
Talijanski gosti na ljetovanju po osobi potroše oko 1.130 eura / Foto MATE KOMINA
Umjesto hotela ili seoskog domaćinstva, Talijani danas radije provode odmor u vikendici ili, kako bi mogli uštedjeti, kod prijatelja i rodbine
povezane vijesti
Prazne tvornice, pune plaže… Slika tradicionalnog ferragosta, čiji je vrhunac vikend za nama, u Italiji se drastično mijenja. Ove godine talijanske plaže nisu pune, dapače.
Naime, u talijanskom javnom prostoru sveprisutne su polemike o manjku gostiju na plažama u ovoj turističkoj zemlji, a kao razlog mnogi, među kojima i popularni glumci Allessandro Gassman i Salvo Sottile, navode cijene ležaljki i suncobrana, ali i ugostiteljskih usluga.
Italija, naime, ima dobar dio pješčanih plaža u koncesiji pa je dolazak na njih praktički nemoguć osim ako se ne iznajme ležaljke i suncobani što je, uz aktualne cijene, ali i zadnjih godina slabiju kupovnu moć Talijana, talijanskim građanima postalo nemoguća misija.
Općenito podaci pokazuju manjak domaćih gostiju, a u nekim destinacijama, poput onih uz jezero Garda, ukazuju i na manjak gostiju iz Njemačke.
Bernabo Bocca, predsjednik talijanskog udruženja hotelijera Federalberghi je, pak, za Corriere della Serra ukazao na 20 posto manje Amerikanaca, za razliku od lani, kad su imali velik rast dolazaka u Italiju. Razlog? Slab dolar i geopolitička neizvjesnost.
Trendovi se mijenjaju
U polemici o turističkim rezultatima koja se povela u talijanskim medijima, može se, međutim, naći i podatak kako sve više Talijana ljeti umjesto na moru, odmor provodi u planinama.
Tako će, prema procjenama talijanskog Ministarstva turizma, planine ove godine odabrati oko 6,8 milijuna Talijana, odnosno 5 posto više nego lani.
Činjenica je i kako su susjedi Talijani u predsezoni imali četiri praznika koja su spajali s vikendima, tako da su dosta putovali i uoči glavne sezone, a isto je tako činjenica da se trendovi putovanja kod mladih sve više mijenjaju tako da nove generacije uvijek traže neku novu destinaciju.
Dok je u Italiji »vruće« turističko ljeto, Hrvatska je po pitanju talijanskog tržišta stabilna. Naime, Talijani su u dosadašnjem dijelu godine, zaključno s 15. kolovoza, u Hrvatskoj ostvarili oko 647 tisuća dolazaka i 2,6 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od jedan posto u dolascima, dok su noćenja na lanjskoj razini.
Jasno je, međutim, kako su vremena velike potrošnje talijanskih gostiju daleko iza nas. Danas talijanski gosti itekako paze koliko će potrošiti na odmoru.
Potrošnja na plaži 15 posto manjaOvih je dana talijanski medijski prostor pun rasprava o aktualnoj turističkoj sezoni. Porast cijena u talijanskom sektoru putovanja i turizma je primjetan, kako u ugostiteljskim uslugama i prijevozu, tako i na kupališnim destinacijama i u smještajnim objektima. Objavljeni pokazatelji potvrđuju da su ovogodišnji srpanj u Italiji obilježili negativni rezultati za talijanske kupališne destinacije. Prema Sindikatu talijanskih ugostitelja na plažama (SIB), broj turista i potrošnja na plaži pali su za oko 15 posto u odnosu na lipanj, unatoč ranijem pozitivnom trendu. Najveći pad zabilježen je u Kalabriji i Emiliji-Romagni, s padovima do 25 posto, dok su Sardinija i Apulija jedine regije koje su i dalje imale pozitivan rast. Također se ističe da je u srpnju bilo više stranih nego domaćih turista. Prema Sindikatu ugostitelja na plažama, smanjio se broj turista iz Njemačke, dok je porastao broj posjetitelja iz Skandinavije i istočne Europe. Ljeto 2025. pokazuje slabljenje domaće potražnje i manji dolazak turista iz tradicionalnih europskih tržišta te domaćih turista. |
O tome koliko su se promijenile navike putovanja Talijana te što Hrvatska može očekivati od aktualnog ferragosta, ali i posezone, razgovarali smo s Vivianom Vukelić, direktoricom Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Milanu.
