske tvrke koja ima pogone u Sesvetama i Klanjcu, s oko 50 zaposlenih.


Četveroslojne maske




To se, kaže, odigravalo u trenutku kada kirurških i medicinskih maski uopće nije bilo na tržištu i kada su svi počeli šivati višekratne tekstilne maske. »U najtežim uvjetima svjetskog lockdowna nabavili smo strojeve i materijale, odradili sva potrebna ispitivanja, registraciju pri Halmedu i sve ostalo potrebno da bi kirurška maska mogla na tržište«, govori Perčić.



Splendor tekstil može proizvoditi četiri milijuna kirurških maski mjesečno, što znatno prelazi potražnju u Hrvatskoj. Naime, u međuvremenu je ponovno pokrenut uvoz iz Kine – onih kirurških, deklariranih kao medicinske, ali i onih bez ikakvih certifikata. Voditeljica razvoja potvrđuje da njihovoj tvrtki – koja se dva desetljeća bavi proizvodnjom različite profesionalne odjeće – posao nakon početka korone ide bolje, iako ne tako kako su očekivali.


– Prihodi nam se jesu povećali, ali su nam veliki i rashodi, jer treba održavati funkcioniranje velike hrvatske proizvodnje sa svim obvezama koje ona nosi, dok se na tržištu borimo s uvoznom robom, upozorava Perčić.


Ovih je dana Splendor tekstil ipak otišao korak dalje, nastojeći svoje konkurente nadmašiti kvalitetom. U suradnji s europskim kolegama i laboratorijima, napravili su masku za lice koja je zasad jedinstvena na tržištu i ima prednosti pred ostalima. Radi se o četveroslojnoj maski koja ljudima pruža gotovo stopostotnu zaštitu ne samo od virusa, nego i od bakterija.


– Naše kirurške maske su najviše kategorije i njihova učinkovitost bakterijske filtracije je najviša moguća, veća od 99 posto. Međutim, ta nova maska ima veliku prednost jer joj dodatni filtarski sloj, nanofiber na bazi polimera, daje dodatnu vrijednost, a to je i visoka efikasnost filtracije virusa, također veća od 99 posto, ponosno govori Suzana Perčić, pozivajući se na laboratorijska ispitivanja



Te četveroslojne maske trebale bi se ovih dana pojaviti i u prodavaonicama, s cijenom od oko 10 kuna po komadu. Međutim, za razliku od standardnih jednokratnih maski koje se mogu nositi oko dva sata te baciti, četveroslojna maska može se upotrebljavati 24 sata, ako se nakon upotrebe spremi na higijenski način. Osim toga, potpuno je neškodljiva za zdravlje, tvrdi Perčić.


Potražnja »eksplodirala«


Zbog nestašice dezinfekcijskih sredstava prilikom izbijanja pandemije, svoju proizvodnju brzo i uspješno je preusmjerila i Meteor grupa – Labud. Ona je i prije korone proizvodila sredstva za dezinfekciju – koja su kupovali domovi zdravlja, bolnice, škole, vrtići i domovi za starije osobe – ali je na tome angažirala manji dio njezinih tvorničkih kapaciteta. Međutim, nakon izbijanja zaraze, »potražnja za dezinficijensima je eksplodirala«, primjećuje Laura Justinić Skoko, izvršna direktorica Meteor Grupe – Labud.


– U najkraćem mogućem roku, u drugom kvartalu, praktički sve kapacitete u pogonima Labuda u Zagrebu te Meteora u Đakovu angažirali smo za proizvodnju upravo tih strateških proizvoda, ističe Justinić Skoko. Sreća je, kaže, da Hrvatska ima domaću proizvodnju i može osigurati dovoljne količine dezinficijensa za sadašnje narasle potrebe.


Prema svemu sudeći, i toj se kompaniji tijekom pandemije znatno povećala prodaja. Uz povećanu proizvodnju dezinfekcijskih sredstava za različite institucije, kompanija se istodobno prebacila i na zadovoljenje potreba građana. Počela je proizvoditi dezinficijense za kućanstva.


Vreće za kontaminirano rublje

Potrebama pandemije brzo se prilagodio i čakovečki proizvođač plastike Vuplast, koji je počeo proizvoditi plastične vreće za odlaganje i pranje rublja kontaminiranog koronavirusom. Ta je inovacija naišla na dobrodošlicu u bolnicama, domovima za starije i vrtićima. Naime, djelatnici tih ustanova više ne moraju izravno dodirivati kontaminirano rublje, već ga spakiranog u vreću stavljaju u perilicu. Plastična vreća »biohazard« izrađena je od razgradivog materijala, pa se tijekom pranja raspadne bez štetnih posljedica za perilicu i za okoliš.


