
Ilustracija arhiva NL / Pixsell
Na listi gradonačelničkih kandidata koji su potrošili ozbiljna sredstva su HDZ-ovi Damir Mandić i Šime Erlić, te SDP-ov Grbin
povezane vijesti
Da će tek završni financijski izvještaji sudionika lokalnih izbora dati pravu sliku o njihovim troškovima, upućuje i niz primjera u kojima sudionici navode da za promidžbu nisu potrošili ništa ili su potrošili simbolično, poput 3,18 eura, koliko je prijavila Kristina Ikić Baniček.
Aktualna gradonačelnica Siska, Ikić Baniček (SDP), koja ide po četvrti mandat, navodi da je od 31. ožujka do 8. svibnja potrošila svega 3,18 eura na bankarske usluge. Dobila je jednu, ali izdašnu donaciju u iznosu 10.000 eura od građevinske tvrtke Hidroregulacija iz Bjelovara.
Mostov kandidat u tom gradu, Danijel Šatni, tvrdi, da na promidžbu ništa nije potrošio, ali ni dobio od donatora.
Za razliku od njih, HDZ-ov kandidat Domagoj Orlić potrošio je 15.232 eura, a od donatora dobio 8.400 eura, od čega 500 eura od sisačkog župana Ivana Celjaka (HDZ).
Bonačić Obradović angažirala tri agencije
I dok Orlićev stranački kolega na putu za treći mandat na čelu Dubrovnika, Mato Franković tvrdi kako nije imao ni promidžbenih troškova, ni donacija, njegove protukandidatkinje trošile su obilno.
Anita Bonačić Obradović (SDP/Možemo/SJG) je unatrag dva mjeseca potrošila čak 37.208 eura, što ju po troškovima svrstava u sam vrh. Angažirala je tri agencije za komunikacijsko i poslovno savjetovanje – ‘Komunikativnu agenciju’, koja je bila angažirana za PR Ministarstva graditeljstva za vrijeme Ivana Paladine, ‘Manjak’ Krešimira Macana i Busolu i na to potrošila 17.800 eura. Dodatnih 14.000 eura potrošila je oglašavajući se putem radija, portala i društvenih mreža, plakata.
Dobila je samo dvije donacije u ukupnom iznosu 5.150 eura, od kojih joj je 5.000 eura donirala tvrtka Pizza Shop Dubrovnik.
Ista tvrtka je donirala 3.000 eura i kandidatkinji Centra Viktoriji Knežević, koja je od donacija prikupila 10.140 eura. Potrošila je 28.000 eura, većinom za grafičke i tiskarske usluge te oglašavanje u medijima.
Valentin Dujmović (HNS), koji također želi biti dubrovački gradonačelnik, potrošio je 6.188 te dobio dvije donacije ukupnog iznosa 3.000 eura. DP-ov Ričard Milun potrošio je oko 4.800 eura, a donacije nije naveo.
Željko Raguž (DUSTRA) tvrdi da ga predstavljanje građanima nije ništa stajalo, te da nije imao donacija.
Ostala trojica kandidata za gradonačelnika Dubrovnika, Pero Vićan (DDS) te nezavisni Maro Kristić i Marko Dragičević, izvješća DIP-u nisu predala.
Erlić od donatora dobio više od 47.000 eura
Na listi gradonačelničkih kandidata koji su potrošili ozbiljna sredstva u izbornoj promidžbi su HDZ-ovi Damir Mandić, koji ide po novi mandat u Karlovcu i Šime Erlić, koji želi biti gradonačelnik Zadra, te SDP-ov Peđa Grbin koji se kandidirao za gradonačelnika Pule.
Mandićevi izborni troškovi premašili su 31.000 eura, a Erlićevi 30.000 eura. Mandić je od donatora dobio 7.000 eura, Erlić čak 47.150, što ga svrstava na drugo mjesto, iza Mislava Hermana (HDZ) koji je dobio 49.250 eura.
