Projektirali je RIječani

Ovako će izgledati hrvatske brodice hitne pomoći. Moći će ploviti i za oluja, a putnici su sigurni čak i u slučaju prevrtanja

Orjana Antešić

Primarna zadaća ovih 15-metarskih brodica, projektiranih u uredu Metal Shark, a koje će graditi Iskra u Šibeniku i Tehnomont u Puli, pružanje je kvalitetnije, dostupnije i učinkovitije hitne medicinske skrbi na otocima, ali će se zbog tehničkih i maritimnih sposobnosti moći koristiti i za potrebe traganja i spašavanja na moru



Nakon što je Vlada na prošlotjednoj sjednici dala potrebnu suglasnost Ministarstvu zdravstva, sedamdesetak milijuna kuna vrijedan projekt uspostave hitne pomorske medicinske službe konačno se primaknuo realizaciji.


​Očekuje se da će vrlo brzo, najvjerojatnije u listopadu, s odabranim domaćim konzorcijem brodogradilišta biti potpisan ugovor, pa bi prva brodica hitne medicinske skrbi trebala biti na raspolaganju stanovnicima i posjetiteljima hrvatskih otoka sredinom iduće godine, a do jeseni 2023. sukcesivno će se isporučiti i preostalih pet iz flote.


Potpuna oprema


​Iz brodogradilišta će brodice izaći potpuno opremljene svim uređajima potrebnim za pružanje hitne medicinske pomoći koju je Ministarstvo zdravstva preciziralo na natječaju, što znači da je njihova nabava i ugradnja obveza brodogradilišta. Njihova je primarna zadaća u pružanju kvalitetnije, dostupnije i učinkovitije hitne medicinske skrbi na našim otocima, ali će se zbog svojih tehničkih i maritimnih sposobnosti ove 15-metarske brodice moći koristiti i za potrebe traganja i spašavanja na moru, kao i za pružanje medicinske pomoći u slučajevima pomorskih nesreća i katastrofa.


Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER




 


Brodogradilište Iskra iz Šibenika, zajedno s pulskim Tehnomontom i u suradnji s riječkim projektantskim uredom Metal Shark Croatia, koji su istupili s najboljom ponudom, izgradit će tako aluminijske brodice koje će moći obavljati zadaće u vrlo otežanim, olujnim uvjetima stanja mora 6 odnosno pri visini valova od četiri do šest metara i brzini od 15 čvorova, a u slučaju prevrtanja imat će sposobnost samoispravljanja broda, takozvani »self-righting«. Pogonit će ih Volvo IPS sustav, uz pomoć kojeg će moći postizati trajnu maksimalnu brzinu od 35 čvorova, do koje će dolaziti u roku od pet minuta od pokretanja pogonskih strojeva. Minimalni doplov ovih brodica, koje će biti duge 14,9 metara, široke 4,7 i s gazom od 1,4 metra, bit će 400 nautičkih milja. Koncept nabave ovih brodica, koja će se sufinancirati sredstvima iz Europskog fonda za regionalni razvoj u iznosu nešto većem od 38 milijuna kuna, zamišljen je tako da će iz brodogradilišta izaći potpuno opremljena, sa svom potrebnom opremom za hitnu medicinsku skrb, koja je bila precizirana natječajem. Stacionirat će se duž hrvatske obale, u lukama u Malom Lošinju, Rabu, Zadru, Šibeniku, Supetru na otoku Braču i Dubrovniku.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


→ aluminijske brodice
→ dužina 14,9 metara
→ širina 4,7 metara
→ gaz 1,4 metara
→ maksimalnu brzinu od 35 čvorova postizat će u roku od pet minuta od pokretanja pogonskih strojeva (Volvo IPS sustav)
→ minimalni doplov 400 nautičkih milja
→ zadaće će moći obavljati u olujnim uvjetima stanja mora 6, odnosno pri visini valova od 4 do 6 metara i brzini od 15 čvorova
→ u slučaju prevrtanja imat će sposobnost samoispravljanja broda, takozvani “self-righting”

 


Nadmašili Talijane


Natječaj za gradnju flote brzih brodica za hitnu medicinsku skrb proveden je još prošle godine i poklopit će se da je od odabira najbolje ponude za gradnju medicinskih brzih brodica do potpisa ugovora prošlo punih godinu dana. Ministarstvo zdravstva, koje je nositelj ovog EU projekta, a dijelom je uključeno i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, početkom listopada prošle godine među tri pristigle ponude za najbolju je odabralo onu domaćeg konzorcija – Iskra brodogradilišta 1 iz Šibenika (bivši NCP), Tehnomonta i riječkog ureda Metal Sharka. Potencijal domaćih malih brodograditelja, udružen s projektantskim znanjem i iskustvom po kojem je riječki bazen itekako prepoznat i van granica Hrvatske, pokazao se kao odličan i konkurentan poslovni potez koji je nadmašio ponudu talijanskog brodogradilišta Cantiere Navale Vittoria. Domaći konzorcij za šest je brodica, sa traženim tehničkim i maritimnim svojstvima, dao ponudu na iznos od 61,15 milijuna kuna odnosno 76,44 milijuna kuna, s PDV-om dok je iznos ponude talijanskog konkurenta bila skuplja i izlazila je iz okvira planiranih i osiguranih sredstava od 66 milijuna kun bez PDV-a. Treća ponuda stigla je od dubrovačke Global grupe i nizozemskog Workboatsa, međutim, nisu dostavili jamstvo za ozbiljnost ponude.



