Učenički izostanci

Liječnici, učitelji i roditelji "zaratili" oko ispričnica. Pojavio se zanimljiv kompromisni model

Ljerka Bratonja Martinović

Školske ispričnice se pretvorile u veliki problem / Foto Bruno Jobst

Školske ispričnice se pretvorile u veliki problem / Foto Bruno Jobst

Moramo naći razumno rješenje, a ono očito nije prebaciti sve na liječnike, kao što nije ni ostaviti postojeće stanje, Tamara Šoić i



Najava ministra obrazovanja Radovana Fuchsa da će ograničiti pravo roditelja da ispriča izostanak svog djeteta s nastave na najviše 12 dana godišnje, izazvala je pravi rat u koji su se sa suprotnim argumentima uključili roditelji, liječnici, ravnatelji, učitelji, sindikati…


Problem je, naime, u tome kako doskočiti uvriježenoj praksi roditelja da svom djetetu koje se nije spremilo za test jednostavno opravdaju izostanak iz škole.


Obiteljski liječnici ne žele ponovno primati desetke učenika dnevno koji zbog viroze trebaju ispričnicu. Podržalo ih je jučer i Hrvatsko pedijatrijsko društvo (HPD), čiji predsjednik Joško Markić poručuje kako bi promjena postojećih pravila nepotrebno povećala broj liječničkih pregleda.




Ravnatelji i učitelji, s druge strane, upozoravaju da je situacija u školama, gdje djeca godišnje skupe i po 400 i više opravdanih sati, potpuno neodrživa, kao i roditeljska praksa da pisanjem ispričnica štite svoju djecu od loših ocjena.


Štetno za sve


– Većina virusnih infekcija među školskom djecom su blage bolesti koje prolaze spontano, bez potrebe za posjetom liječniku. Takvih infekcija prosječno bude šest do osam godišnje.


Tražiti liječničke ispričnice za izostanak od nekoliko dana znači administrativno i organizacijski opteretiti pedijatre, ali i izložiti djecu dodatnim rizicima zaraze u čekaonicama, tvrdi prof. Markić.


Navodi kako problema ima i s dječjim vrtićima, jer mnogi od njih, suprotno odredbama pravilnika iz travnja 2025. koji roditeljima omogućuje opravdati do tri dana izostanka djeteta, i dalje traže liječničke potvrde da bi dijete opet primili u kolektiv.


Iz HPD-a prozivaju Fuchsa da im narušava trud u zdravstvenom opismenjavanju i pozivaju da ne donosi mjere koje će biti štetne za djecu, roditelje i zdravstveni sustav.


Učitelji su zbog ovakvog stava liječnika više nego zabrinuti jer postojeća praksa – upozoravaju – pogoduje zloupotrebama i ugrožava normalno funkcioniranje obrazovnog sustava. Neki od njih imaju i konkretna rješenja koja bi zadovoljila sve strane.


Tamara Šoić iz nastavničke grupe »45 minuta« ponudila je, naime, konkretno rješenje koje bi moglo biti prihvatljivo za sve.


– Sukob između obiteljskih liječnika i nastavnika nije dobar.


Moramo naći razumno rješenje, a ono očito nije prebaciti sve na liječnike, kao što nije ni ostaviti postojeće stanje koje je rezultiralo s 40 milijuna izostanaka u prošloj godini.


Treba postaviti neke granice, ustanoviti koja je to razumna granica izostanaka preko koje učenik ne bi smio ići. Rekli smo da bi se to trebalo kretati između 25 i 30 posto satnice, što je oko 300 sati godišnje, navodi profesorica Šoić.


Danas u školama učenici imaju i po 500 sati izostanaka koji redovno mogu završiti školu, a to se ubuduće, smatra ona, ne bi smjelo dopuštati.


U zakonu je, podsjeća, nekad bilo predviđeno da se učenika s izostancima koji prelaze 33 posto ukupne satnice, može poslati na polaganje predmetnog ispita, a to bi sada trebalo postaviti kao obavezu.


– Svejedno je tko piše ispričnicu, ako je broj izostanaka tako velik.


Ne razumijem ovo prepucavanje, to nema smisla jer je ključno smanjiti broj izostanaka, a ne tko će pisati ispričnice, zaključuje Šoić.


Za jasna pravila


Smisao promjene u sustavu ispričnica nije kažnjavanje roditelja ili zatrpavanje liječnika obiteljske medicine poslom, nego je to nužna mjera zbog široko rasprostranjenog zloupotrebljavanja prava, podsjećaju učitelji iz nastavničke grupe »Školska zbornica«.


Previše neopravdanih ili sumnjivih izostanaka negativno utječe na nastavu, na redovito izvršavanje obveza i uspjeh učenika, narušava radnu disciplinu i otežava učiteljima i nastavnicima planiranje i provođenje kvalitetnog obrazovnog procesa.


Učitelji su danas nemoćni pred praksom roditelja koji nekritički pišu ispričnice, zanemarujući važnost redovitog pohađanja nastave.


– Iz iskustva znamo da nepravovremeno i neargumentirano opravdavanje izostanaka može izmaknuti kontroli, ugrožavajući kvalitetu odgojno-obrazovnog rada.


Odgovornost našeg sustava je poučavanje djece, a vašeg briga za njihovo zdravlje.


Ne možemo prihvatiti da se odgovornost za procjenu zdravstvenog stanja djeteta prebaci na roditelje. Ako prihvatimo takav model, uskoro bismo mogli doći u situaciju da će radnici sami procjenjivati svoje zdravstveno stanje i sami si pisati doznake o bolovanju, poručili su jučer liječnicima nastavnici iz Školske zbornice.


Red se, kažu, može uvesti jedino postavljanjem jasnih pravila kakva postoje i u drugim europskim državama.


Za kompromisno rješenje

Učitelji traže da resorno ministarstvo pronađe kompromisno rješenje koje će biti »rezultat dogovora, a ne prepucavanja ili prebacivanja krivnje i odgovornosti između odgojno-obrazovnog i zdravstvenog sustava, roditelja, ministarstava i škole«.


– Apeliramo da uvažite perspektivu učitelja i nastavnika koji rade u školama i imaju neposredan uvid u izazove koje donosi trenutna praksa. Ova mjera nije protiv roditelja i liječnika obiteljske medicine, nego za dobrobit djece i njihov bolji uspjeh u školi, poručuju.