Slučaj Irine VU

Gdje je pukao lanac? Još se istražuje tko je odgovoran što je jahta ruskog oligarha mirno napustila Hrvatsku

Marinko Glavan

Jahta Irina Vu napustila je hrvatske teritorijalne vode prije više od tri mjeseca / Foto IVO ČAGALJ/PIXSELL

Jahta Irina Vu napustila je hrvatske teritorijalne vode prije više od tri mjeseca / Foto IVO ČAGALJ/PIXSELL

Iz Ministarstva mora šturo odgovaraju da će se o ovom slučaju očitovati do kraja tjedna



RIJEKA – Jahta ruskog oligarha Alishera Usmanova i njegove navodno bivše supruge Irine Viner Usmanove, iako je bila pod zabranom isplovljavanja, zbog sankcija EU-a prema osobama povezanim s režimom Vladimira Putina, napustila je hrvatske teritorijalne vode prije više od tri mjeseca, a nakon mnogobrojnih upita medija na sve odgovorne adrese, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture jučer su odgovorili tek kako će se “imajući u vidu velik interes javnosti na ovu temu, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna”.


Proteklog tjedna utvrđeno je da je 35 metara dugačka jahta, unatoč zabrani isplovljavanja, isplovila iz marine u Betini na otoku Murteru, uredno prošla graničnu i carinsku kontrolu kod Dubrovnika, a prema podacima internetskih stranica za praćenje brodova, sve to se odigralo još 6. listopada prošle godine, te je brod tri dana kasnije uplovio u tursku luku Didim, nakon čega mu se gubi svaki trag jer je posada očito isključila uređaje za identifikaciju i pozicioniranje broda.


Pitanja bez odgovora


Ministarstvu mora ovih smo dana, kao i kolege iz drugih redakcija, uputili niz pitanja, od toga tko je i kada izdao zabranu isplovljavanja, jesu li o tome bile obaviještene i ostale službe koje nadziru pomorski promet, u prvom redu pomorska policija i carina, koja je služba bila nadležna za nadzor nad brodom kojemu je izdana zabrana isplovljavanja, tko je upravljao brodom u trenutku napuštanja hrvatskih teritorijalnih voda i koje su moguće sankcije za tu osobu, kao i ključno pitanje, tko je i gdje zakazao po pitanju sprečavanja isplovljavanja broda u međunarodne vode u trenutku dok je bio pod zabranom isplovljavanja. Budući da je riječ o plovilu pod hrvatskom zastavom, zanimalo nas je i može li i hoće li Republika Hrvatska od Turske tražiti zaustavljanje broda ukoliko se on uopće više nalazi u turskim teritorijalnim vodama, a upitno je jesu li o svemu navedenom bili obaviješteni u betinskoj marini i brodogradilištu, u kojima je Irina VU bila do trenutka isplovljavanja.




Sva ova pitanja, kao i brojna druga, zasad su bez odgovora, odnosno da budemo precizni, iz Ministarstva je poslan vrlo šturi odgovor koji prenosimo u cijelosti.


– Navedena jahta koja se nalazila u marini u Betini je temeljem odluke Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja, čiji je član i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, bila pod izrečenim mjerama zabrane korištenja i isplovljenja. Vezano uz slučaj njezinog isplovljavanja možemo reći da se trenutačno u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture provodi interni nadzor s ciljem utvrđivanja činjenica, okolnosti te mogućih propusta. Imajući u vidu velik interes javnosti na ovu temu, obavještavamo vas da će se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna, stoji u odgovoru Ministarstva.


O slučaju Irine VU raspravljalo se ovih dana i u Saboru, gdje je premijer Plenković kazao da će odgovorni za njezin “nestanak” biti sankcionirani, iako ni on nije rekao ništa o tome tko je odgovoran i tko u cijelom lancu odgovornosti nije odradio svoj posao kako treba, iako to ne bi trebalo biti teško utvrditi, s obzirom na to da je riječ o brodu koji je bio u hrvatskim teritorijalnim vodama, ploveći pod hrvatskom zastavom, a zabranu isplovljavanja su mu izdale, ili su barem trebale izdati, hrvatske pomorske vlasti.


Slučaj plovila “Royal Romance” koje je bilo privezano u Rijeci

 


U Hrvatskoj je zabrana isplovljavanja zbog povezanosti s ruskim režimom, prema dostupnim podacima, izdana za ukupno pet plovila. Jedan od najpoznatijih slučajeva je jahta Royal Romace koja je bila na vezu u Rijeci, povezana s ukrajinskim milijarderom Viktorom Medvedčukom, a kojega je Putin namjeravao ustoličiti kao ukrajinskog predsjednika. U tom je slučaju, kako doznajemo, riječka Lučka kapetanija izdala odredbu o zabrani isplovljavanja, o čemu su bile obaviještene lučke vlasti, pomorska policija, carina i svi ostali uključeni subjekti. Kad je jahta premještena iz Rijeke u Trogir, to je učinjeno pod policijskom pratnjom, i to s dugim cijevima na brodu, pa nije bilo nikakve šanse da prilikom isplovljavanja brod napusti hrvatske teritorijalne vode. Prije toga, na brodu su bili “plombirani” svi ključni sustavi, poput kormila i strojarnice. Koliko je poznato, na području Primorsko-goranske županije još je jedno plovilo pod sličnim sankcijama, a riječ je o 15-metarskoj jahti privezanoj u Lošinju.

Lučka kapetanija


Dok se svi redom peru od odgovornosti ili šute o cijelom slučaju, stvari su prilično jasne ili su barem trebale biti jasne. Zabranu ipslovljavanja za jahte u vlasništvu osoba povezanih s ruskim režimom, nakon ruske invazije na Ukrajinu trebala je, prema riječima naših sugovornika iz lučkih kapetanija, marina i lučkih uprava, izdati nadležna Lučka kapetanija, u ovom slučaju ona šibenska, te o tome obavijestiti zapovjednika i posadu broda, kao i druga tijela u pomorskom prometu – pomorsku policiju, carinu, kao i luku u kojoj je brod bio privezan. Kako je Irina VU uredno isplovila iz Betine i još urednije prešla državnu granicu, ostaje nepoznanica.


– Zabranu isplovljavanja, temeljem Obavijesti Ministarstva o provođenju međunarodnih mjera ograničavanja raspolaganja imovinom, trebala je izdati nadležna Lučka kapetanija te o svemu obavijestiti policiju, luku i druge subjekte, kaže jedan od naših sugovornika, postavljajući pitanje je li šibenska lučka kapetanija to učinila i koga pritom je ili nije obavijestila.


Drugi, upućen u poslovanja s velikim jahtama, ističe kako je procedura prelaska državne granice za sve jahte ista kao i za bilo koji drugi brod te da je malo vjerojatno da bi brod uspio proći kontrolu dubrovačke pomorske policije, carine i lučke kapetanije ako je izdana zabrana isplovljavanja.


– Na jahte se odnose propisi o prelasku granice kao i na druge brodove, tako da je vrlo vjerojatno brod imao potrebne papire i da pomorske vlasti nisu bile obaviještene o zabrani, ističe.