Kvalitetnija zaštita potrošača

Hrvatska do kraja godine treba proširiti “crnu listu” nepoštene prakse u trgovinama. Na nju ulazi i – preprodaja ulaznica

Jagoda Marić

Naknadna preprodaja ulaznica trebala bi postati kažnjiva / Foto DAVOR KOVAČEVIĆ

Naknadna preprodaja ulaznica trebala bi postati kažnjiva / Foto DAVOR KOVAČEVIĆ

Plan je zabraniti i dvojnu kvalitetu robe u trgovinama, odnosno robe koja je lošije kvalitete ili drukčija od one koja se pod istim imenom prodaje u drugim članicama EU-a



ZAGREB – Do kraja ove godine Hrvatska bi trebala zabraniti određena postupanja trgovaca i proširiti »crnu listu« nepoštene prakse kojima trgovci u zabludu dovode potrošača i navode ih na kupnju. Tako će se na crnoj listi naći i preprodaja ulaznica potrošačima, koje je trgovac nabavio zaobilazeći ograničenja koja su uvedena za kupnju običnim potrošačima, ali i objava recenzija korisnika određenih proizvoda, u slučajevima kada uopće nije riječ o potrošačima tih proizvoda ili kada nisu objavljene i negativne recenzije potrošača.
Objavljivanje recenzija trgovci koriste sve više da namame potrošače, jer se i potrošači u kupnji sve više oslanjaju na preporuke onoga tko je kupio ili koristio određeni proizvod. No, iza silnih »preporuka« običnih ljudi koji su zadovoljni ili čak oduševljeni određenim proizvodima i koji ostavljaju svoja navodna iskustva na stranicama na kojima se ljudi informiraju o određenim proizvodima ili su sve uključeniji i u marketinške akcije, ne stoje uvijek stvarna iskustva. I izmjene europske direktive o zaštiti potrošača od trgovaca traže da informiraju potrošače o tome postoje li procesi ili postupci kojima se osigurava da objavljene recenzije potječu od potrošača koji su proizvode doista koristili ili kupili. Uz to nalažu da trgovci objave i pozitivne i negativne recenzije.


Iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja pojasnili su nam da će se na crnoj listi nepoštenih praksi urediti slučajevi objava potrošačkih recenzija bez poduzimanja razumnih i proporcionalnih koraka kako bi se provjerilo da te recenzije doista potječu od takvih potrošača, ali i podnošenje lažnih potrošačkih recenzija ili preporuka.
Kad je u pitanju preprodaja ulaznica za kulturna ili sportska događanja, nerijetko se dogodi da netko trguje ulaznicama iako je prodaja uređena tako da jedan kupac može kupiti jednu, dvije ili tri ulaznice, što znači da se na tržištu ne bi smjele pojaviti ulaznice koje nude preprodavači, često za višu cijenu. Tako bi zabranjena i nepoštena, a time i kažnjiva trebala postati praksa po kojoj netko zaobiđe ta pravila, dokopa se više ulaznica i naknadno ih preprodaje. Takvi su se slučajevi često događali za velika sportska natjecanja poput svjetskih ili europskih prvenstava u nogometu, ali i prodaje ulaznica za koncerte inozemnih izvođača kada je potražnja za tim ulaznicama bila velika.
Plan je Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja zabraniti i dvojnu kvalitetu robe u trgovinama, odnosno robe koja je lošije kvalitete ili drukčijih karakteristika od one koja se pod istim imenom prodaje u drugim članicama EU-a.



– Planiranim izmjenama Zakona o zaštiti potrošača zabranit će se svako stavljanje robe na tržište u jednoj državi članici uz tvrdnju da je identična robi stavljenoj na tržište u drugim državama članicama iako se ta roba značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima, osim ako je to opravdano legitimnim i objektivnim čimbenicima i navedeno će se smatrati nepoštenom poslovnom praksom. Povreda navedenog ocjenjivat će se od slučaja do slučaja u inspekcijskom, odnosno u sudskom postupku, najavljuju iz Ministarstva.
Najavljuju i da će odredbama o nepoštenoj poslovnoj praksi urediti i slučajeve nezatraženih posjeta trgovaca potrošačevu domu s ciljem promidžbe ili prodaje proizvoda. Direktiva EU-a omogućuje državama članicama da reguliraju taj aspekt prodaje tako da ga ograniče, ali ne i zabrane u potpunosti. Države članice mogu vremenski ograničiti takav način prodaje, a u Ministarstvu gospodarstva trenutno razmatraju koji je najprikladniji način regulacije netraženog posjeta trgovca domu potrošača. U EU direktivi je istaknuto da su ovom načinu nagovaranja na kupnju u svom domu posebice izložene starije osobe ili druge ranjive skupine potrošača, proizvod plaćaju na licu mjesta i često po većim cijenama.