Konferencija Novog lista

Dubravko Šimenc: ‘Sportaši su najbolji ambasadori svojih zemalja, a to posebno vrijedi za Hrvatsku’

Alenka Juričić Bukarica

O brojnim uspjesima hrvatskog sporta mogli bismo govoriti satima, kao i o ljepotama naše zemlje. Kada spojimo to dvoje, dobivamo vrlo učinkovit alat



Najvažnija sporedna stvar na svijetu pokreće uzbuđenje, strast, srca i zajedništvo. I ove godine sve je veća navijačka groznica koja prati uspjehe Vatrenih, a koji ponovo pronose dobar glas o Hrvatskoj diljem svijeta. Koliko je važan taj moment sporta i energije koju on prenosi ljudima, pokazalo je i prošlo Svjetsko nogometno prvenstvo kada je nakon osvojenog drugog mjesta, interes za Hrvatskom u svijetu naprosto eksplodirao. Uspjehe hrvatskih nogometaša pratile su stotine medijskih objava i napisa, TV reportaža, ali i milijuni tvitova i pregleda kampanje koju je plasirala Hrvatska turistička zajednica (HTZ).


Sve je to rezultiralo i velikom vidljivošću Hrvatske kao zanimljive turističke destinacije u svijetu, samim time i na tržištima na kojima se takva prepoznatljivost može postići samo uz iznimno velike budžete koji se ulažu u marketing. U HTZ-u su prepoznali sport kao izvrsnu podlogu za gradnju priče o Hrvatskoj kao poželjnoj destinaciji, domovini brojnih vrsnih sportaša, a samim time i aktivnog i zdravog života. Nogomet, jasno, nije jedini sport kroz koji nacionalna turistička zajednica promovira našu zemlju, tu je doista velik spektar i broj suradnji s hrvatskim timovima i sportašima pojedincima, a koji su i na ovaj način postali ambasadori Hrvatske. Osim toga, HTZ u okviru potpora manifestacijama također podupire čitav niz sportskih natjecanja čija organizacija u Hrvatskoj u našu zemlju dovodi vrhunske sportaše svih profila, a ujedno u svijet šalje sliku o našoj zemlji i njenoj sportskoj, ali i turističkoj ponudi.


Nacionalni identitet


O tome kojim se konkretno kanalima Hrvatska promovira u svjetlu sportskih uspjeha, s kojim se sportašima i timovima surađuje na promociji, i koliko je uopće naša zemlja otišla daleko po pitanju sportske infrastrukture koju može ponuditi profesionalnim, ali i rekreativnim sportašima, turistima, razgovarali smo s Dubravkom Šimencom, specijalistom koordinatorom Odjela za posebne marketinške projekte HTZ-a, inače poznatim hrvatskim vaterpolskim olimpijcem.




Koji su projekti HTZ-a konkretno vezani za sport? Provode li se i ove godine marketinške suradnje sa sportskim subjektima?


– Hrvatska turistička zajednica prepoznaje značajnu ulogu sporta u promociji naše zemlje koja je u svijetu najprepoznatljivija upravo po sportu i turizmu. O brojnim uspjesima hrvatskog sporta mogli bismo govoriti satima, kao i o ljepotama naše zemlje. Kada spojimo to dvoje, dobivamo vrlo učinkovit alat u promociji Hrvatske. S tim ciljem i provodimo program strateških marketinških projekata u sklopu kojeg ostvarujemo suradnje s vrhunskim hrvatskim sportašima, sportskim savezima, a tu su i druge aktivnosti HTZ-a gdje se sport koristi u provedbi promotivnih aktivnosti.


Općenito, koliko je po Vama važna promocija Hrvatske kroz sport? I sami ste napomenuli kako je Hrvatska u svijetu najprepoznatljivija upravo po sportu i turizmu?


