
Foto V. Karuza
HGK vjeruje da to može biti poticaj za oporavak maloprodaje te poručuje kako je politika cijena i marži stvar svakog trgovca, ali da vjeruju da će se kao i do sada voditi politikom usmjerenom svojim potrošačima
ZAGREB Smanjenje naknada što ih trgovci plaćaju bankama u slučaju kad potrošači robu plaćaju karticama trebalo bi lančano dovesti do smanjenja cijena u maloprodaji, reakcija je većine banaka na naš upit kakav bi trebao biti utjecaj Uredbe Europske unije kojima se međubankarske naknade smanjuju na 0,2, odnosno 0,3 posto u nacionalnom ali i prekograničnom poslovanju. Vlada je nedavno usvojila uredbu kojom se, između ostaloga, propisuju i kazne za one koji ne poštuju ta pravila, ali i postupci izvansudskog rješavanja sporova.
Lančana reakcija
Iz PBZ-a napominju da se novi iznos međubankarskih naknada primjenjuje već od 9. prosinca prošle godine, te da je posljedica smanjenje prihoda izdavatelja kartica, odnosno banaka i kartičarskih kuća. No, o brojkama ne govore.
Slično pojašnjavaju iz Erste banke. No, ni oni ne daju procjenu do kolikog će smanjenja prihoda banaka doći, odnosno koliko će se smanjiti troškovi trgovcima.
Plaća se i gotovinom
Iz Ministarstva financija podsjećaju da je mišljenje Europske komisije »da bi odredbe o ograničavanju visine međubankovne naknade u konačnici mogle posredno utjecati na smanjenje maloprodajnih cijena roba i usluga i s te osnove, do određenih prednosti za potrošače«.
No, kako je uredba na snazi od 9. prosinca, a potrošači još nisu osjetili te prednosti, kako se čini ni u Uniji ni u Hrvatskoj, u Hrvatskoj gospodarskoj komori smo pitali je li moguće da se nešto takvo ipak u končanici dogodi.
– Ukupan promet u trgovini nije isključivo kartičarski, već se dio ostvaruje plaćanjem u gotovini pa predloženi zakonodavni okvir može biti poticaj za opravak industrije maloprodaje u Hrvatskoj koja je važan dio ukupnog gospodarstva, odgavaraju iz HGK na naš upit hoće li se možda kupci osjetiti korist od te akcije Europske komisije. Iz Gospodarske komore još poručuju da je »politika cijena i marži stvar pojedinačne poslovne politike svakog trgovca, ali da vjeruju da će se kao i do sada voditi politikom usmjerenom svojim potrošačima«.