'Prije memoranduma'

Šef Janafa demantira prethodnika: ‘Transport hrvatske nafte prema Mađarskoj dogovoren je 2015.’

Marinko Glavan

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Poslovna odluka o izgradnji prespoja kojim je omogućen prijem sirove nafte iz Ine na Terminal u Sisku donesena je tri godine prije memoranduma, kaže



Nakon što je bivši predsjednik uprave Jadranskog naftovoda (Janaf) Dragan Kovačević, osumnjičen za korupciju, svjedočeći pred Antikorupcijskim vijećem u Saboru izjavio da je na sastanku u Vladi premijer Andrej Plenković sugerirao da se potpiše memorandum između Janafa i Ine koji bi značio gašenje sisačke rafinerije, što je Kovačević, kako tvrdi, odbio, sadašnji predsjednik uprave Janafa opovrgnuo je takve tvrdnje, kazavši kako svjedočenje obiluje poluistinama.


Adanić je jučer, na naš upit da pojasni kako je došlo do potpisivanja memoranduma, »pojačao« svoju izjavu, kazavši kako je svjedočenje bivšeg predsjednika Uprave »bilo puno neistina i dezinformacija« te inzistirajući da je transport hrvatske nafte prema Mađarskoj dogovoren i tehnički pripremljen daleko prije potpisivanja memoranduma.


Nepobitne činjenice


– Nepobitna činjenica je da se sve o prespoju, kojim je omogućen prijem sirove nafte iz Ine na Terminal u Sisku, odlučilo puno prije nego što se to sada pokušava prikazati. Poslovna odluka o izgradnji prespoja donesena je još 2015. godine, dok je predsjednik Uprave bio upravo Kovačević, a prije mandata Vlade premijera Plenkovića. Krajem te 2015. Janaf je potpisao s odabranom tvrtkom ugovor za izradu idejnog rješenje i procjenu troškova investicije za prijem sirove nafte iz Inine Rafinerije nafte Sisak u sustav Janafa na Terminalu Sisak, kaže Adanić. Toj je poslovnoj odluci, dodaje, prethodio niz sastanaka čelnih ljudi i operativaca dviju kompanija.




– Prvo su se 24. ožujka 2015. sastale tadašnje uprave Janafa i Ine. Nakon toga se ekspertni tim Janafa, po nalogu tadašnjeg predsjednika uprave Kovačevića, u dva navrata sastao sa svojim kolegama iz Ine, i to 31. ožujka te 11. lipnja 2015. Ugovor za izradu projektne dokumentacije potrebne za izgradnju prespoja potpisan je u listopadu 2016. godine. Već do kraja 2017. Janaf je imao dovršenu projektnu dokumentaciju i pravovaljanu građevinsku dozvolu za prespoj, kaže Adanić, ističući da se sve događalo u Kovačevićevom mandatu, i to prije 2018. , kada je potpisan Memorandum.


Sporni memorandum


– Stoga je posve očito kako je upravo bivši predsjednik Uprave Janafa Kovačević zaslužan za izgradnju samog prespoja te da je sve ključne korake potrebne da do izgradnje dođe proveo prije sastanka za koji tvrdi da je na njemu bio izložen navodnim pritiscima, kazao je Adanić.


Spornim memorandumom formalizirana je 2018. suradnja Ine i Janafa na poslovima tehničkog i logističkog omogućavanja povezivanja Janafovog terminala u Sisku, s Ininim skladišnim prostorima za sirovu naftu, uglavnom onu iz domaćih izvora koja se do gašenja sisačke rafinerije uglavnom prerađivala u tamošnjim rafinerijskim pogonima. Spoj je u cijelosti završen potkraj 2019. , što je omogućilo izvoz najvećeg dijela nafte iz hrvatskih ležišta u MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj. Iz Ine su takvu odluku pravdali logističkim i ekonomskim razlozima, objašnjavajući kako im se više isplati prodavati vlastitu naftu MOL-ovim rafinerijama, a naftu za riječku rafineriju kupovati na mediteranskom tržištu, iako javnosti nisu predočene cijene po kojima je MOL-u prodavana domaća nafta.


Prevažno pitanje da bi se njime politiziralo


Kovačevićev iskaz Adanić je ocijenio pokušajem oporbe da iskoristi njegove tvrdnje za, kako kaže, »prozirne dnevnopolitičke igre«.


– U današnjem kontekstu energetika je jedno od najvažnijih nacionalnih pitanja te je prevažno da bi se prepustilo u ruke politikanstvu. Vlada premijera Plenkovića je u osiguravanju energetske neovisnosti napravila više od bilo koje vlade dosad, iako je to radila i radi u najtežim geopolitičkim okolnostima. A to potvrđuju i odluke najviših tijela Europske unije o stvaranju energetskog HUB-a u Hrvatskoj prema kojem su Janaf, kao i LNG terminal, ne samo okosnice hrvatske energetske strategije, nego i strateške kompanije Europske unije i ovog dijela Europe, kaže Adanić, inače i sam član HDZ-a.