– Za sportaše se često kaže da su najbolji ambasadori svojih zemalja, a to posebice vrijedi za Hrvatsku u kojoj su brojni sportski uspjesi postali i dijelom nacionalnog identiteta. Upravo su naši sportaši pridonijeli promociji države u svim njezinim resursima, posebice na samim počecima kada smo svijet tek morali upoznati s jednom novom, malom, ali snažnom, talentiranom i prekrasnom zemljom. Sportaši su uvijek bili i ostat će na raspolaganju za pomoć i doprinos u daljnjem pozicioniranju Hrvatske u globalnim okvirima.


Društvene mreže


Koje sportske manifestacije i sportaše HTZ sufinancira i pomaže kroz svoje programske aktivnosti?


– Ove je godine Turističko vijeće HTZ-a usvojilo odluke o marketinškoj i PR suradnji s Hrvatskim vaterpolskim savezom (HVS) te Hrvatskim košarkaškim savezom (HKS) do 2024. godine, dok se suradnja s Hrvatskim olimpijskim odborom (HOO) odnosi na razdoblje do 2025. godine. Ove suradnje, između ostalog, obuhvaćaju promociju turizma kroz zajedničke marketinške i PR aktivnosti te nije riječ o sufinanciranju samih sportaša. Tu su i suradnje s organizatorima značajnih sportskih događanja, kao što su CRO Race, Snježna kraljica, ATP Umag, WRC i brojna druga, dok smo od samih sportaša do sada vrlo uspješno surađivali s pojedincima kao što su braća Martin i Valent Sinković, braća Šime i Mihovil Fantela, a tu su i Sandra Perković, Tonči Stipanović, Dina Levačić, Ivica Kostelić i drugi.



Na koji način se pripremaju promotivne aktivnosti vezane za sport, odnosno možete li opisati na koje sve načine sport doprinosi promociji Hrvatske?


– PR i marketinške aktivnosti vezane uz sport uglavnom su fokusirane na online kanale i društvene mreže kao danas najučinkovitije načine komuniciranja, odnosno plasmana promotivnih poruka. Sportaši u suradnji s nama objavljuju postove na svojim društvenim mrežama, svojim dolascima podržavaju naše aktivnosti i događanja, a tu su i suradnje sa savezima koje podrazumijevaju isticanje loga hrvatskog turizma na sportskoj opremi, promotivnim materijalima, press zidovima, kao i objavljivanje materijala na svim ostalim kanalima komunikacije te popratnim službenim događanjima i web stranicama.


Istra prednjači


Imate li podataka koliko se brendiranje kroz sport ustvari financijski vraća?


– Teško je govoriti o konkretnim financijskim učincima ovih aktivnosti, odnosno ne postoje sveobuhvatni podaci. Sigurno je da sportska događanja, natjecanja i posebna događanja u našu zemlju privlače velik broj natjecatelja, njihovih timova, gledatelja, ali i medija koji tu sliku prenose u svijet. Primjerice, samo prijenos ovogodišnje biciklističke utrke CRO Race išao je u čak 130 zemalja na šest kontinenata prema višemilijunskoj publici, dok je na samoj utrci sudjelovalo šest world teamova, a svaku od tih momčadi prati čak 10 milijuna ljudi na društvenim mrežama. Vrijednost tih objava u novcu je ogromna, a riječ je o samo jednom primjeru sportskog događanja.


Koliko je promoviranje kroz sport, konkretno pomaganje sportskih događanja, važno i za razvoj turizma u kontinentalnim dijelovima Hrvatske, ali i dolaske gostiju izvan same glavne sezone?


– Sportska događanja često su glavni i jedini motiv dolaska gostiju u destinaciju, a tu je i već spomenuta vrijednost u promociji destinacije te jačanju njezine vidljivosti u globalnim okvirima. To je posebice važno za kontinent naše zemlje koji, za razliku od obalnih područja s pristupom moru, ima puno teži zadatak u privlačenju gostiju pa u tom smislu i posebna sportska događanja, druge manifestacije te drugi turistički proizvodi imaju veliku važnost u jačanju turizma u unutrašnjosti naše zemlje. Vrlo dobar primjer je Pannonian Challenge u Osijeku, koji uz sport nudi i pregršt kulturno-zabavnih sadržaja te kao takav značajno upotpunjuje ponudu i destinacije i same regije.


