Problem je što se pivo kod nas smatra hranom, a ne alkoholom, kaže Darko Breitenfeld iz Društva za borbu protiv alkoholizma
Prijedlog pravilnika o uvjetima i načinu reklamiranja piva, što ga je ministar zdravstva Darko Milinović ovih dana stavio na javnu raspravu, nije uvažio praktički ni jedan prijedlog ili savjet stručnjaka o tome kako reduciranjem reklama za alkohol suzbiti rastući trend opijanja među maloljetnicima. Osim što kaže kako reklamiranje piva ne smije biti usmjereno na maloljetne osobe niti se u njima maloljetnici smiju prikazivati kako konzumiraju pivo, pravilnik propisuje jedino zabranu reklamiranja piva uz sadržaje namijenjene djeci i maloljetnicima. Vremenskim ograničenjima koja su tražili stručnjaci, poput zabrane reklama za pivo na televiziji prije 22 sata, ili zabrane takvih reklama uz sportske susrete, u Milinovićevom prijedlogu nema ni traga, ni glasa.
Korak natrag
Pravilnikom koji očito pogoduje pivskom lobiju, zabranjuje se reklamiranje piva putem radija, televizije i elektronskih medija 15 minuta prije, poslije i tijekom emisija namijenjenih djeci i maloljetnicima, te u kino dvoranama i drugim zatvorenim prostorima prije i za vrijeme predstava ili projekcija za djecu i maloljetnike.
– Ovakav prijedlog uopće ne uvažava aktualnu situaciju, niti upozorenja o štetnom djelovanju učestalog reklamiranja piva na djecu i mlade – upozorava pravobraniteljica za djecu, Mila Jelavić. Ona nije zadovoljna takvim pravilnikom, i traži veća ograničenja u reklamiranju piva, navodeći istraživanja po kojima djeca sve ranije posežu za alkoholom, a dječaci uglavnom najradije konzumiraju pivo. Ograničenja reklamiranja piva u prijedlogu Pravilnika nedovoljna su i predstavljaju korak natrag u odnosu na prvu varijantu koju smo od Ministarstva dobili u siječnju, kaže Jelavić, koju čudi da je iz prvotnog prijedloga izbačena zabrana reklamiranja piva na radiju i televiziji od 7 do 21 sat, kao i zabrana reklamiranja na sportskim terenima i tijekom prijenosa sportskih događanja, te da nije prihvaćen njen prijedlog da se zabrani reklamiranje piva na autobusima i drugim vozilima kojima se organizirano prevoze djeca.
Zabranjuje se i oglašavanje piva na jumbo-plakatima, panoima za oglašavanje i slično, koji su od škola, vrtića i dječjih igrališta udaljeni manje od 100 metara. Pivo se neće smjeti reklamirati ni u bolnicama i domovima zdravlja te u časopisima i elektronskim publikacijama za djecu i maloljetnike.
Cilja na mlade
– Novi prijedlog nije nikakva zaštita djece, imamo li na umu da se na televiziji svakodnevno prikazuje na desetke reklama za pivo baš u popodnevnim i večernjim terminima, kad su djeca u velikom broju ispred tv-ekrana – zaključuje pravobraniteljica. Po mišljenju Darka Breitenfelda, predsjednika Društva za borbu protiv alkoholizma, problem je u tome što se pivo kod nas smatra hranom, a ne alkoholom, iako u sebi sadrži od 4,5 do 5 posto alkohola. – Većina alkoholizma u svijetu danas je uzrokovana pivom. Vrijeme je da se stane na kraj reklamiranju piva, koje uvijek cilja isključivo na mlade. Potpuna zabrana je stvar vremena, a do tada treba poraditi na jednostavnoj varijanti – treba dopustiti čisto reklamiranje proizvoda, bez ikakvog nagovaranja, filmića koji pokazuju atraktivnost pijenja i pripisuju mu erotsku, društvenu ili novčanu korist – poručuje Breitenfeld.