ANALIZA PODATAKA

Sezona je na Mediteranu donijela različite turističke rezultate. Hrvatska stagnira, najviše profitirala Grčka

Alenka Juričić Bukarica

Foto M. Komina

Foto M. Komina

Iako je Hrvatska u prvoj polovini godine povećala turističke prihode, njezin rast znatno zaostaje za Grčkom, Španjolskom i Turskom, koje su ostvarile veće dobitke i jači promet gostiju



Koliko je tko zaradio od sezone u konačnici će i ove godine biti pitanje svih pitanja. Cijene, inflacija, skresani budžeti za putovanja… Sve to itekako utječe na to koliko će ostati od turizma kad se podvuče crta. U Hrvatskoj koja je imala itekako klimavu špicu sezone, u prvih je pola godine od stranih turista uprihodovano oko 4,3 milijarde eura ili 5,9 posto više nego lani, objavila je nedavno Hrvatska narodna banka (HNB). Uzimajući u obzir da je predsezona u fizičkim pokazateljima noćenja i dolazaka donijela značajan rast prometa, ali i činjenicu da je inflacija »pojela« dobar dio tog porasta, realno se ne radi o nekom značajnijem rastu prihoda. U špici sezone je većina primorskih županija imala manji minus fizičkih pokazatelja, pri čemu je u sezoni bilo u padu čak i najjače emitivno tržište – Njemačka. Samim time, bit će zanimljivo vidjeti kakvi će biti podaci za treći kvartal.


Grčka dominira


Tko je, pak, ove godine profitirao, provjerili smo analizom za sada dostupnih podataka o prihodima i fizičkom prometu turista u nekim od najjačih mediteranskih turističkih zemalja. Tako je, primjerice, Grčka, prema ovih dana objavljenim podacima Narodne banke Grčke, u sedam mjeseci ostvarila rekordnih 12,2 milijarde eura od turizma, odnosno čak 12,5 posto više nego lani što je dvostruko veći porast prihoda nego li je imala Hrvatska u šest mjeseci. Samo u srpnju, Grci su od turizma »inkasirali« oko 4,5 milijardi eura ili čak 15 posto više nego lani. Službeni podaci govore kako je takav rast prihoda ostvaren na krilima snažnog rasta turističkog prometa iz Velike Britanije, SAD-a, ali prije svega Njemačke. Ova je zemlja s oko 2,8 milijuna njemačkih dolazaka i dva milijarde eura prihoda, odnosno čak 16,6 posto više nego lani, ostala najjače emitivno tržište i za Grčku.


Dok su Nijemci ove godine očito puno više rezervirali odmor u Grčkoj, za Turskom se potražnja, čini se, ipak nešto ohladila. Prema podacima njemačke tvrtke za analizu putovanja Travel Data + Analytics, rezervacije iz Njemačke za južne obale Turske ovog ljeta smanjene su za oko 10 posto u odnosu na prošlu godinu. Ovo smanjenje posebno utječe na odredišta u i oko Antalije. Ipak, Turci očekuju kako će ove godine nadmašiti lanjskih 62 milijuna dolazaka turista te očekuju da će do kraja godine ostvariti oko 65 milijuna dolazaka gostiju. U srpnju je, pak, u Turskoj zabilježen pad dolazaka gostiju od nemalih 5 posto, a u kolovozu su Turci ipak imali rast dolazaka od nekih 2 posto, iako su zapadnoeuropska tržišta usporila s prometom prema turskim ljetovalištima, što se pripisuje inflaciji, ali i jačanju turske lire.




Gledano po tržištima, u Turskoj je ipak i nadalje Rusija najjače tržište s 4,5 milijuna turista. Iako je očito fokus Nijemaca ove godine na nešto bližoj Grčkoj, Njemačka je s 4,4 milijuna turista u Turskoj drugo najjače emitivno tržište, dok je na trećem mjestu Velika Britanija s više od 3 milijuna britanskih gostiju. Iako je broj posjetitelja iz zapadnih zemalja nešto smanjen zbog ekonomskih problema, posjetitelji iz istočne Europe i s Bliskog istoka uspjeli su nadoknaditi te minuse pokazujući kako se Turska fokusira na tržišta koja su otpornija. Prema dostupnim podacima, Turska je u prvih pola godine ostvarila 25,8 milijardi dolara prihoda od turizma, što je 7,6 posto više nego lani. Dakle, i Turci su u prvom polugodištu imali veći rast turističkih prihoda od Hrvatske.


Španjolski uzlet


A što kažu Španjolci? U prvih sedam mjeseci ove godine Španjolsku je posjetilo više od 55 milijuna stranih gostiju, što je 4,1 posto više nego u istom razdoblju prethodne godine. Prema podacima Nacionalnog statističkog zavoda (INE) prihodi od stranih gostiju su od siječnja do srpnja dosegnuli 76 milijardi eura, što predstavlja povećanje od 7,2 posto u usporedbi s istim razdobljem 2024. Dakle, i Španjolskoj su prihodi rasli više nego Hrvatskoj. U srpnju je u Španjolskoj porast potrošnje međunarodnih turista bio ipak veći od porasta broja njihovih dolazaka. Naime, u tom je mjesecu Španjolska imala 11 milijuna inogostiju, koji su ukupno potrošili oko 16,5 milijardi eura. U usporedbi s istim mjesecom prošle godine, dolasci gostiju su bili tek 1,6 posto veći, dok je ukupna potrošnja porasla za 6,1 posto.


Gledano po tržištima, Španjolcima je u sedam mjeseci tržište broj jedan bila Velika Britanija s gotovo 11 milijuna dolazaka turista i porastom od 4,3 posto u usporedbi s istim razdobljem 2024., na drugom je mjestu Francuska s više od 7,1 milijun dolazaka i s porastom od 1,7 posto, dok je na trećem mjestu Njemačka. U Španjolsku je u sedam mjeseci stiglo više od 6,9 milijuna njemačkih gostiju, što je za 1,6 posto više nego lani. Za usporedbu, u sedam mjeseci Hrvatska je s njemačkog tržišta »upisala« tri posto manje njemačkih dolazaka i 1,2 posto manje njemačkih noćenja.


Dodajmo i kako je, primjerice, Cipar u srpnju ostvario 513 milijuna eura prihoda od turizma ili 8,2 posto više nego lani, a od siječnja do srpnja oko 2 milijarde eura prihoda, odnosno čak 17 posto više nego lani.