Regionalna menadžerica Booking.coma

Lokalna putovanja dugo će biti trend: Kako će naredih godina izgledati turizam

Alenka Juričić Bukarica

foto: wikimedia.commons

foto: wikimedia.commons

Potražnja za putovanjima koja trenutačno nisu moguća je velika pa će se u budućnosti vidjeti postupan porast broja putovanja, nakon što se putnici ponovno budu osjećali ugodno putovati avionom. ​Istraživanje pokazuje da gotovo četvrtina putnika planira putovanje na drugi kraj svijeta do kraja 2021. godine, dok takvo putovanje do kraja ove godine planira tek šest posto njih



Zanimljiva predviđanja o tome što turistički sektor može očekivati od narednih godina napravili su za European travel commission (ETC) stručnjaci Oxford Economicsa. Prema njihovim predviđanjima, domaća putovanja bi se trebala oporaviti već do 2022., dakle, i ovdje se slažu da će tržište putovanja unutar svoje zemlje lakše podnijeti posljedice koronakrize.


S druge strane, međunarodna putovanja na razinu iz 2019. neće se vratiti prije 2024. Gledano po segmentima, potrošnja Europljana na poslovna putovanja slabije će se oporavljati nego potrošnja na klasična odmorišna putovanja. Stručnjaci Oxford Economicsa predviđaju da će tek 2024. u plusu u odnosu na 2019. biti domaća poslovna putovanja, a međunarodna niti onda.


Zanimljiv je i podatak kako bi, nakon što se kronakriza završi, čak 34 posto putnika na put krenulo već u roku od mjesec do dva dana, 15 posto optimista uopće ne bi čekalo, no većina će ipak polako krenuti s putovanjima, 32 posto će ih čekati barem šest mjeseci, 15 posto neće putovati ni godinu dana od završetka pandemije, a pet posto uopće nema u planu putovanja.


Putnici oprezni





​Pokazalo je to i posljednje istraživanje Booking.coma, jedne od najvećih svjetskih platformi za rezervaciju putovanja u kojem su kombinirali istraživanje među više od 20.000 putnika iz 28 zemalja s vlastitim podacima kako bi došli do devet predviđanja vezanih za putovanja u nadolazećim godinama. Među ispitanicima je bilo i petstotinjak hrvatskih državljana. S obzirom na pokazatelje, moglo bi proći puno vremena dok ponovno ne krenemo istraživati svijet kao prije. Unatoč tome, sektor putovanja nastavit će se brzo prilagođavati i zadovoljavati potrebu za putovanjima kada to ponovno bude sigurno. Naime, više od polovice globalnih putnika smatra da im neće biti neće biti ugodno putovati dok se ne pronađe cjepivo ili učinkovit tretman protiv koronavirusa, a to misli i četrdesetak posto hrvatskih putnika.


Vidljivost »objekata pogodnih za rad«

​Koronakriza donijela je radikalne promjene u ponašanju putnika, a jedna od promjena je svakako da je potakla trend »digitalnih nomada«. I neke hrvatske tvrtke tako su svojim gostima ponudile dugoročni najam objekata. U Booking.comu također ukazuju kako trendovi doista pokazuju da određene vrste putnika sve više traže boravke u određenom mjestu za duža razdoblja. – Rad izvan ureda postao je neophodan tijekom pandemije, pa mnogi radnici proteklih mjeseci rade od kuće. Ljudi više nisu ograničeni radnim tjednom od pet dana u uredu, pa mnogi maštaju o dužim boravcima ili planiraju produžiti svoj boravak za tjedan dana ili više kako bi promijenili okolinu i radili na nekoj drugoj lokaciji. Više od trećine putnika, konkretno njih 37 posto, već je razmišljalo o tome da rezervira smještaj s ciljem promjene lokacije rada na neko drugo odredište, a čak 40 putnika bilo bi spremno otići u karantenu ako bi mogli raditi izvan ureda. Stoga je postalo važno istaknuti opremu za rad od kuće i brzinu bežičnog interneta kako bi digitalni nomadi lakše pronašli smještaj za sebe, ukazala je Maja Vikario, napominjući da su zato u Booking.comu kreirali program Pogodno za rad kako bismo na svojoj stranici i u mobilnoj aplikaciji posebnom oznakom istaknuli da su neki objekti upravo – pogodni za rad. – Tako ustvari možemo povećati vidljivost tih alternativnih smještajnih opcija među poslovnim putnicima i putnicima koji žele raditi izvan ureda te im možemo pomoći da privuku ovu novu vrstu putnika i tako ostvare maksimalnu popunjenost. Uvodimo inovacije kako bismo digitalnim nomadima olakšali pronalazak smještaja i objekata koji nude WiFi i dobar radni stol kako bi mogli raditi u tim smještajima na svojem laptopu, pojasnila je Vikario.

