Padanje cijena

Počinju sezonska sniženja: Od danas veliki popusti na odjeću i obuću, cijene padaju u 3 kruga

Branko Podgornik

Ivan Jamičić

Ivan Jamičić

Od polovine siječnja sniženja će iznositi do 50 posto, a u trećem krugu sniženja, potkraj veljače, pad cijena iznosit će do 70 posto, najavila je Tomislava Ravlić iz Hrvatske gospodarske komore



ZAGREB – Od danas trgovci počinju redovito zimsko sezonsko sniženje cijena, koje će trajati 60 dana, do kraja veljače, najavila je jučer Hrvatska gospodarska komora (HGK). Padanje cijena odvijat će se u tri kruga, a sudeći prema dosadašnjem iskustvu, građani u to doba najčešće kupuju odjeću i obuću.


– U prvom krugu sniženja, koje počinje 27. prosinca, pad cijena iznosit će od 20 do 30 posto. U drugom krugu, koji počinje polovinom siječnja, sniženja će iznositi do 50 posto, a u trećem krugu, potkraj veljače, pad cijena iznosit će do 70 posto, najavila je Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK-a. Uz odjeću i obuću, građani tijekom sezonskog pada cijena često kupuju tehničke proizvode, namještaj, zimsku sportsku opremu, novogodišnje ukrase i slično.


Do isteka zaliha


Tijekom sezonskih sniženja vrijede sva pravila kao i kod redovite prodaje, upozoravaju iz Komore. To znači da trgovci ne smiju zavaravati potrošača, a cijene moraju jasno, vidljivo i čitko istaknuti, prema Zakonu o zaštiti potrošača.




– Sezonska su sniženja poseban oblik prodaje i za njihova trajanja roba s nižim cijenama ne smije se nikako drukčije istaknuti, kaže Ravlić. Drugim riječima, kaže, ne smije se istaknuti kao rasprodaja ili popust, nego upravo kao sezonsko sniženje. Prema Zakonu, trgovci moraju pregledno istaknuti i raspon sniženja.


Ako trgovac ne proda sve proizvode, može nastaviti s prodajom po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ali mu nije dopušteno oglašavati takvu prodaju kao sezonsko sniženje nakon što je prošlo propisanih 60 dana, nego kao neki drugi posebni oblik prodaje, upozoravaju iz Komore.


Građani iz iskustva znaju da sezonska sniženja u Hrvatskoj nisu tako velika kao u susjednim zemljama, pa je mnogima isplativije krenuti u kupnju preko granice. Međutim, Tomislava Ravlić tvrdi da se stvari mijenjaju.


Europski trendovi


Trgovci, kaže Ravlić, moraju sve više osluškivati promjene na tržištu kako bi uspješno odgovorili na želje i potrebe potrošača i tome prilagodili svoju ponudu. Analize pokazuju da su proizvodi posljednjih godina u prosjeku sniženi između 20 i 50 posto.


– To nam govori da naši trgovci prate europske trendove i da se bore kako naši kupci ne bi išli trošiti u inozemstvo. Hrvatska trgovina pokušava ostati konkurentna te se uskladiti sa zemljama okruženja i trendovima, tvrdi direktorica Sektora za trgovinu. Prema podacima Eurostata, cijene odjeće i obuće u Hrvatskoj na razini su prosjeka Europske unije, ali su primanja građana znatno niža.


E-trgovina sve popularnija


Tijekom sezonskog sniženja dodatno raste i online prodaja koja u našim i globalnim okvirima već niz godina ima pozitivne trendove. Prema podacima Eurostata, tijekom 2017. godine više od 60 posto građana Unije kupovalo je online kanalima. U Hrvatskoj je brojka još uvijek dosta niža i kreće se oko 35 posto.


Putem e-trgovine na razini Unije najviše se kupuju odjeća i sportski proizvodi (64 posto), usluge vezane za putovanje (53 posto), proizvodi za kućanstvo (45 posto), ulaznice za priredbe (39 posto) te knjige, časopisi i novine (32 posto). Manje od petine e-kupaca kupovalo je telekomunikacijske usluge (20 posto), računalni hardver (17 posto), lijekove (14 posto) i materijal za e-učenje (7 posto).