– Najteže je probiti led, a kada se odradi prvi posao i kada distributori odluče investirati u vašu robu, ostalo ide automatizmom, ističe Ivan Marciuš, voditelj poslovne logistike u Vuplastu. »Potražnja je sve veća, jer je krenuo drugi val korone i sve više ljudi je hospitalizirano. Mi tome prilagođavamo proizvodne kapacitete, planiramo proširenje pogona i rekonstrukciju skladišne hale, a prijavit ćemo se i za sredstva iz EU fondova«, dodaje Marciuš.


Zanimljivo je da Vuplast svoje razgradive plastične vreće izrađuje već za 70 bolnica u Europi. Prvo priznanje za kvalitetu dobio je od francuskih sveučilišnih bolnica u Poitiersu i Brestu. Do kupaca u inozemstvu Vuplast je došao uz pomoć Hrvatske gospodarske komore i Europske poduzetničke mreže (EEN). Veliki napori čakovečke obiteljske tvrtke s četvero zaposlenih okrunjeni su proteklog tjedna, kada je dobila europsku nagradu EEN-a za »najbolju poduzetničku priču« godine.

– U rekordnom roku razvili smo novu liniju proizvoda LAB PRO, prilagođenu za osobnu upotrebu, dodaje izvršna direktorica, napominjući da su njihova sredstva za kućanstva jednako kvalitetna kao i ona za profesionalne korisnike, ali su jednostavnija za uporabu. Ti su dezinficijensi, kaže, izrađeni u skladu sa smjernicama vodećih zdravstvenih ustanova u svijetu za učinkovitu zaštitu od koronavirusa, o čemu imaju potvrdu neovisnog, certificiranog laboratorija iz Njemačke.


Laura Justinić Skoko posebno naglašava da su sredstva za dezinfenkciju iz njihove kompanije »dermatološki ispitana«, pa ne uzrokuju iritaciju kože, a sadrže aktivne tvari u koncentraciji koja je učinkovita u uništavanju koronavirusa, što je potvrđeno i testiranjem u nezavisnom laboratoriju. Da bi izbjegli alergije, potrošačima je »prilikom odabira dezinfekcijskog sredstva važno obratiti pozornost na vrstu aktivne tvari, kao i na koncentraciju aktivne tvari koju dezinficijens sadrži te, prije korištenja, pažljivo pročitati upute za uporabu i koristiti sredstva provjerenih proizvođača«. Uz povećanju potrošnu dezinfekcijskih sredstava, Meteor Grupi – Labudu porasla je i potražnja za sredstvima za čišćenje. »Mi i u tom segmentu uspješno odgovaramo na sve potrebe«, tvrdi Justinić Skoko.


Snižena cijena


Biroplast iz Buzeta proljetos je pokrenuo proizvodnju plastičnih ogrtača koje frizeri koriste za zaštitu svojih mušterija. Radi se o jednokratnim ogrtačima koji se nakon upotrebe odbacuju, a služe za smanjenje rizika od zaraze.


– Kad je počeo lockdown, trebalo nam je 14 dana da prilagodimo tehnologiju i krenemo u proizvodnju zaštitnih mantila za frizerske salone, kaže Bojan Butara, vlasnik Biroplasta, obiteljskog obrta koji zapošljava četvero radnika. Potražnja se isprva povećala, ali je smanjena nakon što je pandemija bila obuzdana. Sada, kada broj zaraženih raste, narudžbe se opet povećavaju, primjećuje vlasnik buzetskog obrta.



Butara kaže da mu je cilj bio pridonijeti zaštiti od pošasti korone, pa je cijenu ogrtača maksimalno snizio, na 50 lipa po komadu. Ima, kaže, kapacitet da zadovolji potrebe cijele Hrvatske. Međutim, potražnja za ogrtačima ipak je manja od njegovih očekivanja, jer zdravstvene vlasti nisu propisale da je nošenje plastičnih ogrtača kod frizera obavezno. To je preporuka.


– Borba na tržištu je žestoka, dodaje Butara, napominjući kako su se na tržištu pojavili i jednokratni ogrtači iz Kine. Međutim, on nastoji biti konkurentan jeftinim kineskim proizvođačima, a troškove smanjuje i tako što frizerskim salonima naručene ogrtače šalje poštom, mimo trgovaca.


Jednokratni ogrtači su Biroplastu poboljšali poslovanje, ali nije ovisan o jednom artiklu, jer mu glavne prihode donosi proizvodnja plastičnih vrećica i ostale plastične ambalaže. Njegove su plastične vreće, naglašava, potpuno razgradive i nisu štetne za okoliš, jer se izrađuju od sirovine iz kukuruza. Butara vjeruje da će potražnja za razgradivim vrećicama biti sve veća, usporedno s klimatskim promjenama i jačanjem brige za okoliš.