Prema zadnjim podacima Istraživačkog centra za turizam Confcommercio te marketinške i istraživačke tvrtke SWG-a tijekom ovog »Feraggosto vikenda«, od 15. do 17. kolovoza, na odmoru je bilo oko 12 milijuna Talijana.
– Zato se sada očekuje priljev talijanskih turista na Jadran te vjerujemo da će Talijani u većem broju putovati automobilima prema Istri i Kvarneru, dok će plovnim i zrakoplovnim putem doći do Dalmacije.
S obzirom na povoljne vremenske uvjete, očekujemo korektan posjet talijanskih turista i do kraja kolovoza, ali i u posezoni, kada su cijene pristupačnije, a destinacije mirnije.
Trebamo uzeti u obzir da je u Italiji primjetna smjena generacija, odnosno da sve više mladih Talijana tek otkriva ljepote Hrvatske, kazala je Vukelić.
Pojašnjavajući, pak, kakva je, ustvari, percepcija Hrvatske na talijanskom tržištu, istakla je kako Hrvatska i dalje ostaje među omiljenijim destinacijama talijanskih turista, međutim, sve izraženiji rast cijena u turizmu utječe na percepciju zemlje kao turističkog odredišta.
Kraća putovanja
– Unatoč tome što ne prestaju cijeniti ljepotu i raznolikost Hrvatske, talijanski gosti sve se više fokusiraju na danu vrijednost za novac.
Turistički profesionalci iz Italije ističu značajne investicije u hrvatski turizam koje pridonose kvalitetnijoj ponudi i jačanju imidža Hrvatske na međunarodnoj sceni.
U kontekstu mediteranskih zemalja, Hrvatska se sve jasnije profilira kao važan igrač na turističkoj karti. Njezin spoj netaknute prirode i ljepota, kulturne baštine, nautike, eno-gastronomije i cjelokupne kvalitetne turističke ponude čini je jednom od najprivlačnijih destinacija, posebice u odnosu na one pogođene prekomjernim turizmom, dodala je naša sugovornica.
Pojasnila je i kako se talijanski turisti okreću autentičnim i personaliziranim doživljajima, izvan uobičajenih turističkih ruta i glavnog, ljetnog dijela turističke godine.
Privlače ih mirniji krajevi, boravak u prirodi te lokalna kultura i gastronomija daleko od gužvi i masovnog turizma, što se, ističe, moglo zamijetiti i u ovogodišnjoj predsezoni, kada su praznici u Italiji i mogućnost spajanja blagdana potaknuli njihov dolazak u našu zemlju.
Među talijanskim turistima općenito je sve izraženiji trend kraćih, ali češćih putovanja tijekom cijele godine. Raste turistički promet u predsezoni, dok se smanjuje prosječan broj dana boravka, koji sada iznosi oko 10 dana.
Španjolska i Hrvatska – najbolje za putovanja automobilomTalijanski portal SkyTG24 objavio je listu najboljih zemalja za putovanja automobilom. Naime, navode kako je švicarska tvrtka za naplatu cestarine E-Vignette uzela u obzir nekoliko elemenata: kvalitetu cesta, cijene goriva, sigurnost, brzinu, gustoću nacionalnih parkova, UNESCO-ve lokacije, atrakcije, benzinske postaje… Pa je tako najbolja destinacije ispala Španjolska, dok je na drugom mjestu Hrvatska. Za Hrvatsku navode kako se Jadranska magistrala proteže na 650 kilometara od istarskog poluotoka do Dubrovnika. Na putu uz nju se može vidjeti otoke Jadranskog mora, obalne gradove i šljunčane plaže… U pet najboljih su još i Austrija, Portugal i Češka. |
– Promjene navika Talijana su vidljive i po tome što umjesto tradicionalnog ljetovanja isključivo uz more, sve više biraju boravke u planinama, kao i ruralna područja, i to ne samo zbog ugodnije klime, već i zbog povoljnijih cijena.
