CHRISTIAN SANTALEZA

Tehnički direktor Bina Istre otkriva: ‘Ozbiljno sagledavamo mogućnost izgradnje autoceste do Labina’

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Trasa autoceste koja bi spajala centralnu Istru s Labinom predviđena je i u prostornom planu Istarske županije



Istarski ipsilon u punom je smislu prometna žila kucavica Istarske županije koju povezuje i s ostatkom mreže autocesta u Hrvatskoj i Europi. Na Ipsilonu su u tijeku završni projekti koji će punim profilom autoceste povezati Istru i Kvarner – izgradnja druge cijevi tunela Učka i izgradnja dodatnih dvaju prometnih trakova, od tunela do Matulja, čime će se putovanje od Istre do Rijeke, Zagreba i drugih odredišta značajno skratiti, a svima koji putuju u Istru ili iz nje, omogućiti još brže i sigurnije stizanje do odredišta. Prije nekoliko tjedana ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković najavio je moguću izgradnju novog ogranka autoceste prema Labinštini, čime bi Ipsilon postao »Iks«, a o tome i o drugim projektima razgovarali smo s Christianom Santalezom, tehničkim direktorom Bina Istre, koncesionara na istarskim autocestama.


Brže putovanje


Kako će izgledati Istarski ipsilon do 2030. godine i kako će se njegova izgradnja u punom profilu na svim dionicama odraziti prvenstveno na sigurnost prometa istarskim poluotokom, kao i na cjelokupno gospodarstvo Istre?


– Istarski ipsilon će do 2027. godine u cijelosti biti izgrađen u punom profilu autoceste. Dovršetak radova na izgradnji punog profila Istarskog ipsilona svakako će dodatno pridonijeti sigurnosti prometovanja, skraćivanju vremena putovanja, anuliranju prometnih zastoja te u konačnici višoj razini udobnosti za naše korisnike. Kako sama izgradnja, tako i prednosti bržeg i lakšeg putovanja nakon dovršetka punog profila zasigurno će pridonijeti gospodarskom rastu i razvoju.




S izgradnjom novih dionica zadnjih je godina rastao i promet ipsilonom? Kakvi su rezultati tijekom ove turističke sezone?


– Puštanjem u promet novih dionica Istarskog ipsilona uvijek se je bilježio i rast broja vozila. Nakon završetka perioda s negativnim trendom, odnosno smanjenjem broja vozila uzrokovanim COVID-krizom, od 2022. godine trend je ponovo pozitivan. Sinergijski efekt puštanja u promet novih dionica, jake turističke potražnje za destinacijama na području Istre te pridruživanje Republike Hrvatske šengenskom prostoru rezultirale su povećanjem broja vozila, odnosno prometa za 10 posto u 2023. godini u odnosu na prethodnu 2022.


Očekujete li, s izgradnjom punog profila, daljnje povećanje broja vozila na Istarskom ipsilonu? Kakve su projekcije do kraja ovog desetljeća?


Snimio: Mateo Levak


– Svakako se završetkom izgradnje Istarskog ipsilona u punom profilu očekuje i rast prometa. Uzimajući u obzir dovršetak infrastrukture u punom profilu pa i daljnji rast gospodarstva projekcije rasta su pozitivne i stabilne. Moram napomenuti da je stabilnost rasta prometa ključan faktor za održivost projekta Istarskog ipsilona jer su pozamašni krediti potrebni za izgradnju vraćaju iz naplaćenih cestarina.


Proboj druge cijevi


U tijeku je nekoliko velikih projekata kojima će Istarski ipsilon biti izgrađen u punom profilu. Prije nekoliko mjeseci probijena je druga cijev tunela Učka, do kad će trajati radovi na njenoj izgradnji i opremanju? Koji su radovi još preostali do njenog puštanja u promet i kada to možemo očekivati?


– U mjesecu rujnu svečano je obilježen proboj druge cijevi tunela Učka. Trenutno se unutar nove cijevi izvode radovi na betoniranju tunelske obloge, izrade kolničke strukture te opremanju brojnim sustavima. Naime, izgradnja i opremanje druge cijevi tunela Učka bit će dovršeni do ljeta 2024. godine kada očekujemo i puštanje iste u promet. Slijede radovi i na prilagodbi postojeće tunelske cijevi za jednosmjeran promet što očekujemo da će biti izvedeno kroz nekoliko mjeseci po puštanju u promet nove tunelske cijevi.


S drugom cijevi tunela značajno se povećava i sigurnost prometovanja tunelom Učka. Možete li nam pojasniti što sve, osim novih dvaju prometnih trakova, u sigurnosnom smislu znači izgradnja druge cijevi?