Erlića je najizdašnije, sa 10.000 eura, donirala tvrtka Radion iz Benkovca, vlasnika Hrvoja Petričića, poznatog donatora HDZ-a u Zadarskoj županiji. Po 5.000 eura donirale su ga zadarske tvrtke Bakmaz i Diklo gradnja te Landmark Group iz Zagreba.
Kandidat SDP-ove koalicije Daniel Radeta dobio je 320 eura donacija, a na promidžbu potrošio 12.290 eura, od čega je 1950 eura na namirnice u Guštima (Europan gušti d.o.o.).
Bez troškova, ali i donacija, prvi dio promidžbe za lokalne izbore prošli su Damir Biloglav (DOMiNO koalicija), Fokusov Lucian Perić i nezavisni Ivica Žuvela, dok dvojica zadarskih kandidata, nezavisni Mladen Ninčević i Robert Modrić, financijska izvješća nisu ni predali DIP-u.
Grbin po troškovima odmah iza Tomaševića
Od desetero kandidata za gradonačelnika Pule u prvom dijelu izborne promidžbe najviše je potrošio SDP-ov Peđa Grbin, 42.250 eura, što ga po troškovima svrstava na drugo mjesto, iza Tomislava Tomaševića (Možemo) u Zagrebu.
Grbin je najviše, oko 14. 000 eura, potrošio na oglašavanje na portalima, zatim na plakatima (oko 7.000 eura), radiju (6.000 eura). Jedna od značajnijih stavki u njegovu izvješću su i „ostali troškovi“ koji glase na tvrtku Inter Intel iz Zagreba, a iznose 6.200 eura.
Od četvero donatora, od kojih troje nosi isto prezime kao i on, Grbin je dobio 3.500 eura, dva puta po 1.000 eura donirao mu je Slavko Grbin, 1.000 Sanja Radolović Grbin, a 500 eura Damir Milanović.
Aktualni gradonačelnik Pule, nezavisni Filip Zoričić, u promidžbu je uložio upola manje, 22.000 eura. Za usluge agencije Designsystem iz Zagreba, Borisa Maleševića, koja radi i za Sanju Radolović, SDP-ovu kandidatkinju za istarsku županicu, potrošio je 3.750 eura, a za „ostale nespomenute usluge“ tvrtke Puni krug iz Zagreba 3.000 eura, te još toliko za njene „ostale troškove“.
Od donatora je dobio 21. 000 eura, najviše su mu donirali Jure Mamić (3. 981 eura) i Dušanko Babić (3. 500 eura).
Više od njega potrošio je nezavisni Goran Mihovilović, 29.000 eura, od čega gotovo 13.000 eura čini trošak oglašavanja na portalima, 5.000 eura stajala ga je izrada filma i fotografija. Sve je, vjerojatno, ‘pokrio’ vlastitim sredstvima, jer donacija, nema.
Izborni troškovi IDS-ova kandidata za pulskog gradonačelnika Valtera Boljunčića iznose 27. 900 eura, od čega četvrtinu, 7.000 eura, čine troškovi oglašavanja na portalima. Donatora i donacija nije imao.
Donacijama iz prvog dijela promidžbe (17.200 eura), nezavisna Lorena Boljunčić ‘pokrila’ je izborne troškove (16. 800 eura). I ona je u oglašavanju prednost dala plakatima što ju je stajalo oko 7.000 eura. Najveću donaciju, ukupno 6.000 eura, dobila je od tvrtke Idea Istra.
Kako bi biračima predstavila sebe i svoj program kandidatkinja Možemo Dušica Radojčić potrošila je nešto više od 5. 500 eura, od čega 3.125 eura, za oglašavanje na televiziji.
Nezavisna Katarina Jukić Jakopič potrošila je oko 5.000 eura, od čega polovicu na promidžbu na društvenim mrežama. Donacija nema.
Predstavljanje biračima nezavisnog Elvisa Morinu nije stajalo ništa, a nije imao ni donacija. Isti je slučaj i sa kandidatom HDZ-ove koalicije Seanom Soldatićem.
