Novi organizacijski zazovi

Nacionalni ispiti za osmaše iz čak osam predmeta kreću već 13. ožujka. Doznali smo sve detalje i moguće probleme

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Svaki drugi dan učenici od 5. do 8. razreda pisat će ispite iz osam predmeta. Istovremeno će se provoditi i nastava



RIJEKA – Nakon što su u protekloj školskoj godini u manjem broju škola eksperimentalno provedeni nacionalni ispiti, ti će ispiti na velika vrata u ožujku ući u sve škole, a od 13. do 31. ožujka pisat će ih svi osmaši, njih četrdesetak tisuća.


Moguće međusmjene


Svaki drugi dan točno u 9 sati provodit će se standardizirani ispiti iz osam predmeta, a ispitivat će se znanje učenika od 5. do 8. razreda, i to iz hrvatskog, matematike, engleskog, biologije, fizike, geografije, kemije i povijesti. Istovremeno će se provoditi i nastava kako bi se zadovoljila norma sati, a sve to pred škole stavlja velike organizacijske izazove jer ne samo da treba osigurati prostor za provođenje ispita, već i kadar, a pravila su stroga po uzoru na ona koja prate državnu maturu. Tako će za vrijeme pisanja ispita biti osigurano dežurstvo dva nastavnika, među kojima ne smije biti predmetni nastavnik, što će u školama tijekom provedbe nacionalnih ispita mijenjati satnicu ne samo osmašima nego i ostalim učenicima, a s najvećim organizacijskim problemima suočene su škole s najvećim brojem učenika. Tako je najbrojnija riječka škola, OŠ Srdoči, već donijela odluku da će se, iako radi u jednoj smjeni, dio nastave izmjestiti u međusmjenu za vrijeme trajanja nacionalnih ispita, a o svemu su obaviješteni i roditelji. U međusmjenu, kaže pedagoginja Aleksandra Smolić, premjestit će se razredi koji imaju manji fond sati, a nastava će biti okončana do 14 sati.


– Za potrebe nacionalnih ispita morat ćemo sedam učionica izmjestiti, a koristit će se i knjižnica. Imamo 106 osmaša, a uvjeti u kojima se ispiti pišu su sterilini, kao uvjeti državne mature. To znači najviše 16 učenika u razredu i dežurstvo dva nastavnika koja nisu iz tog predmeta. Ukupno će se šest razrednih odjela preseliti u međusmjenu kako bismo osigurali takve uvjete, kaže Smolić.




Ujedno dodaje da će sve to biti i izazovno za same osmaše, jer ispiti se pišu tijekom nastave, krajem trećeg kvartala, kada u školama dolaze provjere znanja.


– Gledat ćemo da vrednovanje znanja u tom periodu, koliko možemo, smanjimo u interesu djece. To je period kada su učenici maksimalno usmjereni na školske obaveze i nacionalni ispiti će biti dodatno opterećenje, ističe Smolić.


Problem bolovanja


Tehnički izazovno, dodaje ravnatelj Ivan Vukić, bit će i organizirati nastavnički kadar koji će istovremeno sudjelovati i u nastavi i na ispitima, a dogode li se u tom periodu bolovanja, sve će biti još daleko teže izvedivo. Činjenicu da će nacionalni ispiti zahtijevati puno snalaženja u hodu potvrđuje i ravnatelj OŠ »Fran Franković«, Vedran Kosovac, jer u toj školi nastava se odvija u dvije smjene, mjesta za previše improvizacije nema, a ravnatelj kaže da škola ima plan u teoriji, a tek će se u praksi vidjeti je li on izvediv.


– Zamislili smo da taj dan kada pišu ispite osmaši u školu dolaze u 9 sati, kada ispiti i počnu, a nakon ispita ostajat će na nastavi. Morat ćemo malo modificirati satnicu, izmjestiti tjelesni i slično, ali nastava će se moći održavati, kaže Kosovac.


Ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Vinko Filipović, uvjerava da provedba nacionalnih ispita neće školama stvoriti nikakve probleme jer u eksperimentalnoj fazi sve su mogućnosti uzete u obzir i sve je uspješno realizirano.


– U eksperimentalnoj smo fazi imali zadarsku školu koja ima 1.100 učenika i ispiti su uspješno provedeni. Imali smo i čitav niz drugih primjera, stoga vjerujem da neće biti problema. U onim školama gdje to zaista prostorni uvjeti ne dozvoljavaju, nećemo inzistirati na jednom učeniku u klupi, već ćemo prihvatiti uobičajen raspored sjedenja za vrijeme ispita, ali pod uvjetom da nastavnici pozorno prate što učenici rade. Ovaj tjedan svim ćemo školama poslati detaljne upute kako bi se na vrijeme pripremile, kaže Filipović.