Situacija je takva da je kornakriza zahvatila sve segmente turizma, oo malih subjekata do velikih nosioca turističke ponude, pa tako krizu nisu izbjegle ni velike platforme za rezerviranje smještaja koje i same uslijed krize prolaze restrukturiranje. Tako je i Booking.com ove godine zatvorio svoj ured u Splitu. Govoreći o aktualnoj turističkoj godini, kao i onome što u Booking.comu očekuju da će se događati u predstojećoj turističkoj godini, Maja Vikario, regionalna menadžerica u Booking.comu odgovorna za područje Hrvatske i još šest zemalja u regiji, podsjetila je kako Hrvatska predstavlja važno tržište za ovu platformu, koja ovdje i dalje ima dva ureda, u Zagrebu i Dubrovniku.


– S ponosom možemo reći da imamo desetke tisuća partnera u Hrvatskoj, koji nam vjeruju kad je riječ o popunjavanju njihovih jedinica i svakodnevnom poboljšavanju njihova poslovanja. Partneri u Hrvatskoj i diljem svijeta odlučuju registrirati svoje objekte na Booking.comu zbog toga što mi predstavljamo vrlo isplativ kanal za oglašavanje korisnicima iz cijelog svijeta te im pružamo lokalnu podršku, korisne usluge i vrhunsku tehnologiju, čak i tijekom ovog nesigurnog razdoblja, kazala je Vikario, koja se timu Booking.coma pridružila prije više od osam godina, prije čega je, uz ostalo, bila na menadžerskoj poziciji u lovranskoj Villi Astri. Komentirajući utjecaj koronakrize kazala je kako će se posljedice osjećati nekoliko godina.


Ilustracija / Foto KRISTINA ŠTEDUL FABAC/PIXSELL

Ilustracija / Foto KRISTINA ŠTEDUL FABAC/PIXSELL


 Prilagodba situaciji


– Utjecaj koronavirusa takav je da očekujemo da će potrajati nekoliko godina, a ne mjeseci, prije nego što se putovanja vrate na razinu na kojoj su bila prije pandemije. Sektor putovanja jedan je od prvih pogođenih sektora, a vjerojatno će se posljednji oporaviti. Smatramo da je potrebno pronaći cjepivo ili učinkovitu terapiju prije nego što ljudima ponovno bude ugodno putovati kao što su to činili prije početka pandemije. No, vjerujemo da će potrajati neko vrijeme prije pojave učinkovitog plana koji će ljudima i vladama dati potrebno samopouzdanje kako bi ljudi ponovno slobodno putovali. Kao tvrtka koja uvijek ima dugoročne planove znamo da ćemo jednog dana dočekati kraj ove krize, stoga činimo sve što možemo, uključujući i donošenje teških odluka vezanih za restrukturiranje poslovanja, kako bismo osigurali da smo u stanju nositi se s ovim izazovnim razdobljem, ukazala je Vikario, precizirajući kako su u Booking.comu usredotočeni na kreiranje alata i personaliziranih savjeta za partnere, što im je nužno kako bi učinkovito odgovorili na stalne promjene unutar sektora putovanja i poradili na oporavku svog poslovanja.


Kaže kako se neprestano uvode inovacije kako bi se korisnicima omogućilo da lakše pronađu ono što traže, primjerice promoviranjem fleksibilnih cijena ili omogućavanjem partnerima da jednostavnije prilagode pravila kako bi njihovi objekti imali koristi od toga. Podršku partnerima pruža se i prikazom uvedenih preventivnih mjera korisnicima koji, doznajemo, traže ovu dodatnu transparentnost. Booking.com je tako razvio Smjernice sa savjetima za čistoću kako bi pomogli partnerima da se lakše snađu s odredbama vezanima za zdravlje i sigurnost te preferencijama gostiju, a kreirali su i Smjernice za postavljanje cijena kako bi osigurali da partneri imaju spremno sve što im treba za uspješno poslovanje kad je riječ o cijenama, raspoloživosti i fleksibilnosti.


