Kritike struke

Donosimo dio ozbiljnih primjedbi na Fuchsov eksperiment s cjelodnevnom školom: “Ovo je u svemu najveća besmislica”

Ljerka Bratonja Martinović

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Ovo je samo kozmetičko preslagivanje rasporeda, dodavanje sati i nepotrebnih predmeta, poručuju ministru učitelji



Neuravnoteženo i nepravedno, neučinkovito i neodrživo, glupo i ishitreno, epiteti su koje redom dobiva Fuchsova eksperimentalna cjelodnevna škola, čiji se program od prošlog tjedna nalazi u javnoj raspravi.


Na dokument je u kratkom roku stiglo više od 600 primjedbi, mahom vrlo ozbiljnih i argumentiranih kritika koje govore da je reforma u kojoj bi djeca trebala u školi ostajati sve do 17 sati brzopleta te štetna za djecu i za učitelje.


Pozitivnih komentara gotovo da i nema.




Škole nemaju potrebne resurse, prostor, a učitelji organizacijske vještine, educiranost, ali ni želju za ovako nečim, poručuju ministru Fuchsu učitelji i nastavnici.


Nastavnih sadržaja je previše za broj sati tijekom kojih se ostvaruju, a ovom reformom to se neće promijeniti. Ona je samo kozmetičko preslagivanje rasporeda, dodavanje sati i izmišljenih i nepotrebnih predmeta bez jasno definiranih ciljeva, tvrde učitelji.



Mane i propusti


– Vaš model cjelodnevne nastave ima toliko mana i propusta da bi mi trebala dva dana da ih sve nabrojim, ali najveća besmislica je to da je samo jedan učitelj zadužen za kompletno izvođenje nastave, dokumentaciju i sve što ide uz to.


Time će učenici dobiti premorenog učitelja koji će više biti na bolovanju nego na nastavi jer takav napor ni najbolje glasnice i psiha na svijetu ne mogu izdržati, poručila je učiteljica iz Varaždina Adriana Držaić.


Neprihvatljivo je da se u novom modelu »brišu« učitelji produženog boravka, a teret kompletne razredne nastave pada na jednog učitelja, upozorila je među ostalima Nina Marčetić, učiteljica iz Zagreba.


– To nisu ljudi koji su došli s ceste ili tete čuvalice, kako ih naziva i sam ministar, nego fakultetski obrazovani ljudi, a sada će ostati bez posla ili biti preusmjereni u vrtiće.


U većini europskih zemalja ide se na smanjivanje radnog tjedna, jedino se kod nas povećava. Ako se slijedi model europskih zemalja, onda treba mijenjati i pedagoški standard, uvjete rada, a ne da učitelj kod nas radi sam s 26 učenika.


Vani na 13 do 14 učenika rade dva učitelja, podsjeća ova učiteljica.


Kako će u novoj cjelodnevnoj školi zapravo izgledati radni dan učenika slikovito je opisala dubrovačka učiteljica Anamarija Didović Batinić: učenici 7. i 8. razreda boravit će tri dana u tjednu na redovnoj nastavi do 14 sati, a dva dana do 13.10.


Znači triput tjedno imat će punih sedam sati redovne nastave. Nakon toga će ručati do 14.45 te će im ostati još 45 minuta za pisanje svih domaćih radova, dodatnu, dopunsku nastavu…


Tih 45 minuta dnevno naprosto neće biti dovoljno za pisanje svih domaćih radova, a kamoli za uvježbavanje na razini koja bi »ukinula« učenje kod kuće, upozorila je.


Ministarstvo: Negativni komentari zbog neinformiranosti

 


Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja na brojne kritike odgovaraju da je na izradi modela cjelodnevne škole dvije godine radilo 200 stručnjaka iz škola i akademske zajednice.


Većina negativnih komentara, kažu u MZO-u, proizlazi iz nedovoljne informiranosti, a tek manji broj komentara odnosi se na konkretne stvari i dijelove dokumenta, na što će Ministarstvo nakon završetka javne rasprave dati odgovore i obrazloženja. One koje pridonose kvaliteti dokumenta u konačnici će se i prihvatiti, poručuju.

Disfunkcionalne obitelji


– Zašto kradete djetinjstvo i djecu njihovim roditeljima?


Na temelju čega ste zaključili da roditelji ne žele biti uključeni u školski život svoje djece ili da je djeci bolje učiti tablicu množenja u bučnoj učionici na drvenim stolicama, s 20 premorenih vršnjaka nego u tišini svoje sobe?


Jeste li posjetili neki produženi boravak, proveli neko istraživanje? Jeste li se savjetovali s dječjim psiholozima? Što je s učenicima koji žele ići na tenis, plivanje, u glazbenu školu?


Hoćete li i bazene izgraditi?, pitaju ministra učitelji. U mnogim seoskim školama, ističu, roditelji ne rade do 17 sati, bake dočekuju djecu s ručkom, a majke su domaćice.


Djeca pomažu roditeljima u poljoprivredi, odlaze u prirodu, pa će nova škola ugroziti obiteljske i tradicionalne vrijednosti… Na dobitku će, kažu, biti jedino djeca iz disfunkcionalnih obitelji jer će u njima manje boraviti.


Brojne su primjedbe upućene i na uvođenje novih predmeta, osobito Svijet i ja, kao pandana Vjeronauku, te na smanjenje satnice Informatike.


Pokrenuta je peticija za pojačanje broja sati informatike, te peticija za uvođenje dvije učiteljice u cjelodnevnoj razrednoj nastavi, a na njima je dosad prikupljeno više tisuća potpisa.