Nabava borbenih zrakoplova

Plenkoviću na stol neočekivano stigla američka ponuda rabljenih F-16 aviona, evo što točno nude

Portal Novi list

Foto Reuters

Foto Reuters

Američka tvrtka ProAeronautics nudi eskadrilu od 12 rabljenih F-16 za između 140 i 170 milijuna USD, dok bi cijena za kupovinu takvih 30 lovaca bila između 399 i 424 milijuna USD, doznaje Obris.org



Prema najavama iz MORH-a tri su modela po kojima će se prikupljati ponude za nabavu borbenih aviona za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Prvi je nabava potpuno novih aviona, gdje se računa na SAD i Švedsku, drugi nabava polovnih europskih lovaca, talijanskih Eurofightera ili francuskih Rafalea, a treći, pak, nabava rabljenih F-16 od Norveške, Izraela ili Grčke.


No, specijalizirani portal Obris.org doznaje da se u ovoj trećoj kategoriji pomalo neočekivano pojavio još jedan novi/stari ponuđač.


Krajem lipnja na nekoliko adresa hrvatskih državnih institucija, uključujući i adresu predsjednika vlade Andreja Plenkovića, piše Obris.org, stigla je ponuda američke tvrtke ProAeronautics. Radi se o tvrtki koju su osnovali i vode američki vojni veterani, a bavi se raznih zrakoplovnim i logističkim uslugama te podršci klijentima iz javnog i komercijalnog sektora.


Što se nudi iz Amerike




U svojoj ponudi, koju su na stol dobili i premijer Plenković i predsjednik Milanović, ProAeronautics nudi 12 komada rabljenih F-16, od toga 10 jednosjeda Blok 20 i dva dvosjeda Blok 15, koji su podobni za daljnju modernizaciju na Blok 50.


Uz ovu osnovnu ponudu, nude se i potencijalni dodatni paketi letjelica i opreme – točnije, unutar godinu dana od prve isporuke dostupno je još i 16 borbenih aviona F-16, i to 14 jednosjeda Blok 20 te 2 dvosjeda Blok 15, koji također mogu biti modernizirani i na razinu Bloka 50.


Uz to su potencijalno dostupna još i dodatna 4 F-16B, ovisno o hrvatskim potrebama – no ova 4 rabljena lovaca trenutno nisu uključena ni u jedan od ova dva ponudbena kompleta.


Uglavnom, radi se o ponudi ukupnog paketa i specijalizirane opreme koja maksimalno obuhvaća: (1) 30 borbenih aviona F-16 A/B (26 aviona model A i 4 model B) Blok 15/20, s ugrađenim motorima F100-PW-22E (Increased Performance Engines – IPE) i radarima APG-66-G2(V).


Od toga je na njih 29 izveden M3 Mid-Life Upgrade (MLU); (2) paket rezervnih dijelova; (3) 30 nosača za naoružanje LAU-129/A (Common Rail Launchers), (4) 30 AN/APX-113 sustava za identifikaciju prijatelj-neprijatelj (Advanced Identification Friend or Foe – AIFF) bez Mode IV sposobnosti te na kraju (5) 30 topova M61 Vulkan 20mm.


Ponuđena cijena za ove letjelice – podložna daljnjim pregovorima – iznosi 11,5 do 14 milijuna USD po avionu F-16A te 12,5 do 15 milijuna USD po avionu F-16B. Ukupno bi to značilo da bi eskadrila od 12 rabljenih F-16 koštala između 140 i 170 milijuna USD, dok bi cijena za kupovinu takvih 30 lovaca bila između 399 i 424 milijuna USD.


Nastavno na ovu osnovnu ponudu, ProAeronautics nudi i razgovore o kupovini dodatne opreme kao što su ciljnički podvjesni kontejneri, sustav za izbacivanje mamaca, sustavi za elektroničko ratovanje i elektroničke protumjere, radijski sustavi, GPS sustavi, podvjesni izvidnički kontejneri, i slično. U tu cijenu nije uračunat trošak modernizacije tih letjelica na razinu Blok 50, i to je nešto što bi trebalo dodatno ispregovarati.


