Turizam

Početak špice sezone na Kvarneru nije donio očekivane brojke. Svi gledaju prema rujnu

Alenka Juričić Bukarica

Srpanj je nešto lošiji nego lani, no dobar početak godine anulirao je tu »rupu«



Premijer Andrej Plenković jučer je na Hvaru još jednom uputio poruku svim dionicima turističkog sektora da vode računa o razumnoj politici cijena. Premijer je podsjetio na podatke Europske turističke komisije koji govore da se 50 posto europskih turista u zadnji tren odlučuje za svoju destinaciju za odmor i to na temelju – cjenovnog kriterija.


Niti premijer, niti ministar turizma nisu iznosili podatke za srpanj, ali činjenica je da je glavna sezona u lipnju krenula s velikim plusevima. Početak srpnja je donio minuse, no špica sezone tek se zahuktala pa se najveći brojevi očekuju s početkom školskih ferija na najvažnijim tržištima, točnije u južnim njemačkim pokrajinama. Po dolascima i noćenjima od početka godine prednjači Istarska županija, potom Splitsko-dalmatinska te Primorsko-goranska, a kako je naglašeno, bilježi se i napredak u posjetima koji se odnose na kontinentalne županije. Među stranim turistima i dalje je najviše gostiju iz Njemačke, potom iz Slovenije, Austrije i Poljske.


Prema podacima Turističke zajednice Istarske županije, na Poluotoku je od 1. srpnja do 18. srpnja ostvaren oko 4,1 milijun noćenja, što je 1 posto manje nego lani. Pri tome je, primjerice, početak mjeseca donio 10-ak posto manje njemačkih gostiju i šest posto manje čeških turista, dok je s druge strane s poljskog tržišta bilo gotovo 20 posto više noćenja. Ukupno gledano, i Istra je od početka godine nekih dva posto noćenja u plusu, s time da je njemačko tržište na razini godine u minusu od tek jedan posto. Zanimljivo je i kako su domaći gosti na četvrtom mjestu s rastom broja noćenja od 9 posto. Nakon sjednice Vijeća za upravljanje razvojem turizma istarski župan Boris Miletić je kazao kako Istra već godinama gradi imidž regije održivog i kvalitetnog turizma, a današnji trendovi, poput sve češćeg last-minute bukiranja, dodatno naglašavaju važnost konkurentnosti i prilagodljivosti.




– Naša prednost leži u raznolikoj ponudi, visokoj razini usluge i sigurnosti, što nas čini privlačnima tijekom cijele godine. No, pred nama su i novi izazovi, posebno kada govorimo o sve većem oslanjanju na zapošljavanje stranih radnika, potrebi daljnje diversifikacije ponude te očuvanju konkurentnosti u cijenama, ali i kvaliteti usluge. Istra je svoje maksimume u smislu brojki dolazaka i ostvarenih noćenja dostigla te budućnost istarskog turizma leži u održivosti, kao i daljnjem podizanju kvalitete usluge i ponude. Kao što kontinuirano ističem, kvaliteta života lokalnog stanovništva mora nam biti na prvome mjestu, a potom zadovoljstvo gostiju koji s pravom imaju visoka očekivanja, rezimirao je nakon sjednice Miletić.


Obećavajuća posezona


Na Kvarneru je početak špice turističke sezone donio mješovite rezultate. Na Krku je u srpnju zabilježen pad od 4 posto u dolascima i 3,5 posto u noćenjima, no od početka godine otok bilježi rast. Najjače tržište su Nijemci, slijede Slovenci, Austrijanci i domaći gosti. U Opatiji je srpanj u minusu, ali je cijela godina u plusu – dolasci su veći za 8 posto, noćenja za 3 posto. Crikvenica bilježi pad u srpnju, no hoteli su u plusu, dok je obiteljski smještaj u minusu. Slična je situacija i na Rabu – hoteli u rastu, obiteljski smještaj slabiji. Lošinj je najbliži lanjskim brojkama, s blagim padom od 1 posto. Hoteli i kampovi u plusu, a privatni i nekomercijalni smještaj bilježe pad. Direktori turističkih zajednica očekuju bolji nastavak sezone, posebno s dolaskom turista iz Njemačke i Austrije zbog školskih praznika. Posezona se čini obećavajućom, dok je zabilježen blagi pad vanpansionske potrošnje.


Kada je riječ o zadarskom području, u srpnju su ostvarene oko 292 tisuće dolazaka i gotovo 2,5 milijuna noćenja, što je oko 4 posto manje kada je riječ o dolascima, odnosno nešto manje od dva posto u »minusu« su noćenja. Među vodećim tržištima u ovom razdoblju ističu se gosti iz Slovenije, Njemačke, Poljske, Slovačke i Češke. U kumulativnom razdoblju od početka godine do 18. srpnja 2025. zabilježeno je 939.068 dolazaka i 5.608.854 noćenja. U odnosu na isto razdoblje prošle godine, to predstavlja rast – indeks dolazaka iznosi 101,48, a indeks noćenja 101,81. Najbolje rezultate ostvarili su gosti iz Slovenije, Njemačke, Poljske, Češke i Austrije.


Ono što je dobro jest i činjenica da turistički djelatnici ukazuju kako se špica sezone pomiče prema rujnu, za koji su najave jako dobre. Sve u svemu, srpanj je lošije počeo, ali da je špica sezone podbacila, nije. Jer do polovice rujna je još puno »utakmica« za odraditi. Turistički djelatnici, istina, ukazuju i na manju potrošnju. No, kako je nedavno, nakon sjednice Savjeta za Slavoniju, Baranju i Srijem, upozorio premijer Plenković, Hrvatska nije jedina turistička destinacija s morem, suncem i atraktivnim smještajem te istaknuo važnost razumne cjenovne politike u sektoru. Iako Vlada ne može ograničavati cijene, poručio je tada kako bi svi trebali razmisliti o dugoročnim posljedicama, jer »sezona nije samo ova – bit će i dogodine«.