Nove navike putnika


– I dalje promatramo okolnosti na svim tržištima. Kako se ograničenja ukidaju i ponovno se pojavljuje potražnja za putovanjima, koristimo svoju stručnost vezanu za generiranje potražnje putem digitalnih platformi kako bismo pomogli putnicima da pronađu i rezerviraju sljedeće putovanje. Uz postojeće inicijative kao što je kampanja čiji je cilj potaknuti ponovnu rezervaciju otkazanog smještaja, ulažemo i u kampanje koje potiču angažman korisnika na našim društvenim mrežama i kanalima za slanje promotivnih ponuda, a njihov je cilj potaknuti putnike koji maštaju o putovanjima i planiraju putovati da se ponovno povežu s izvrsnim smještajnim objektima, dodala je regionalna menadžerica Booking.coma.


Opisujući koje su se promjene u ponašanju potrošača, odnosno navikama putnika, dogodile uslijed koronakrize, Vikario je kazala kako se ponašanje korisnika u proteklih nekoliko mjeseci promijenilo u smislu veće usmjerenosti na tehnologiju, uključujući platforme kojima se putnici koriste te koliko ih često posjećuju. Usmjerenost na tehnologiju je postala osobito izražena te je, ustvari, ubrzala ono što je već bilo zastupljeno.


– U Booking.comu primijetili smo da korisnici sve više rezerviraju smještaj putem naše mobilne aplikacije i to netom prije boravka. Posljedice koronavirusa na financije također će neizbježno utjecati na to da će ljudi u budućnosti zahtijevati veću vrijednost za uložen novac, a sve će više cijeniti i fleksibilnost. Naše istraživanje pokazuje da će 62 posto putnika veću pozornost posvetiti cijeni pri pretraživanju i planiranju putovanja u budućnosti te da je za 55 posto putnika veća vjerojatnost da će tražiti promotivne ponude i uštede, a očekuje se da će takvi uzorci ponašanja potrajati godinama. Isto tako, gotovo polovica putnika za buduće će boravke obveznim smatrati opciju besplatnog otkazivanja, dok će 36 posto njih tražiti fleksibilnost pri izmjeni datuma. Stoga smještajni objekti mogu iskoristiti alate koje im Booking.com nudi u ekstranetu i brzo odgovoriti na želje putnika. Za smještajne će objekte mogućnost fleksibilnih opcija ostati važna i u budućnosti, te će one gostima morati biti jasno vidljive kako bi se osjećali sigurno pri rezerviranju smještaja dok vlade i dalje mijenjaju svoje smjernice i ograničenja, ukazala je Vikario.


PREDVIĐANJA O PUTOVANJIMA U BUDUĆNOSTI (HRVATSKA)

1. Neutaživa želja za putovanjima – 63 posto putnika će više cijeniti putovanja i u budućnosti ih neće uzimati zdravo za gotovo
2. Veća vrijednost za novac – čak 76 posto putnika iz Hrvatske navodi kako bi voljeli da platforme za rezervaciju putovanja osiguraju veću transparentnost kad je riječ o uvjetima otkazivanja, postupcima isplate povrata i opcijama za osiguranje putovanja
3. Lokalni putnici, ne turisti – 55 posto putnika iz Hrvatske u bližoj budućnosti će i dalje planirati putovati unutar vlastite zemlje. Sve ovo dovest će do ponovnog porasta popularnosti izleta automobilom
4. Na putovanja s ljubimcima – od početka ograničenja vezanih za putovanja korištenje filtera “ljubimci” dobrodošli više se nego udvostručilo na Booking.com-u, pa će se svijet putovanja sve više morati prilagoditi ljubimcima
5. U potrazi za bijegom od stvarnosti – tijekom tjedana izolacije većina putnika iz Hrvatske provodila je vrijeme tražeći inspiraciju za putovanja
5. Sigurnost na prvom mjestu – 67 posto putnika iz Hrvatske rezervirat će određeni smještajni objekt samo ako je jasno istaknuto koje mjere vezane za zdravlje i higijenu provode, 50 posto njih birat će odredišta koja nude zdravstvene kontrole po dolasku u odredište, a 35 posto prihvatit će obvezu nošenja zaštitnih maski u javnosti što je upola manje od 62 posto globalnih putnika
6. Porast svijesti o utjecaju na okoliš – gotovo polovica ispitanih putnika iz Hrvatske u budućnosti planira putovati na održiviji način. Sukladno tome će odabirati alternativna odredišta s ciljem da izbjegnu putovanja tijekom vrhunca sezone (53 posto) te prevelike gužve (57 posto). Ta želja također znači da će više od polovica putnika iz Hrvatske izbjegavati turističke atrakcije u kojima ima puno ljudi
7. Rad izvan ureda – putnici će pokušati produžiti svoja putovanja na nove lokacije i ostati tjedan ili dva duže kako bi radili izvan ureda ili će organizirati odmor dok su na poslovnom putovanju
8. Male radosti – više od dvije trećine putnika iz Hrvatske namjerava više cijeniti jednostavna iskustva, kao što je provođenje vremena s obitelji na otvorenom dok su na odmoru. Čak 42 posto putnika iz Hrvatske tražit će ruralnije i manje posjećene destinacije, smještajne objekte bliže kući, pri čemu 61 posto putnika iz Hrvatske preferira boravak u kući za odmor ili apartmanu umjesto u hotelu
9. Spontanost uz pomoć tehnologije – već sada 64 posto putnika slaže se s time da će tehnologija igrati važnu ulogu u kontroliranju rizika za zdravlje na putovanju. Više od pola putnika tražit će tehnološke opcije kako bi u posljednji čas mogli rezervirati stol u restoranu, a gotovo četvrtina očekivat će više uređaja za samostalno korištenje umjesto pultova s kartama i ulaznicama

