Zbogom

Kako je nestao Brodarski institut. Zapošljavao 300 stručnjaka, imao NATO certifikat i nekretnine vrijedne 40 milijuna eura

Jagoda Marić

Photo: Marko Prpic/PIXSELL

Photo: Marko Prpic/PIXSELL

Nekada velika tvrtka za projektiranje i testiranje brodova sada je samo u sjećanju



Gotovo bez ikakvog interesa javnosti, u potpunoj tišini već dvije godine, Vlada polako gasi Brodarski institut u Zagrebu, za koji je još u studenome 2021. godine donesena odluka o likvidaciji.


Skoro da bi i to bilo u potpunosti zaboravljeno da na ovotjednoj sjednici Vlada nije morala donijeti dopunu odluke o likvidaciji, odnosno povećati izdvajanje iz proračuna za plaćanje dugova Brodarskog instituta kako bi država mogla preuzeti njegove vrijedne nekretnine i izbjeći to da ih preuzmu vjerovnici koji imaju založna prava na tim nekretninama.


Tada je vrijednost nekretnina procijenjena na gotovo 40 milijuna eura.


Računi u blokadi




Kad je odlučila da tvrtka Brodarski institut, koja je zapravo znanstvena, više nema budućnosti, Vlada je u odluci o likvidaciji 4. studenoga 2021. godine namijenila 7,9 milijuna proračunskih eura plaćanju dugova vjerovnicima i isplatu otpremnine radnicima.


Riječ je bila o vlasničkom zajmu koji je trebao osigurati oslobođenje nekretnina od hipoteka. Društvo je u međuvremeno kroz četiri tranše iskoristilo taj zajam za podmirenje obveza i isplatu otpremnina radnicima, ali taj iznos nije bio dovoljan za pokrivanje svih obveza, pa je Vlada, kako bi završila proces likvidacije Brodarskog instituta odobrila dodatnih 2,63 milijuna eura vlasničkog zajma.


U svojoj odluci Vlada napominje da je morala povećati ukupan iznos vlasničkog zajma sa 7,9 milijuna eura na gotovo 10,6 milijuna eura, jer Brodarski institut nije realizirao uvjete iz Ugovora o prodaji nekretnine Instituta koji je 2019. godine sklopljen s tvrtkom Projekt Sortina.


Da su ti uvjeti realizirani, Institut bi naplatio još 1,3 milijuna eura, što bi omogućilo završetak likvidacijskog postupka i prijenos svih nekretnina na državu.


Uz to računi Brodarskog instituta su u blokadi, pa je Financijska agencija sredinom srpnja ove godine podnijela Trgovačkom sudu u Zagrebu prijedlog za otvaranje stečajnog postupka.


Kako bi završila proces likvidacije i izbjegla unovčenje nekretnina kroz stečaj, država je osigurala dodatni novac Brodarskom institutu.


Polovinu dodatnog vlasničkog zajma, 1,16 milijuna eura, Brodarski će institut potrošiti na plaćanje obveza koje su dospjele do početka lipnja ove godine, još 840 tisuća eura odlazi na rezervacije za sudske sporove, a sa 625 tisuća pokrit će manjak planiranih prihoda u sljedećih 12 mjeseci.


U tom bi razdoblju trebala završiti i likvidacija institucije osnovane prije 75 godina, nakon čega će država preuzeti vrijedne nekretnine u Zagrebu.


NATO certifikat


Tvrtka je imala i certifikat NATO-a, ali je on zbog financijskih poteškoća zamrznut, a sada i izgubljen.


Restrukturiranje koje se najavljivalo u nekoliko navrata nikada se nije dogodilo. Vlada je tako 2021. godine odlučila da je jedini lijek za četiri godine negativnog poslovanja likvidacija društva.


Nije imala sluha ni za prijedloge da Brodarski institut prestane biti tvrtka i ponovo postane znanstvena ustanova. U trenutku kad je pokrenut likvidacijski postupak Brodarskog instituta ta tvrtka je imala kumulirani gubitak od 4,8 milijuna eura, s time da je godišnji prihod s 4,1 milijuna eura iz 2015. godine pao na 1,3 milijuna eura u 2020. godini.


Posebno je porazno bilo to što je prihod od osnovne djelatnosti bio oko 250 tisuća eura.


Tvrtka je uoči Vladine odluke imala 10,22 milijuna eura obveza, a za većinu njih jamčila je hipotekama na nekretnine.


Kako bi izbjegla aktiviranje tih hipoteka kroz stečajni postupak i gubitak vrijednih nekretnina u Zagrebu, Vlada je odlučila u zaključivanje postupka likvidacije uložiti 10,6 milijuna eura i spasiti barem četiri puta vredniju imovinu. Pomorsku tradiciju i hrvatsko znanje u Brodarskom institutu nitko nije pokušao spasiti.


Filozofija propasti


Brodarski institut nije spasilo ni to što je 2005. godine proglašen kulturnim dobrom, niti vrijedna oprema, a davna je prošlost i vrijeme kad je zapošljavao tristotinjak vrhunskih stručnjaka.


Vlada je odluku o likvidaciji donosila na temelju brojki, ne pokušavajući vratiti institut među znanstvene institucije čime bi se osiguralo proračunsko financiranje.


Institut je tretiran kao tvrtka, što je zapravo postao tek 1992. godine čime je prestalo njegovo financiranje iz proračuna.


Do početka dvijetisućitih poslovao je dobro, a onda s propadanjem hrvatske brodogradnje u probleme upada i tvrtka zadužena za projektiranje i testiranje brodova.