Bliži se milijarda

Snažan rast hrvatske vojne proizvodnje: Izvoz oružja porastao 42 posto

Jagoda Marić

Željko Pavlin, direktor HS Produkta / Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Željko Pavlin, direktor HS Produkta / Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Direktor HS Produkta Željko Pavlin kaže da se u 2020. godini njihov izvoz udvostručio, a procjenjuje da će 2021. godina biti i bolja i da će izvoz biti vrijedan oko milijardu kuna



ZAGREB – U prošloj godini hrvatska je vojna industrija izvezla oružja u vrijednosti većoj od 775 milijuna kuna, odnosno 102 milijuna eura.


Značajan je to rast, čak 42 posto, u odnosu na 2019. godinu, kad je ukupan izvoz robe vojne namjene bio 446,8 milijuna kuna, pokazuje izvješće Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja o izvozu robe vojne namjene i izvozu nevojnih ubojnih sredstava za komercijalne svrhe.


Izvoz oružja još uvijek je ispod onoga u 2018. godini, kad je njegova vrijednost bila 958 milijuna kuna, a daleko je od rekordne 2016. godine, kad je Hrvatska izvezla oružja u vrijednosti 1,7 milijardi kuna.




No, u godinama kad je izvozila oružje u vrijednosti oko 200 milijuna eura, Hrvatska je zapravo izvozila tzv. neperspektivno oružje i praznila je svoja skladišta napunjena za vrijeme Domovinskog rata. Tih godina izvozilo se streljivo, granate za topove i haubice, minobacači, protuoklopno topovi, rakete. Od 2019. godine tog izvoza uglavnom više nema.


Iako u svom izvješću ne spominje tvrtke koje su izvoznici robe vojne namjene, jasno je da bi se o tom izvozu teško moglo govoriti bez tvrtke HS Produkt koja je dominantna kad je u pitanju izvoz oružja iz Hrvatske. Očito je povećanje izvoza HS Produkta u 2020. godini, čiji se pištolji prodaju i na američkom tržištu, poguralo izvoz vojne opreme za čak 42 posto u prošloj godini, a direktor te kompanije Željko Pavlin kaže da se doista u 2020. godini njihov izvoz udvostručio, a procjenjuje da će 2021. godina biti i bolja i da će izvoz HS Produkta biti vrijedan oko milijardu kuna. Ovisno o godini, HS Produkt izveze 98 ili 99 posto svoje proizvodnje, a u toj se kompaniji svaki mjesec proizvede 60 tisuća pištolja. Proizvodnja HS Produkta uglavnom završava na inozemnim tržištima, a posljednjih je godina osobito važno tržište SAD-a.


Pavlin kaže da je samo pitanje hoće li u nekoj godini u inozemstvo otići 98 ili 99 posto njihove proizvodnje, što ne začuđuje jer je hrvatsko tržište malo i teško je očekivati neki značajna rast na njemu.


Iako je u prošloj godini HS Produkt povećao prodaju pištolja na domaćem tržištu čak tri puta, u njihovoj ukupnoj proizvodnji još uvijek je riječ o udjelu koji se mjeri u promilima.


Izvješće Ministarstva gospodarstva pokazuje i to da je lani izvezeno nevojnih ubojnih sredstava u vrijednosti od 59,3 milijuna kuna, što je 12 milijuna ili 22 posto više nego godinu dana ranije.


Uvoz je kad je roba vojne namjene u pitanju znatno manji, pa je te robe uvezeno u vrijednosti od 57 milijuna kuna, no uvoz nevojnih ubojnih sredstava u 2020. godini veći je od izvoza i bio je vrijedan 71,5 milijuna kuna.