Završetak Ipsilona

Gradnja druge cijevi tunela Učka mogla bi početi već 1. prosinca. Evo koliko će trajati

Jagoda Marić, Marinko Glavan

Foto Duško Marušić

Foto Duško Marušić

Vlada i koncesionar Bina Istra sklopit će ugovor koji će značiti izgradnju još po jednog traka u svakom smjeru od čvora Vranja do tunela Učka/Portala Kvarner, a u to je uključena i izgradnja 5,63 kilometra dugačke druge cijevi tunela Učka s opremom i poprečnim vezama



Vlada je osigurala i posljednji uvjet koji će omogućiti gradnju druge cijevi tunela Učka, odnosno gradnju drugog kolničkog traka na Istarskom ipsilonu od čvora Vranja do tunela Učka/Portala Kvarner. Riječ je tek o formalnosti jer je već dulje vrijeme poznat plan za nastavak gradnje na Istarskom ipsilonu, koji je u kolovozu odobrila i Europska komisija.


Tako je Vlada jučer odobrila šeste izmjene i dopune Ugovora o koncesiji za financiranje, građenje, upravljanje i održavanje Jadranske autoceste – dionica: Dragonja – Pula i Kanfanar – Pazin – Matulji, čime se koncesija dana Bina Istri produljuje do 15. lipnja 2039. godine.


Vlada i koncesionar Bina Istra sklopit će ugovor koji će značiti izgradnju još po jednog traka u svakom smjeru od čvora Vranja do tunela Učka/Portala Kvarner, a u to je uključena i izgradnja 5,63 kilometra dugačke druge cijevi tunela Učka s opremom i poprečnim vezama, te izgradnja novog odmorišta na kvarnerskoj strani tunela Učka. Gradit će se i novo čvorište Vranja, novi podvožnjak, dva nova nadvožnjaka, prometna poveznica iznad portala obje cijevi tunela Učka na istarskoj strani, tri nova cestarinska prolaza i nova zgrada za vatrogasnu postrojbu na postojećoj platformi s istarske strane tunela Učka. Koncesionar će u to uložiti gotovo milijardu i pol kuna, a radovi će trajati tri i pol godine.


Produljena koncesija




Na sjednici na kojoj su izmjene potvrđene i na kojoj je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković ovlašten za potpisivanje ugovora, premijer Andrej Plenković je kazao da je ova odluka važna, posebice s obzirom na izgradnju druge cijevi tunela Učka.


U promjene koncesijskog ugovora moralo se ići jer dosadašnji ugovor o koncesiji nije predvidio uvjete i rokove izgradnje nove faze, a Vlada u svom obrazloženju ističe da bi određivanje novog koncesionara samo za ovaj dio radova prouzročio poteškoće i znatno povećanje troškova za davatelja koncesije, odnosno za državu. Kažu u Vladi i da nekih velikih izmjena u Ugovoru nema te da je najznačajnija ona o produljenju koncesije do lipnja 2039. godine, jer su najvažnije promjene napravljene 2018. godine, kada je ukupni rizik uravnotežio u korist Republike Hrvatske. Predviđaju da bi koncesija mogla isteći i ranije, već u ožujku 2038. godine, jer je plan da koncesionar, odnosno Bina Istra, u prosincu 2037. godine isplati svoje kreditne obveze. Kojeg god datuma koncesija istekne, država će, napominju u Vladinom dokumentu, preuzeti dionice u čiju će gradnju biti utrošeno ukupno 7,2 milijarde kuna, u što je uključeno dosad investiranih 5,7 milijardi kuna.


Procjenjuju u Vladi i druge koristi od nove investicije od milijardu i pol kuna, pa kažu da će ona povećati BDP za 0,5 posto, da će 95 posto radova izvoditi hrvatske građevinske kompanije kao podizvođači, što će značiti dodatnih 500 zaposlenih, a na vrhuncu radova i do 700, te 20 radnika u razdoblju održavanja. Država će u tom periodu imati, izračunali su u Vladi, pozitivni utjecaj na porez na dohodak i prirez te ostala davanja na plaću u iznosu od 58,3 milijuna kuna za vrijeme gradnje, te dodatnih 59,2 milijuna kuna za ista davanja za vrijeme održavanja u razdoblju u kojem se produljuje koncesija. Očekuje se da će nova faza gradnje, koja je nazvana Pod-Faza 2B2-1,donijeti i više PDV-a i to 641,1 milijun kuna zbog produžetka koncesije te dodatnih 39,5 milijuna kuna zbog PDV-a na cestarinu koja će se prikupljati na novoj dionici, što je ukupno 680,6 milijuna kuna dodatnog PDV-a na cestarinu zbog ulaganja u Pod-Fazu 2B2-1.


Procjena je da bi država koncesionaru s kojim je ugovor sklopljen prije 25 godina na temelju postojećeg ugovora do kraja koncesije trebala isplatiti ukupno 4,15 milijardi kuna naknada, dok će prema novom ugovoru njezina obveza biti 3,717 milijardi kuna pa je to za državu povoljnije za 432 milijuna kuna.


Država u plusu


Vladina računica je da će izgradnjom nove faze i s uplatom pripadajućih poreza i ostalih davanja te nakon obračuna koncesijske naknade, Hrvatska imati pozitivan ukupan neto financijski učinak od 390,3 milijuna kuna.


Očekuju i da će kraće vrijeme i veća udobnost putovanja povećati broj korisnika infrastrukture i broj turista, pa se pozivaju na to da je ulaganje u infrastrukturu Istarskog ipsilona pridonijelo povećanju prihoda od turističkog sektora za više od sedam milijardi kuna u posljednjih sedam godina jer preko 90 posto turista u Istru dolazi automobilom koristeći Istarski ipsilon.


Butković: Radovi mogu započeti već 1. prosinca


​Odluka Vlade o izgradnji druge cijevi tunela Učka i dodatnih dviju kolničkih traka Istarskog ipsilona, između Vranje i tunela, iznimno je značajna, ne samo s aspekta sigurnosti prometa, komentirao je jučer odluku ministar prometa Oleg Butković.


– Ova je odluka i značajan impuls ulaganja u gospodarstvo, kroz ovaj projekt vrijedan milijardu i pol kuna. Donošenjem ove odluke, radovi na realizaciji druge cijevi tunela Učka i dionice autoceste između Vranje i tunela mogu započeti već 1. prosinca ove godine, a završetak radova na punom profilu tunela, zajedno s odmorištem Kvarner, možemo očekivati do turističke sezone 2024. godine, rekao je Butković.