Usluge liječnika

Problemi s (ne)važećom EU zdravstvenom iskaznicom: Riječanka u Njemačkoj platila pregled bebe

Ljerka Bratonja Martinović

ovremeno imamo pritužbi da u drugoj državi članici nije uvažena europska iskaznica, ali radi se o ograničenom broju slučajeva – kažu u HZZO, ne otkrivajući o kojem se broju pritužbi radi



Iako se reklamira kao siguran mehanizam plaćanja zdravstvenih usluga na području Europske unije, i s Europskom zdravstvenom iskaznicom HZZO-a u džepu može se lako dogoditi da u slučaju bolesti na putovanju platite liječničke usluge. Upravo to se dogodilo majci 10-mjesečne bebe koja je prilikom putovanja u Njemačku zbog povišene temperature djeteta u toj državi potražila pomoć pedijatra. Europska zdravstvena iskaznica pokazala se u pedijatrijskoj ordinaciji potpuno nepotrebnom i neiskoristivom, a Riječanka je račun za pregled u iznosu od 39,16 eura morala platiti na licu mjesta. 


Besplatne i beskorisne


– Doktor mi je, na moje zaprepaštenje, rekao da mi ta iskaznica ne vrijedi jer »nema čip« i naplatio mi kompletan pregled. Da sam znala da mi to nije nikakvo putno osiguranje, ne bih gubila vrijeme i odlazila po nju u HZZO – požalila nam se mama I.S. (podaci poznati redakciji). Krećući na put s malim djetetom bila je, kaže, sigurna da će s tom iskaznicom u slučaju da se dijete razboli dobiti potrebnu pomoć bez dodatnog troška, ali se pokazalo da to nije tako.


– Točno je da europske iskaznice za mene i moju bebu nisam platila ni kune, ali nije mi jasno zašto HZZO uopće troši novac svojih osiguranika na potpuno beskorisne stvari?! – pita se naša sugovornica, koja će po savjetu njemačkog pedijatra od HZZO-a tražiti povrat novca za pregled.




U HZZO-u priznaju da s Europskom zdravstvenom iskaznicom imaju problema, ali se u većini slučajeva, tvrde, ona uredno priznaje kao identifikacija pacijenta i sredstvo plaćanja zdravstvene usluge.


Povrat novca


Samo su u prošloj godini, kažu u Direkciji HZZO-a, od drugih država članica EU zaprimili više od 15.000 zahtjeva za podmirenje troškova zdravstvene zaštite korištene temeljem Europske zdravstvene iskaznice, što znači da ju je toliko pacijenata uspješno »provuklo« prilikom pregleda u drugim državama EU.


– Povremeno imamo pritužbi da u drugoj državi članici nije uvažena europska iskaznica, ali radi se o ograničenom broju slučajeva godišnje za koje imamo saznanja jer osigurana osoba u zahtjevu za povrat troškova navede da je imala EKZO koji joj u drugoj državi nisu prihvatili – kažu u HZZO, ne otkrivajući o kojem se broju pritužbi radi. Podatke o takvim problemima države članice razmjenjuju redovito u godišnjim izvješćima o korištenju zdravstvene zaštite osnovom EKZO.


Do problema, kažu u HZZO-u, dolazi zbog široke mreže ugovornih subjekata u svakoj od država članica. »Često se radi o neinformiranosti pružatelja usluga ili o pokušaju pružatelja zdravstvene usluge da odmah naplati uslugu«, vele u Direkciji HZZO-a.


U takvom slučaju, pacijent nema načina da izbjegne plaćanje računa. Ako liječnik ili ustanova to od njega traži, račun mora platiti, a onda ga donijeti u područnu službu HZZO-a radi povrata. U slučaju da račun dobije na kućnu adresu, HZZO će na njegov zahtjev preuzeti slučaj i riješiti ga sa zdravstvenim osiguranjem druge države članice.


Odgovor na pitanje koliko je dosad Europskih zdravstvenih iskaznica izdano osiguranicima, te koliko one stoje zdravstvenu blagajnu, od HZZO-a zasad nismo dobili.