Šibensko i pulsko malo brodogradilište kvalitetom i tehničkom osposobljenošću za gradnje aluminijskih plovila već su se dokazala na međunarodnom tržištu. Tehnomont je nedavno uspio ugovoriti referentni posao gradnje tri patrolna broda zahtjevnijih performansi i dužine 17 metara za ciparsku policiju, pred potpisivanjem su i posla za gradnju dva protupožarna broda za Grke. Šibenski mali brodograditelji, pak, s južne se strane mogu podičiti da su u posljednjih pet godina u Norvešku izvezli i isporučili stotinjak aluminijskih radnih brodica. Kako doznajemo od člana uprave ovog uspješnog dalmatinskog brodogradilišta Roka Vuletića, upravo je isporučena 121. po redu.


Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER


 


Dodatni benefit


Osim što će Hrvatska ovim projektom šest brzih brodica unaprijediti kvalitetu i učinkovitost hitne medicinske skrbi na otocima, a kroz njihovu polivalentnost upotpuniti svoju flotu inteventnih plovila u slučaju pomorskih nesreća, dodatni je i značajni benefit što će ih graditi upravo domaća mala brodogradilišta. Tako će, apostrofira Roko Vuletić, europski novac, kojim se većim dijelom sufinancira projekt uspostave hitne pomorske medicinske službe duž hrvatske obale, dobiti svoj puni smisao.


U Tehnomontovim škverskim pogonima zaposleno je oko 150 radnika, u šibenskoj Iskri njih oko 170, uz dodatnih pedesetak stalnih kooperanata. Prvotni je plan bio da će šibensko i pulsko brodogradilište među sobom raspodijeliti gradnju ovih aluminijskih brzih brodica, po tri svako brodogradilište, no s obzirom na nove ugovore Tehnomonta moguće će doći do preraspodjele, tim više što šibensko brodogradilište ima dosta veće kapacitete za gradnju u aluminiju. Sam Vuletić spominje da su u pojedinim razdobljima znali isporučivati i po dvanaest brodica godišnje.


Protek od godine dana učinio je svoje i u pogledu same profitabilnosti posla. U snažan skoku cijena sirovina na svjetskom tržištu aluminij je, kaže Vuletić, od početka ove godine poskupio 35 posto. No, to je rizik koji će snositi brodograditelji s obzirom na to da nemaju pravo mijenjati cijenu iz odabrane ponude. S druge strane, još se uvijek radi o vrijednom i refentnom poslu za brodogradilišta koja će, ističe Vuletić, pokazati da mogu i znaju raditi ovakav tip brodica koje su, iako nisu velike, zahtjevne za gradnju jer imaju veliku minimalnu brzinu, karakteristiku samookretanja, kao i otpornost od udarca o rivu.


Projektiranje brzih brodica za hitnu medicinsku skrb prvi je posao koji su riječki projektanti američkog Metal Sharka napravili za hrvatsko tržište.


Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER


 


Američka iskustva


Uspostavljena suradnja rezultirala je potencijalnim novim poslom jer su, zajedno s Iskra brodogradilištem, razvili projekt i dali ponudu na natječaj Ministarstva unutarnjih poslova za gradnju patrolnog broda, dužine 21 metar. Konkurenti su im ponovo Talijani iz Cantiere Navale Vittoria, a rezultati i odluka o odabiru još se iščekuje.



Riječki projektantski ured Metal Sharka, jednog od vodećih malih brodograditelja u SAD-u, započeo je s radom početkom 2019. godine. Upravo su znanje i potencijal inženjerskog kadra u riječkom bazenu presudili da je Hrvatska prva zemlja u kojoj je ova američka grupacija, s oko 700 zaposlenih, odlučila otvoriti svoj projektni ured. Počeli su s petnaestak zaposlenih, a danas zapošljavaju oko tridesetak inženjera brodograđevne, strojarske i elektrotehničke struke.


Tomislav Smirčić / Snimio Sergej DRECHSLER

Tomislav Smirčić / Snimio Sergej DRECHSLER


 


Prema riječima voditelja projekta u Metal Shark Croatia Tomislava Smirčića, potrebe američkog principala čine da glavninu svojih razvojnih projekata – od inicijalnog dizajna broda, pa do klasifikacijske i radioničke dokumentacije – rade za američko tržište, više od 90 posto. Kako doznajemo od Smirčića, u pitanju su mahom brzi aluminijski brodovi i brodice, u rasponu od osam sve do četrdesetak metara, različitih namjena – od pilotina, brodova za spašavanje i za US Coast Guard, protupožarnih, onih vojne namjene do putničkih katamarana, brodova za rekreaciju i luksuznih jahti.



– Upravo nam je to iskustvo i znanje kojim raspolažemo bilo od velike pomoći u projektiranju ovih brodica za hitnu medicinsku skrb na našem Jadranu. Istina, nemaju svi brodovi i brodice koje smo projektirali za naše američke vlasnike sposobnost samoispravljanja u slučaju prevrtanja, no karakteristika »self-righting« u projektiranju je najviše stvar čiste matematike i proračuna, kazao je Smirčić te dodao kako se zapravo najzahtjevniji dio posla odnosio na to kako posložiti težine na pravi način, a istovremeno udovoljiti potrebama naručitelja koji je imao određene zahtjeve u pogledu kabina, pogona i smještaja medicinskih uređaja na brodu.