Prvi će standardizirani ispiti, dodaje, u škole će početi stizati četvrtak uoči prvog tjedna provedbe. Svaki će ispit, poput onih na državnoj maturi, biti zapakiran u vrećicu, a školama će ih distribuirati Hrvatska pošta, koja to odrađuje i za državnu maturu.


– Riječ je o tri puta više ispita nego za državnu maturu, ali s obzirom na to da već imamo iskustva s tim, ne očekujemo nikakve probleme. Distribucija će se obavljati sukcesivno. Svaki četvrtak za određeni tjedan, a prije ispita za osmaše kreće distribucija nacionalnih ispita za četvrtaše u eksperimentalnim školama, najavljuje Filipović.


Prostor pod ključem


Riječ je o 81 školi uključenoj u eksperimentalnu fazu projekta, a u Primorsko-goranskoj županiji to su OŠ Kraljevica, OŠ »Nikola Tesla« Rijeka, OŠ Frane Petrića Cres, OŠ Jelenje Dražice, OŠ Klana i OŠ Bakar. U te će škole, najavljuje Filipović, ispiti stići već 2. ožujka jer pisat će se od 6. do 10. ožujka, a provodit će se na isti način kao i za osmaše. Pisat će se svaki drugi dan, a provjeravat će se znanje iz hrvatskog, matematike te prirode i društva.


Škole će morati osigurati ormar ili prostoriju pod ključem kojem pristup imaju samo školski koordinator i ravnatelj škole, a vrećice s ispitnim materijalima neće se smjeti otvarati do početka ispita. Svi ispitni materijali pristigli u školu strogo su povjerljivi i potrebno ih je nakon završetka ispitivanja vratiti u istoj kutiji u kojoj su dopremljeni. U svakoj učionici bit će potrebno osigurati prostor za odlaganje stvari, sat na učenicima vidljivom mjestu i dovoljan broj rezervnih kemijskih olovaka koje pišu plavom ili crnom bojom i ostali dopušteni pribor za pojedini predmet, dok će na vratima učionice biti stavljana obavijest da se provodi ispit i da se ne smije ometati.


Stroga pravila za učenike


Za osmaše koji će pisati nacionalne ispite vrijedit će stroga pravila kao i za pisanje mature. Tako je preporuka da u svakoj klupi sjedi po jedan učenik te da su učenici udaljeni najmanje jedan metar. Iako ispiti počinju u 9 sati, učenici će u učionice ulaziti već u 8.30 i svoje osobne stvari, uključujući mobitele i sve druge elektroničke uređaje, morat će ugasiti i odložiti na predviđeno mjesto. Sa sobom smiju imati samo kemijsku olovku te ostali dopušteni pribor za pisanje ispita koji se provodi.


Preporuka je da učenici koji kasne više od 15 minuta nakon što su ostali učenici počeli s rješavanjem ne bi trebali pristupiti ispitivanju s obzirom na to da neće imati dovoljno vremena za rješavanje ispita, a također se preporuča i da učenici ne napuštaju ispitnu prostoriju osim ako to nije prijeko potrebno te u tom slučaju dežurni učitelj prati učenika izvan učionice. Izostanak učenika na dan pisanja nacionalnih ispita potrebno je opravdati kao i svaki drugi izostanak s nastave te neće biti moguće naknadno pisanje nacionalnih ispita. Pisanje nacionalnog ispita iz pojedinog predmeta bilježit će se kao nastava tog predmeta, a učenici na dan pisanja ispita trebaju imati najmanje tri nastavna sata uključujući i vrijeme pisanja nacionalnog ispita te ne bi trebali imati druge pisane ili usmene provjere.


Ispiti nisu kriterij za upise u srednje škole


Nacionalni ispiti neće biti kriterij za upis u srednje škole u ovoj školskoj godini, neće ulaziti u rubriku ocjena koje će utjecati na zaključnu ocjenu i potpuno je nepotrebno provoditi bilo kakvu posebnu pripremu učenika, kaže Vinko Filipović. Posebno je nepotrebno, dodaje, plaćati privatne pripreme, što u konačnici narušuje i objektivnost.


– Pripreme na razini škole još mogu biti razumljive, ali ni one nisu potrebne. Želimo realnu sliku znanja koje učenici stječu na redovnoj, dodatnoj i dopunskoj nastavi. Ovi ispiti za učenike ne trebaju predstavljati nikakvo dodatno opterećenje i takva je preporuka išla i prema roditeljima i prema školama, obješanjava Filipović.