– Dovršetkom druge cijevi, tunel Učka biti će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU norme koja definira tehničke zahtjeve kod cestovnih tunela. U sklopu projekta druge cijevi tunela Učka izgradit će se i 24 poprečna prolaza koja će povezivati tunelske cijevi, odnosno predstavljati evakuacijske puteve. Isto tako tunelske će cijevi biti opremljene najsuvremenijim sustavima nadzora i senzorike što će dodatno unaprijediti već visok standard sigurnosti prema našim korisnicima.


Po završetku radova u novoj cijevi, priprema se obnova i modernizacija postojeće. Koliko će trajati i kada će promet krenuti kroz obje tunelske cijevi?


– Bina Istra je dugi niz godina investirala značajna financijska sredstva u modernizaciju tunela Učka. Svi sustavi poput rasvjete, ventilacije, videonadzora, automatske detekcije incidenata i drugoga su u potpunosti zamijenjeni suvremenim rješenjima što nam svakako olakšava posao prilagodbe postojeće tunelske cijevi. Ipak, kao što sam ranije spomenuo, određene prilagodbe postojeće tunelske cijevi je isto tako potrebno napraviti. Da bi pristupili tim radovima, prvenstveno se radi o prilagodbi signalizacije te određenim građevinskim zahvatima, potrebno je prometovanje privremeno usmjeriti u novu tunelsku cijev. Predviđamo da će radovi trajati do 4 mjeseca nakon čega će se tunelom Učka prometovati jednosmjerno u svakoj zasebnoj tunelskoj cijevi.


Kompleksni projekt


Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković nedavno je u Rijeci najavio mogućnost pretvaranja Istarskog ipsilona u Istarski »iks«, odnosno mogućnost izgradnje novog ogranka autoceste prema Labinu. Je li Bina Istra zainteresirana za taj projekt?


– Prije svega, moram napomenuti da je trasa autoceste koja bi spajala centralnu Istru s Labinom predviđena u prostornom planu Istarske županije. To dovoljno govori koliko je od strane lokalnih vlasti ova dionica prepoznata kao jedan od ključnih projekta razvoja infrastrukture u Istri. Kao koncesionar Istarskog ipsilona, Bina Istra će svakako vrlo ozbiljno sagledati tehničke i financijske mogućnosti za realizaciju ovog kompleksnog projekta. Kroz svoje dosadašnje iskustvo, Bina Istra je dokazala da je pouzdan partner u razvoju cestovne infrastrukture pa ćemo isto tako vrlo ozbiljno pristupiti razmatranju ovog projekta koji bi zasigurno pridonio još snažnijem razvitku turizma Labinštine.


Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture planira uvođenje novog sustava naplate cestarina, jedinstven za sve autoceste u Hrvatskoj. Kako će ta naplata izgledati na Istarskom ipsilonu i jeste li već započeli s pripremama za njeno provođenje?


Snimio Mateo Levak


– Uvođenje novog sustava beskontaktne naplate najavio je ministar prometa kao nacionalni projekt. To znači da će se novi sustav implementirati i na dionicama Istarskog ipsilona. Naše su tehničke ekipe uključene u ovim pripremnim fazama uz HAC koji je nositelj projekta. Kao što je to i najavljeno, uz novi sustav, korisnici će moći koristiti cjelokupnu mrežu autocesta u Republici Hrvatskoj tako da će se njihova vožnja pratiti suvremenim videosustavima te posebnim ENC uređajima, na temelju čega će se primijeniti odgovarajuća tarifa.


Puni profil autoceste do Matulja do 2027. godine


Osim druge cijevi tunela, krenula je i izgradnja punog profila na dionici od tunela Učka do Matulja, kako napreduju radovi, koliko će potrajati i kada će i ta dionica biti »pokrivena« s četiri prometna traka?


– Paralelno s fazom završnih radova na drugoj cijevi Tunela Učka započeli smo i radove na izgradnji punog profila autoceste od kvarnerske strane tunela pa do Matulja. Trenutno se radi na čišćenju trase od raslinja te drugim pripremnim aktivnostima za zemljane radove. S glavnim izvođačem ugovoren je rok dovršetka od 3 i pol godine što znači da bi 2027. godine do Matulja trebali putovati autocestom u punom profilu autoceste.


Predviđena je i izgradnja dvaju dodatnih vijadukata preko Mirne i Limske drage, jesu li radovi na tom dijelu projekta započeli i koliko će trajati?


– Upravo tako, uz pun profil autoceste od kvarnerske strane Tunela Učka pa do Matulja ova građevno-investicijska faza isto tako uključuje i izgradnju drugog vijadukta Limska draga te mosta Mirna. Za oba objekta pripremne aktivnosti privode se kraju te se u najskorije vrijeme očekuje dolazak građevinske operative i sam početak radova.