Varaždin: Skromna izborna potrošnja
Aktualni gradonačelnik Varaždina koji ide po novi mandat, SDP-ov Neven Bosilj na promidžbu je potrošio 8.700 eura, pa mu donacije, 10.555 eura, premašuju troškove. SDP mu je donirao 8.000 eura, sam Bosilj uplatio je 500 eura, a njegov zamjenik Miroslav Marković, 700 eura.
HDZ-ova kandidatkinja Spomenka Kiđemet Piskač trošila je još skromnije, niti 1.900 eura, dok je od donacija skupila 3.010 eura.
Reformistica Natalija Martinčević u promidžbu je uložila oko 6.600 eura, kandidatkinja Možemo Dubravku Novak 1.900 eura. Ona je jedna je od rijetkih koja je u oglašavanju preferirala tiskane novine za što je utrošila 1. 100 eura. Primila je samo 50 eura donacija.
Izborni troškovi Andreje Parlaj, kandidatkinja HNS-ove koalicije za gradonačelnicu Varaždina, iznose 851 euro, donacije ‘nula kuna’.
Samobor: Škrobot bez troškova i donacija
Petra Škrobot (Fokus), aktualna gradonačelnica koja želi još jedan mandat na čelu Samobora, izvijestila je da unatrag mjesec dana nije imala izbornih troškova, kao ni donacija.
Bivši gradonačelnik, koji se želi vratiti na tu dužnost, Krešo Beljak (HSS) na promidžbu je potrošio 17.800 eura, od čega nešto više od 7.000 na plakate. Jedan je od rijetkih koji u izvješću navodi i ozbiljniji iznos za reprezentaciju, 3.546 eura.
Od donatora je dobio gotovo 16.000 eura, a dvije najveće donacije, od 1.500 i 1.000 eura uplatile su mu tvrtke Pap-promet iz Jastrebarskog i Bijuk HPC iz Samobora.
Jedni izborni trošak kojeg je iskazao kandidat HDZ-ove koalicije Matija Hržić je onaj za usluge pošte, 1. 454 eura. Zastupnik u Europskom parlamentu Davor Ivo Stier (HDZ) i tvrtka Migrit energija uplatili su mu 2.000 eura donacija, od čega Stier 1. 500 eura.
SDP-ov Marinko Džepina na promidžbu je potrošio nepunih 4.600 eura, dok od donatora nije dobio ništa.
Kandidat Hrvatske pučke seljačke stranke Hrvoje Frankić u promidžbu je uložio 10.700 eura, a najveća pojedinačna stavka, 3.480 eura je za računalne usluge tvrtke iz Samobora.
Od četiri donatora dobio je 1.650 eura, a 250 eura donirao mu je Bijuk HPC iz Samobora, tvrtka koja je donirala i Beljaka.
Renata Ivanović, kandidatkinja Možemo, u promidžbu je investirala 281 euro, od donatora nije dobila ništa.
Ni troškove, ni donacije, nije prijavio Darijo Kišiček, iza kojeg stoji Nezavisna stranka Samo tim – Samotim.
Gospić: Od četvero kandidata, trošio samo Milinović, 432 eura
S distance, izbornu promidžbu za gradonačelnika Gospića teško je zamisliti, jer od četvero kandidata po troje ih nije imalo izbornih troškova, niti su ih se donatori sjetili.
U promidžbu je jedini uložio Darko Milinović (LiPo), skromnih 432 eura, a donacije nije imao. Njegov glavni konkurent, HDZ-ov Joso Vrkljan izvijestio je kako ništa nije potrošio za promidžbu te da nije imao ni donacija. Istovjetne izvještaje dostavila je i Mirjana Vrkljan Radošević, kandidatkinja HSLS/PH-a, a da je bez izbornih troškova naveo je i HSP-ov Ivica Tomljenović, jedini koji je od donatora dobio 1.200 eura.
U promidžbi za lokalne izbore najviše, do 106. 178, 25 eura, može potrošiti svaki od kandidata za gradonačelnika Zagreba, a do 63.706,95 eura kandidati za župane i gradonačelnike gradova iznad 35.000 stanovnika.
Pišu: Marija Udiljak i Nikol Zagorac