
Srpanj je nešto lošiji nego lani, no dobar početak godine anulirao je tu »rupu«
povezane vijesti
- Nema više “goli do pasa”: Šetnja bez majice ili u kupaćem u centru Pule i Zadra mogla bi vas koštati do 130 eura
- Šef HTZ-a: ‘Došli smo do ruba s cijenama, hoteli su nam skuplji od Grčke, Španjolske i Italije’
- Ministar turizma: “Imamo veliki rast domaćih turista, to znači da je građanima porastao standard”
Premijer Andrej Plenković jučer je na Hvaru još jednom uputio poruku svim dionicima turističkog sektora da vode računa o razumnoj politici cijena. Premijer je podsjetio na podatke Europske turističke komisije koji govore da se 50 posto europskih turista u zadnji tren odlučuje za svoju destinaciju za odmor i to na temelju – cjenovnog kriterija.
Niti premijer, niti ministar turizma nisu iznosili podatke za srpanj, ali činjenica je da je glavna sezona u lipnju krenula s velikim plusevima. Početak srpnja je donio minuse, no špica sezone tek se zahuktala pa se najveći brojevi očekuju s početkom školskih ferija na najvažnijim tržištima, točnije u južnim njemačkim pokrajinama. Po dolascima i noćenjima od početka godine prednjači Istarska županija, potom Splitsko-dalmatinska te Primorsko-goranska, a kako je naglašeno, bilježi se i napredak u posjetima koji se odnose na kontinentalne županije. Među stranim turistima i dalje je najviše gostiju iz Njemačke, potom iz Slovenije, Austrije i Poljske.
Prema podacima Turističke zajednice Istarske županije, na Poluotoku je od 1. srpnja do 18. srpnja ostvaren oko 4,1 milijun noćenja, što je 1 posto manje nego lani. Pri tome je, primjerice, početak mjeseca donio 10-ak posto manje njemačkih gostiju i šest posto manje čeških turista, dok je s druge strane s poljskog tržišta bilo gotovo 20 posto više noćenja. Ukupno gledano, i Istra je od početka godine nekih dva posto noćenja u plusu, s time da je njemačko tržište na razini godine u minusu od tek jedan posto. Zanimljivo je i kako su domaći gosti na četvrtom mjestu s rastom broja noćenja od 9 posto. Nakon sjednice Vijeća za upravljanje razvojem turizma istarski župan Boris Miletić je kazao kako Istra već godinama gradi imidž regije održivog i kvalitetnog turizma, a današnji trendovi, poput sve češćeg last-minute bukiranja, dodatno naglašavaju važnost konkurentnosti i prilagodljivosti.
– Naša prednost leži u raznolikoj ponudi, visokoj razini usluge i sigurnosti, što nas čini privlačnima tijekom cijele godine. No, pred nama su i novi izazovi, posebno kada govorimo o sve većem oslanjanju na zapošljavanje stranih radnika, potrebi daljnje diversifikacije ponude te očuvanju konkurentnosti u cijenama, ali i kvaliteti usluge. Istra je svoje maksimume u smislu brojki dolazaka i ostvarenih noćenja dostigla te budućnost istarskog turizma leži u održivosti, kao i daljnjem podizanju kvalitete usluge i ponude. Kao što kontinuirano ističem, kvaliteta života lokalnog stanovništva mora nam biti na prvome mjestu, a potom zadovoljstvo gostiju koji s pravom imaju visoka očekivanja, rezimirao je nakon sjednice Miletić.
Obećavajuća posezona
Na Kvarneru je početak špice turističke sezone donio mješovite rezultate. Na Krku je u srpnju zabilježen pad od 4 posto u dolascima i 3,5 posto u noćenjima, no od početka godine otok bilježi rast. Najjače tržište su Nijemci, slijede Slovenci, Austrijanci i domaći gosti. U Opatiji je srpanj u minusu, ali je cijela godina u plusu – dolasci su veći za 8 posto, noćenja za 3 posto. Crikvenica bilježi pad u srpnju, no hoteli su u plusu, dok je obiteljski smještaj u minusu. Slična je situacija i na Rabu – hoteli u rastu, obiteljski smještaj slabiji. Lošinj je najbliži lanjskim brojkama, s blagim padom od 1 posto. Hoteli i kampovi u plusu, a privatni i nekomercijalni smještaj bilježe pad. Direktori turističkih zajednica očekuju bolji nastavak sezone, posebno s dolaskom turista iz Njemačke i Austrije zbog školskih praznika. Posezona se čini obećavajućom, dok je zabilježen blagi pad vanpansionske potrošnje.
Kada je riječ o zadarskom području, u srpnju su ostvarene oko 292 tisuće dolazaka i gotovo 2,5 milijuna noćenja, što je oko 4 posto manje kada je riječ o dolascima, odnosno nešto manje od dva posto u »minusu« su noćenja. Među vodećim tržištima u ovom razdoblju ističu se gosti iz Slovenije, Njemačke, Poljske, Slovačke i Češke. U kumulativnom razdoblju od početka godine do 18. srpnja 2025. zabilježeno je 939.068 dolazaka i 5.608.854 noćenja. U odnosu na isto razdoblje prošle godine, to predstavlja rast – indeks dolazaka iznosi 101,48, a indeks noćenja 101,81. Najbolje rezultate ostvarili su gosti iz Slovenije, Njemačke, Poljske, Češke i Austrije.
Ono što je dobro jest i činjenica da turistički djelatnici ukazuju kako se špica sezone pomiče prema rujnu, za koji su najave jako dobre. Sve u svemu, srpanj je lošije počeo, ali da je špica sezone podbacila, nije. Jer do polovice rujna je još puno »utakmica« za odraditi. Turistički djelatnici, istina, ukazuju i na manju potrošnju. No, kako je nedavno, nakon sjednice Savjeta za Slavoniju, Baranju i Srijem, upozorio premijer Plenković, Hrvatska nije jedina turistička destinacija s morem, suncem i atraktivnim smještajem te istaknuo važnost razumne cjenovne politike u sektoru. Iako Vlada ne može ograničavati cijene, poručio je tada kako bi svi trebali razmisliti o dugoročnim posljedicama, jer »sezona nije samo ova – bit će i dogodine«.