Nadalje, umjesto hotela ili seoskog domaćinstva, Talijani danas radije provode odmor u vikendici ili, kako bi mogli uštedjeti, kod prijatelja i rodbine.
U tijeku je očita promjena navika i načina odmora na koje su Talijani dosad bili navikli, a koliko je ta promjena duboka, pokazat će analize krajem godine.
U prosjeku, talijanski gosti na ljetovanju po osobi potroše oko 1.130 eura. Iako su oduvijek poznati po ljubavi prema kvalitetnoj gastronomiji i velikoj potrošnji u restoranima, nove generacije donose i promjenu očekivanja.
Njihove preferencije sve se više usmjeravaju prema autentičnim iskustvima, aktivnom odmoru i održivom turizmu, rekla je direktorica milanskog predstavništva HTZ-a.
Na dolaske talijanskih gostiju svakako utječe i dobra prometna povezanost. Naime, nekad su Talijani u Hrvatsku uglavnom dolazili vlastitim automobilima pa su se samim time više zadržavali na sjevernom Jadranu.
Međutim, prometna povezanost dvije zemlje zrakoplovima, ali i morskim putem je iz godine u godinu bolja, a interes za uspostavljanje morskih katamaranskih veza našli su i sami talijanski prijevoznici.
Gastronomija kao adut
– Iz Italije prema Hrvatskoj imamo sve više novih letova, što je jako dobro. Ove godine, konkretno, imamo pet novih linija, a zanimljivo je da su, u većini slučajeva, ovi letovi povoljniji i od letova unutar Italije.
U okviru ovogodišnjeg ljetnog reda letenja, pet hrvatskih zračnih luka izravno je povezano s devet talijanskih gradova, zahvaljujući linijama šest različitih aviokompanija.
Među novim linijama ističu se Croatia Airlines na relaciji Milano – Zagreb, Ryanair s letovima Palermo – Zagreb, Bari – Zadar i Rim -Zadar, dok EasyJet povezuje Milano i Split.
Također, ove je godine ponovno uspostavljena brza brodska linija Liberty Lines, koja povezuje Trst s Porečom, Rovinjom i Malim Lošinjem.
Uz to, Hrvatska je i ovog ljeta morskim putem povezana s Italijom putem kompanija SNAV, Jadrolinija i Gomo Viaggi, rekla je Vukelić.
Dodajmo i da je HTZ u pripremi ovogodišnje turističke sezone od početka ove godine proveo niz uspješnih promotivnih aktivnosti na talijanskom tržištu.
Kroz različite inicijative, od organizacije studijskih putovanja za novinare i turističke agente, preko poslovnih radionica, do sudjelovanja na najvažnijim turističkim sajmovima, predstavljene su sve ključne prednosti hrvatske turističke ponude.
Poseban interes talijanskog tržišta bilježi se, doznajemo, za cikloturizam, čija popularnost kontinuirano raste. Odličan odaziv posjetitelja zabilježen je na sajmu La Fiera del Cicloturismo u Bologni, gdje je Hrvatska predstavila svoj potencijal kao vodeća cikloturistička destinacija.
Tijekom godine provedene su brojne medijske prezentacije, a sve promotivne kampanje pažljivo su usmjerene s ciljem pozicioniranja Hrvatske kao atraktivne, cjelogodišnje i sigurne destinacije koja nudi više od klasičnog ljetnog odmora.
– Osim ovih aktivnosti, u kontekstu posebnih interesa, vrijedi istaknuti i gastronomske aktivnosti vezane uz Kvarner, koji nosi titulu Europske regije gastronomije za 2026. godinu.
Tako je u svibnju za talijanske medije održana prezentacija novosti hrvatske turističke ponude, koju je u organizaciji TZ-a Kvarnera dodatno obogatila degustacija autentičnih kvarnerskih delicija, zaključila je direktorica Predstavništva HTZ-a u Milanu.
Kako su Talijani poznati gurmani, gastroponuda itekako je dobra pozivnica na Kvarner i u Hrvatsku. U sezoni i izvan nje.