Foto Davor Kovačević
Helikopteri će biti u floti Ministarstva unutarnjih poslova, a koristit će ih operativne snage sustava civilne zaštite
povezane vijesti
- Borba s glasinama. Šef MUP-a komentirao “slučaj časna”, oglasila se i Agencija za elektroničke medije
- Prometna škola Rijeka kao inkubator Civilne zaštite: Spašavanje života i poziv na dragovoljnu službu
- Manje od pet posto građana uspije vratiti novac iz investicijske prijevare; svatko može postati meta
Sigurnost građana naš je prioritet. Rečenica je to koja se na različite načine izgovarala u četvrtak u hangaru Zrakoplovne jedinice MUP-a, na završnoj planskoj konferenciji predstavljanja rezultata EU projekta “Helikopterska potpora sustavu civilne zaštite”.
Izrekao ju je Neven Karas, ovlašten za obavljanje poslova ravnatelja Ravnateljstva civilne zaštite, s pravom jer nabavka dva helikoptera s modularnom opremom – medicinskom opremom i opremom za traganje i spašavanje – uistinu će pridonijeti sigurnosti svih.
A kako je ovo ulaganje u kapacitete civilne zaštite Hrvatske, tako je ovo, kako reče Iva Marić predstavnica Europske komisije, i dodatno ulaganje u sveukupne europske kapacitete, jer omogućuje da se zemlje članice međusobno pomažu u kriznim situacijama. Na taj način jača se sveukupna europska otpornost, poručila je Marić.
Nestao u trenu
Nositelji projekta su Ministarstvo unutarnjih poslova i Ravnateljstvo civilne zaštite, za financiranje je ključan Europski fond za regionalni razvoj, a cilj projekta je izgradnja sposobnosti helikopterske potpore sustavu civilne zaštite čime će se poboljšati spremnost sudionika i operativnih snaga sustav civilne zaštite za djelovanje u izvanrednim događajima, velikim nesrećama i katastrofama. Ukupna vrijednost projekta je 36.272.362,86 eura.
Vratiti ćemo se golim podacima, no grijeh bio bio ovaj tekst ne započeti od kraja, od kratke demonstracije prijevoza unesrećene osobe višenamjenskim helikopterom Subaru Bell 412 EPX.
Motori su bili upaljeni i prije nego su novinarske ekipe pohrlile na pistu. Elise propelera uskovitlale su zrak. Helikopter se u čas odlijepio sa zemlje i poletio negdje, baš kao po pozivu.
U tren je nestao iz vidokruga, ali za kratko. Evo ga kako izranja iz magle. Vrhunskom preciznošću pilot slijeće na pistu. Sa strane trčećim korakom četiri snažna momka nose nosila sa unesrećenim. U par desetaka sekundi unesrećeni je u helikopteru. Motori bruje i helikopter odlazi s unesrećenim. Sve to u tek koji minut.
Najmodernija verzija
Prije kratke demonstracije projekt je prezentirao Mladen Vinković, zapovjednik Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite. Kako je kazao, riječ je o trenutno najmodernijoj verziji Bell 412 platforme, čije su glavne pogodnosti poboljšana izdržljivost u smislu povećanja maksimalne uzletne mase kao i povećanja tzv. izlaznog momenta za više od 10 posto.
“Te navedene nadogradnje znače veću brzinu i učinkovitost pri obavljanju složenih akcija spašavanja i/ili medicinskog zbrinjavanja, što u konačnici bitno utječe i na pravovremenost, odnosno učinkovitost ukupne reakcije sustava u kriznim situacijama”, istaknuo je Vinković.
Helikopteri će biti u floti Ministarstva unutarnjih poslova, a koristit će ih operativne snage sustava civilne zaštite za potrebe akcija traganja i spašavanja te za potrebe hitnih medicinskih letova.
Posadu čine pilot, kopilot i tehničar koji su pripadnici zrakoplovne jedinice Ravnateljstva policije te operater kamere iz Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite Ravnateljstva civilne zaštite.
Raspoređeni u Zagrebu i Dubrovniku
Ako se radi o hitnom medicinskom letu, uz posadu u helikopteru su liječnik i medicinski tehničar. Ako helikopter služi za prijevoz operativnih snaga sustava CZ, u isto stane do 12 pripadnika.
Helikopteri će biti raspoređeni u Zagrebu i Dubrovniku jer jug Dalmacije nije pokriven hitnom helikopterskom medicinskom službom.
Ono što sada slijedi je nastavak osposobljavanja ljudstva premda je već sada, među ostalim, osposobljeno 13 tehničara za održavanje helikoptera, 12 pilota, četiri pilota i tri tehničara u radu s helikopterskim vitlom za spašavanje, dok je obuku u radu sa sustavom kamera završilo tri policijska službenika i tri djelatnika Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite.
Stiže i treći helikopter
Nakon pokazna vježbe svi su iskazali samo zadovoljstvo.
– Odlično je što su helikopteri nabavljani, što napokon možemo očekivati da ćemo zajednički izgraditi sustav helikopterskog spašavanja koji će biti smisleno napravljen.
Iz naše perspektive najbitnije je da je sve ovo u svrhu spašavanja naših građana i posjetitelja naše zemlje – istaknuo je tako Izvršni pročelnik HGSS-a Marko Rakovac
Pri tom je apostrofirao to što helikopter posjeduje je rad s vinčem, jer upravo je to ono bitno HGSS-u s obzirom da je spašavanje iz zraka najizvedljivije kad se nesreće dogode u planini, ili teško dostupnom terenu.
Dalo se čuti i to da su već osigurana sredstva i za nabavku trećeg ovakvog helikoptera. Inače, helikopteri su već i bili u svojevrsnoj akciji i to na dežurstvu za Thompsonovih koncerata u Zagrebu i Sinju, no konkretnih akcija u smislu spašavanja još nisu imali.
Karakteristike helikoptera
O tehničkim karakteristikama helikoptera Bell 412 EPX govorio je Dubravko Radić, pilot Zrakoplovne jedinice ATJ Lučko. Helikopter može provoditi zadaće danju i noću, u normalnim i složenim meteorološkim uvjetima.
Najveća dopuštena masa helikoptera u polijetanju je 5534 kilograma, masa korisnog tereta je 1850 kilograma, helikopter ima mogućnost prevoženja 13 putnika bez ili devet putnika s opremom, a maksimalno dozvoljena brzina leta helikoptera je 260km/h.
Radić je posebice istaknuo sposobnost slijetanje na vodu u izvanrednim situacijama. Sustav plovaka osigurava sigurno slijetanje na vodene površine i omogućuje održavanje helikoptera na površini do četiri sata.