Koje hrvatske destinacije su otišle najdalje u razvoju sportskog turizma i sportske infrastrukture?


– Najviše je po tom pitanju napravila Istra, a od destinacija Poreč. Međutim, sve destinacije koje u svojoj ponudi imaju sportske objekte automatski postaju prepoznatljivije i zanimljivije na sportskoj karti svijeta. Zbog dobre sportske infrastrukture kao odličnim domaćinima sportskih događanja pokazali su se i Zagreb, Varaždin, Osijek, Umag, Opatija, Rijeka, Šibenik, Zadar, Split i drugi. Sve destinacije koje u svojoj ponudi imaju sportske objekte mogu postati zanimljive za sportska događanja i natjecanja te su zato kontinuirana ulaganja u takve objekte i sadržaje višestruko isplativa.


Kongres UNWTO-a


Ima li tu prostora za napredak i koje su naše komparativne prednosti za razvoj sportskog turizma?


– Prostora za napredak uvijek ima. To vrijedi i za sportski turizam. Međutim, naši turistički gradovi, odnosno naše turističke destinacije već godinama upotpunjuju svoju ponudu izgradnjom sportskih terena i organizacijom sportskih događanja i to tijekom cijele godine. Cikloturizam, nautika, adrenalinski sportovi, sportovi u prirodi i na otvorenom sve su traženiji turistički proizvodi i načini provođenja odmora, a upravo oni pokazuju ono najvrijednije što naša zemlja ima, prekrasnu i izuzetno bogatu te očuvanu prirodnu baštinu.


Pred nama je turistička 2023. Što se u smislu promocije Hrvatske i brediranja vezano uz sport planira iduće godine?



– Kada govorimo o promociji zemlje kroz sport, u tom ćemo smislu nastaviti provoditi sve ključne aktivnosti, a dodatno podsjećam kako će naša zemlja iduće godine biti domaćinom drugog po redu World sports tourism congressa u organizaciji Svjetske turističke organizacije (UNWTO). Riječ je o značajnom međunarodnom događanju koje će u našu zemlju privući velik broj sudionika i koji će biti dodatna prilika za učvršćivanjem pozicije Hrvatske kao kvalitetne sportske destinacije.


Svim srcem i umom »unutra«


I sami ste bili vrhunski sportaš. Kakav je osjećaj svoju zemlju predstavljati na velikim natjecanjima? Što to znači za jednog sportaša?


– Igranje za reprezentaciju je u fundamentu izbor. Taj izbor nije isti kao ostali sportski izbori, izbor sporta, kluba ili sportske opreme. Velika je odgovornost nositi nacionalni grb. Svaki sportaš, kada se kreće baviti sportom, ima jedan san, a to je nastup za reprezentaciju svoje zemlje. Uvijek sam bio svim srcem i umom »unutra«, a takav sam i danas.


Sportske igre mladih


Već niz godina organiziraju se i Sportske igre mladih. Koliko su u cijeloj priči oko brendiranja Hrvatske važni novi naraštaji?


– Sportske igre mladih najveća su amaterska sportska manifestacija u Europi te svojevrsni fenomen i promotor zdravog načina života i društvenih vrijednosti među djecom i roditeljima. I sam sam ponosni ambasador igara, koje kroz druženje i sport promiču zdrave stilove života i općeprihvaćene društvene vrijednosti. Pretilost kod djece i prekomjerna tjelesna težina u stalnom su porastu te postaju globalni javno-zdravstveni problem suvremenog društva. Upravo ovakva manifestacija potiče mlade da se počnu baviti sportom, odnosno bilo kakvom tjelesnom aktivnošću.