Blokirani

Polovina građana ostaje u blokadi i nakon brisanja duga. Istražili smo kako je to moguće

Jagoda Marić

Ilustracija Foto: Sergej Drechsler

Ilustracija Foto: Sergej Drechsler

Na sudove je otišlo oko 115 tisuća prijedloga za otvaranje stečaja, a ti su građani svojim vjerovnicima dugovali ukupno 1,4 milijarde kuna. Građanima je brisano 606 milijuna kuna duga, no u blokadi ih je ponovo više od polovi



RIJEKA, ZAGREB – Od 1. siječnja 2019. godine do 15. ožujka ove godine Financijska agencija (Fina) je po službenoj dužnosti podnijela čak 115.886 prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, a od toga su dosad zaključena čak 42.852 osobna bankrota. Podaci su to koje smo dobili od Fine za stečajeve potrošača koji se od 1. siječnja 2019. godine provode po ubrzanoj proceduri, odnosno pokreće ih sama Fina u slučajevima kad je glavnica duga potrošača do 20 tisuća kuna, a on je u blokadi dulje od tri godine. Potrošači se na poziv Fine očituju jesu li suglasni s pokretanjem stečaja ili ne, a u slučaju kad se ne očituju 15 dana nakon dostave poziva, smatra se da su pristali na otvaranje jednostavnog stečajnog postupka.


Tako je u dvije godine i dva i pol mjeseca na sudove u Hrvatskoj otišlo više od 115 tisuća prijedloga za otvaranje stečaja, a ti su građani svojim vjerovnicima dugovali ukupno 1,4 milijarde kuna.


Od tog broja dosad je zaključeno više od trećine slučajeva, odnosno za te građane je postupak osobnog bankrota završio. No, više od polovine njih je i dalje u blokadi, iako su se riješili više od 606 milijuna kuna duga.




– Fina je do 15. ožujka 2021. zaprimila pravomoćno rješenje o zaključenju, odnosno istovremenom otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača za 42.852 potrošača, pojasnili su nam iz Fine.


Uvjeti stečaja


U tim su slučajevima u Fini isknjižili ukupno 606,18 milijuna kuna duga, što bi bilo nešto više od 14 tisuća kuna po potrošaču. Jesu li se u tim slučajevima vjerovnici uspjeli naplatiti i koliko, iz Fine kažu da ne znaju jer Agencija od dana primitka pravomoćnog Rješenja o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača prestaje provoditi ovrhu na novčanim sredstvima ovršenika u odnosu na obveze za koje je potrošač oslobođen u tom postupku.
S obzirom na to da je u tim slučajevima riječ o, kako se navodi u Fininom odgovoru, istovremenom zaključenju jednostavnog stečaja potrošača, to znači da su to sve slučajevi u kojima je na sudu utvrđeno da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od deset tisuća kuna. Zakon predviđa da u takvim slučajevima sud po službenoj dužnosti donese rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i da se tim rješenjem potrošača oslobodi od preostalih obveza u odnosu na vjerovnike. To upućuje na zaključak da se vjerovnici uglavnom i nisu uspjeli naplatiti.


U slučajevima u kojima je vrijednost imovine potrošača veća od deset tisuća kuna, sud donosi rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača, imenuje povjerenika koji je dužan u roku 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača. Nakon unovčenja stvari i prava potrebnih za namirenje vjerovnika, sud će rješenjem zaključiti jednostavni postupak stečaja.


Iako se dio građana, njih više od 42 tisuće, oslobodio duga od 606 milijuna kuna, to ne znači i da su se svi oslobodili ovrhe, odnosno blokade računa. Neki se kroz osobni bankrot nisu uspjeli osloboditi svih dugova, a dio građana je i nakon deblokade ponovo zapao u dugove i računi su im ponovo u blokadi. Više od polovine onih za koje je zaključen jednostavni postupak stečaja i dalje ima blokiran račun.


Dug nije dobar drug


– U blokadi je 22.971 potrošač za koje je Fina zaprimila pravomoćno rješenje o zaključenju, odnosno istovremenom otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača. To su potrošači čiji računi nisu deblokirani po zaprimanju rješenja o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača i potrošači čiji su računi po zaprimanju rješenja o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača bili deblokirani, ali su temeljem novozaprimljenih osnova za plaćanje ponovo u blokadi, odgovorili su iz Fine na naše pitanje koliko je građana za koje je zaključen osobni stečaj i dalje ili ponovo u blokadi. Ipak, 20 tisuća onih koji su prošli kroz jednostavne postupke osobnog bankrota zasad imaju deblokirane račune.


Neuspješne nagodbe

Blokirani građani od 1. siječnja 2016. godine imaju i mogućnost izvansudske nagodbe, no u pet i pol godina, odnosno do sredine prošle godine, podneseno je tek 1.258 zahtjeva za provedbu izvansudskog postupka stečaja potrošača pred savjetovalištem. Sklopljeno je tek 16 izvansudskih sporazuma te su izdane ukupno 932 potvrde o neuspjelom sklapanju izvansudskog sporazuma, tako da se može reći da je model doživio neuspjeh.

Kad je Vlada odlučila riješiti pitanje trajno blokiranih građana i to zbog duga do 20 tisuća kuna kako bi dobili priliku za novi početak, naglašavalo se i to da bi ti građani odavno platili svoj dug i deblokirali račune da za to imaju financijske mogućnosti ili imovinu koja bi im omogućila namirenje duga. Mjesec dana prije stupanja na snagu novih pravila, u prosincu 2018. godine, u blokadi je bilo više od 237 tisuća građana, a već sljedeće godine Fina je među njima pronašla čak 134 tisuće onih kojima je poslala poziv da se očituju jesu li suglasni s pokretanjem jednostavnog postupka stečaja potrošača. Dosad je taj broj narastao na 163.114, s tim da je za više od 52 tisuće građana kojima poštom poziv nije uspješno uručen, on objavljen na e-oglasnoj ploči. Na Finin poziv očitovalo se 51.387 građana, od kojih se 37.877 usprotivilo pokretanju tog postupka. Za ostale koji se nisu oglasili, postupak će se provesti jer se smatra da su suglasni.