Cijena povoljnija od grčke ponude


Cijena ovakvog ProAeronauticsovog paketa je time za same letjelice povoljnija od grčke ponude o kojoj se pričalo 2018. godine (ukupno oko 180 milijuna USD za same aparate), i njihova je ponuda podobna za uključivanje u program Foreign Military Sales (FMS), koji može dodatno uključivati zemaljsku opremu, obuku, modernizaciju letjelica i osiguravanje njihove održivosti – o čemu također treba dodatno pregovarati.


Iako se tu suštinski radi o privatnoj ponudi, ona može uz određeni dodatni trošak (unutar spomenutog cjenovnog raspona) biti provedena i na način “Government-to-Government”, što je do sada bilo isticano kao hrvatski uvjet za provedbu ovakve nabave.


Kao partneri za sve spomenute dodatne razgovore – pod okriljem “Government-to-Government” poslovnog modela sa SAD-om – u obzir opet dolaze bilo privatne tvrtke (npr. Lockheed Martin), ili pojedine države koje su već korisnici ovakve opreme (poput samog SAD-a, Poljske, Rumunjske, itd.).


Uglavnom, temeljem ovakve ponude tvrtka ProAeronautics očekuje hrvatsko Pismo potvrde interesa (Letter of Intent – LOI), kojim bi se utvrdili detalji posla. S druge strane, u slučaju uvrštavanja ovakvog odnosa u “Government-to-Government” model, od Hrvatske bi se očekivalo Pismo zahtjeva (Letter of Request – LOR) koje bi dodatno navelo ProAeronautics Inc. kao željenog prodavača – što je dio nabavnog sustava koji je Hrvatskoj dobro poznat u okvirima obrambenog poslovanja sa SAD-om.


Iako nije dvojbeno da za dugoročno osiguravanje sposobnosti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva na polju nadzvučnih višenamjenskih borbenih aviona optimalno rješenje predstavlja kupovina novih letjelica izravno od proizvođača – to je definitivno skuplji pristup.


Zašto kupovati američke letjelice?


S druge strane, ako se gledaju rabljene letjelice, pa se pritom fokus još stavlja i na opremu originalnim podrijetlom iz SAD-a (kao što su u nekoliko navrata ponovili aktualni predsjednik RH Zoran Milanović i bivši ministar obrane, a sada savjetnik premijera Damir Krstičević) onda je najprirodnije takve američke letjelice kupiti iz samih Sjedinjenih Američkih Država, posebno u situaciji kada se takva kupovina, makar i od privatnika, provodi pod okriljem Vlade SAD-a (po sustavu “G-to-G”).


Time u startu nestaju problemi usklađivanja opreme s partnerima iz SAD-a, nema dodatnih troškova prijevoza letjelica u SAD za potrebe certificiranja i modernizacije, a olakšana je i obuka osoblja te uvođenje opreme u operativnu uporabu s osloncem na partnere.


Budući da su glavni i osnovni hrvatski strateški partner na polju obrane Sjedinjene Američke Države, takvom usklađenom kupovinom i potom modernizacijom aviona F-16 na razinu Blok 50/52 održava se i kompatibilnost hrvatske opreme s onim što Oružane snage SAD-a danas svakodnevno koriste na operativnoj razini.


Time se onda otvara i mogućnost daljnje specijalizirane savezničke pomoći, donacija u opremi i uslugama, te ugovorom uređenog zahvata u zalihe rezervnih dijelova Ratnog zrakoplovstva SAD za potrebe uspostave i održavanja ovakve specifične i skupe zrakoplovne sposobnosti u Hrvatskoj.


Svi ovi navedeni elementi čine ponudu američke tvrtke ProAeronautics Inc. zanimljivim primjerom ispunjavanja dva u posljednje vrijeme učestalo spominjana kriterija – (1) pribavljanje američke opreme baš od SAD-a (umjesto iz treće ruke preko posrednika kao što su Grčka, Izrael, ili bilo koja druga zemlja korisnica F-16) te (2) priuštivost čitavog posla, što je nezanemarivo u ova krizna vremena, analizira ovu ponudu Obris.org.