​Kad je riječ o budućnosti putovanja, putnici će i dalje htjeti putovati bliže kući i više igrati ulogu »lokalnog putnika«, a ne samo turista u nepoznatoj zemlji. Tako gotovo polovica putnika u bližoj budućnosti i dalje planira putovati unutar vlastite zemlje, dok četrdesetak posto njih planira to učiniti u daljoj budućnosti, odnosno i za više od godinu dana. Isto tako, potražnja za putovanjima koja trenutačno nisu moguća velika je, pa će se u budućnosti vidjeti postupan porast broja putovanja nakon što se putnici ponovno budu osjećali ugodno putovati avionom. ​Istraživanje Booking.coma pokazuje da gotovo četvrtina putnika planira putovanje na drugi kraj svijeta do kraja 2021. godine, dok takvo putovanje do kraja ove godine planira tek šest posto njih.


Odgovornost vlasnika


Ove smo godine svjedočili situacijama u kojima su hoteli nudili smještaj gostima usprkos tomu što su zatvoreni, pa bi putnici stigli pred zatvoren objekt. Platforme za bukiranje smještaja također se suočavaju i oglašavanjem lažnih profila ili tuđeg smještaja.


– Važno je naglasiti da su objekti sami odgovorni za ažuriranje svojih informacija o raspoloživosti na Booking.comu kako bi naši zajednički korisnici znali što točno mogu očekivati, objašnjava naša sugovornica. Na pitanje kako se rješavaju takve situacije, Vikario je kazala kako u rijetkom slučaju kad ih smještajni objekt obavijesti da ne može ispoštivati neku rezervaciju, Booking.comova služba za korisnike, koja svakodnevno radi 0-24, surađuje s objektom kako bi što prije i što jednostavnije obavijestili korisnika o tome i pronašli korisniku neki drugi smještajni objekt koji je po kvaliteti jednak otkazanom smještaju ili bolji od njega.


Ova nova i nepredvidiva situacija donijela je smanjenje prometa i globalnim platformama za bukiranje smještaja. U Booking.comu ističu kako je globalna pandemija neizmjerno utjecala na sektor putovanja, no, kažu, on je otporan i oporavit će se.


– Preživjeli smo i druge krize koje su pogodile sektor putovanja, uključujući epidemiju SARS-a i, naravno, terorističke napade 11. rujna 2001. Stoga iz iskustva znamo da će ljudi jednog dana opet putovati, kada to bude sigurno i prikladno. Sama putovanja nakon pandemije koronavirusa u svakom će pogledu biti drukčija. Očekujemo da će putnici pri odabiru smještaja imati posebne zahtjeve. To znači da će cijeli sektor i oni koji u njemu posluju trebati biti spremni na promjenu i prilagodbu, ali to je sve vrlo moguće i već to možemo vidjeti na primjerima u praksi. Recimo, neki su pružatelji usluga već uveli nove protokole za čišćenje kao odgovor na razumljivu nervozu korisnika vezanu za higijenske standarde smještajnih objekata. Također, jedna pozitivna lekcija koju smo naučili od početka pandemije jest ta da je potrebno istaknuti utjecaj koji imamo na okoliš. Stoga će održiva putovanja putnicima biti važnija no ikad dosad, zaključila je Vikario.