OD GARAŽA DO STAMBENIH ZGRADA

PRUGA ŠKRLJEVO-RIJEKA-JURDANI Osamdeset građevina u Rijeci je pod prijetnjom rušenja

Ljiljana Hlača

Foto S. DRECHSLER

Foto S. DRECHSLER

- Investicija izgradnje drugog kolosijeka, modernizacije i obnove na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani vrlo je složena jer cijelom dužinom planirani drugi kolosijek prolazi kroz gradsko tkivo na vrlo kompleksnom terenu. Ipak, možemo reći da je najveći broj složenih objekata koncentriran na području između kolodvora Sušak – Pećine i Rijeka, otkrivaju nam u HŽ-u Infrastruktri



RIJEKA – Zbog sanacije i izgradnje željezničkog kolosijeka na relaciji Škrljevo – Rijeka – Jurdani rušit će se osamdesetak objekata, a od toga se više od pedeset odnosi na područje grada Rijeke, odnosno Sveti Kuzam, Dragu, Donju Vežicu, Sušak – Centar te Krnjevo.


Početak rješavanja imovinsko-pravnih odnosa dosta će ovisiti o geodetskim elaboratima parcelizacije, a istovremeno s tim postupkom započet će i postupak otkupa nekretnina koje su u privatnom vlasništvu temeljem procjene vještaka, stoji u Studiji o utjecaju na okoliš izgradnje spomenutog kolosijeka, koja je dostupna na web stranicama Ministarstva zaštite okoliša i energetike.


Popis građevina za uklanjanje čini sastavnicu Studije, a svi koji žive uz sadašnju prugu, a znaju svoju katarstarsku česticu – eto razonode.




Na listi ima svega, što privatnog što državnog vlasništva, od šupa, garaža, skladišta pa do stambenih zgrada.


Analiza tla


I dok smo svi još uvijek pod dojmom otvorenja i u ozračju EPK-a programa i kulture, jedan drugi, ali vrlo zahtjevan projekt počeo se kotrljati. Iako do početka radova ima dosta, start je najavljen za 2022. godinu, a kao završetak spominje se 2027. godina – no sve to treba uzeti s rezervom – već se za sada može reći da po tom pitanju ima nešto i opipljivoga.Naime, već neko vrijeme u centru grada obavljaju se bušenja radi analize tla.


Konkretno, veliku bušilicu može se vidjeti u samom centru grada na Školjiću odmah uz postojeći most kod Rječine gdje se planira gradnja novog željezničkog mosta i stajalište za ulazak i izlazak putnika, a prolaznici mogu vidjeti čak i uzorke tla.


Gradnja željezničkog mosta na toj lokaciji uz sanaciju postojećeg nasipa ujedno će spadati među najteže dionice, uz proširivanje tunela Kalvarija i dogradnju drugog kolosijeka kroz Dragu.Nadalje, iza nas je i javna rasprava o već spomenutoj Studiji o utjecaju na okoliš tako da tko je reagirao je reagirao, a krajem siječnja u Gradskoj vijećnici Grada Rijeke održana je prezentacija Projekta Izrada projektne dokumentacije za izgradnju drugog kolosijeka, modernizaciju i obnovu na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani.Pisalo se već o tomu da ovaj projekt predviđa izgradnju čak 13 nadvožnjaka, 18 podvožnjaka, 6 pothodnika, 8 nathodnika, 27 propusta, 5 željezničko-cestovnih prijelaza te 15 pješačkih prijelaza. U svakom slučaju dosta intervencija.


Vijećnici MO-a Školjić – Stari grad smatraju da javnost o svemu jako malo zna, mnogi će se naći pred gotovim činom, a tada će biti kasno. Otkrivaju da su poziv na javnu prezentaciju koja je održana krajem siječnja u Gradskoj vijećnici dobili dan prije, u poslijepodnevnim satima i to od susjednog MO-a Centar – Sušak.– Podržavamo izgradnju i njenu trasu kao projekt koji će značiti napredak u razvoju predloženog pružnog prometnog pravca ne samo za područje Odbora Školjić – Stari grad već i šire – naglašavaju. No, čini se da potreba pravovremenog i stvarnog sudjelovanja javnosti i građana pa i samih mjesnih odbora nije baš u fokusu osoba koje vode i koordiniraju takve projekte. Odnosno kao da je sve to radi puke forme, a ne radi svrhovitog i stvarnog sudjelovanja lokalne zajednice – navode. Do sada je Odbor uputio dosta pitanja prema HŽ-u, ali bez konkretnih odgovora. Interesiralo ih je kako će pruga utjecati na okoliš i stanovništvo, s naglaskom na buku, stabilnost, vibracije. Ali ne samo onih građana iz zgrada koji su uz prugu, već i onih koji su u neposrednoj blizini ili žive u višim zgradama.– Smatramo da bi lokalna zajednica trebala biti više uključivana i jasno informirana za sve faze jednog ovako velikog i važnog projekta, koji ne samo da će promijeniti vizuru grada već i vrlo vjerojatno će doći i do promjene postojećih cestovnih, ali i pješačkih tijekova koje će trebati uskladiti s legitimnim potrebama lokalnog stanovništva, naveli su u Odboru koji je zatražio ponovni termin za prezentaciju ovog projekta, a kada će to biti, još se ne zna.


– Investicija izgradnje drugog kolosijeka, modernizacije i obnove na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani vrlo je složena jer cijelom dužinom planirani drugi kolosijek prolazi kroz gradsko tkivo na vrlo kompleksnom terenu. Ipak, možemo reći da je najveći broj složenih objekata koncentriran na području između kolodvora Sušak – Pećine i Rijeka, otkrivaju nam u HŽ-u Infrastruktri, nositelju ovog projekta.– Konačna lista građevina za uklanjanje bit će dana u Glavnom projektu, odnosno u parcelacijskim elaboratima. Cijeli projekt još uvijek je u fazi projektiranja, komentiraju nam u ovoj tvrtki činjenicu oko rušenja.

Zaštićeni dijelovi


U projektu sudjeluju i riječki konzervatori jer će pruga prolaziti i zaštićenim dijelovima grada. Prema riječima ravnateljice Konzervatorskog odjela u Rijeci Biserke Dumbović Bilušić pred nama je jedna jako velika tema.– Konzervatori su potaknuli razmišljanje i o urbanističkim problemima koje izaziva gradnja drugog kolosijeka. Ne radi se samo o utjecaju pruge na pojedine povijesne zgrade, već na čitavo urbano područje Rijeke, navela je naša sugovornica.– Stoga, nismo prihvatili predložene projekte nadvožnjaka, nego smo tražili cjelovito urbanističko arhitektonsko inženjersko rješenje. Gradnja teretne pruge kroz povijesno urbano središte je jedinstveni projekt i u Europskoj uniji.

Nekada je pruga obilazila središte grada, a danas imamo jedinstven slučaj da povijesni grad prilagođavamo potrebama prometa. Potpuno inverzna i nenormalna situacija. O toj temi planira se tribina u Društvu arhitekata Rijeka, naglasila je ravnateljica riječkog Konzervatorskog odjela.