Objavljeni detalji

Crolibertas. Kreće uvođenje novog sustava za cestarinu, neće biti zaustavljanja na autocestama

Marinko Glavan

Na autoceste stiže sustav Crolibertas / Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Na autoceste stiže sustav Crolibertas / Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Novi sustav naplate cestarine Crolibertas omogućit će beskontaktnu naplatu cestarine za osobna i teretna vozila



Jedinstveni sustav naplate na svim autocestama dobio je službeni naziv Crolibertas, a sutra će započeti radovi na postavljanju prvih portala u sklopu njegove implementacije. Prvih sedam portala bit će postavljeno na dionici autoceste A3, između Popovače i Novske, objavljeno je iz Hrvatskih autocesta.


Tri portala bit će postavljena na samoj trasi autoceste Popovača–Kutina, Kutina–Lipovljani i Lipovljani–Novska, te četiri portala u zoni ulaska na autocestu, na lokacijama sadašnjih naplatnih postaja Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska.


Nova naplata cestarine obuhvatit će cjelokupnu mrežu autocesta u Hrvatskoj, pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, ali i koncesionara Bina-Istre i Autoceste Zagreb – Macelj čime će u Hrvatskoj prvi put zaživjeti jedinstven sustav naplate, s jedinstvenim cijenama prema prijeđenom kilometru.




Ugovor za ugradnju i implementaciju novog sustava, vrijedan 89 milijuna eura prije nešto više od godinu dana potpisali su predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, te predstavnici zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i češke tvrtke TollNet.


Tada je najavljeno da će sustav biti u funkciji u roku od dvije godine, no prema zadnjim najavama iz ministarstva prometa i HAC-a, sustav bi trebao biti u funkciji krajem iduće godine ili početkom 2027.


Beskontaktna naplata cestarine


Sustav Crolibertas omogućit će beskontaktnu naplatu cestarine za osobna i teretna vozila. Naplata cestarina provodit će se elektroničkim putem, bez ograničenja u odvijanju prometa odnosno potrebe za zaustavljanjem vozila na početku ili na kraju naplatne dionice.


Koristit će, ističu iz HAC-a, dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije – ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i vrši nadzor plaćanja cestarine svih vozila, i DSRC tehnologiju putem koje će se vršiti naplata cestarine korisnicima ENC uređaja.


Implementacija sustava Crolibertas tehnički je i infrastrukturno zahtjevan projekt koji uključuje: postavljanje ukupno 212 portala duž autocestovne mreže; ugradnju napredne IT opreme; izvođenje građevinskih zahvata na terenu pod prometom; uspostavu sustava u „backoffice“ centrima za obradu podataka.


Paralelno s postavljanjem portala s opremom (kamere, antene), vršit će se i testiranja kako bi se osigurala funkcionalnost svakog segmenta. Nakon završetka implementacije svih portala i povezane opreme, uslijedit će sveobuhvatna testiranja cijelog sustava na razini mreže.


Iz HAC-a navode kako radovi na izgradnji portala na A3 obuhvaćaju izvođenje temelja, montažu čeličnog dijela konstrukcije, stupova i poprečnih greda, zamjenu ili ugradnju nove odbojne ograde, elektro i druge popratne radove, a odvijat će se u više faza.


Privremene regulacije prometa


– Tijekom izvođenja radova promet će se odvijati pod privremenim prometnim regulacijama na način da će biti zatvorena zaustavna, a prema potrebi i vozna traka, ovisno o dinamici samog izvođenja radova.


U trenutku postave poprečne grede zbog manevarskih i prostornih mogućnosti dizalice, promet će biti kratkotrajno zaustavljen, odnosno bit će preusmjeren na obilazne pravce. Ovi radovi izvodit će se u uvjetima slabijeg intenziteta prometa, tijekom večernjih i noćnih sati.


Uspostave privremenih regulacija prometa nužne su zbog osiguranja sigurnosti izvođača radova kao i sigurnosti korisnika autoceste. Molimo vozače da obrate pozornost na privremene regulacije prometa na navedenim dionicama jer će se vođenje prometa (jednom ili dvije prometne trake) mijenjati iz dana u dan, ističu iz HAC-a.


Dodaju kako Tvrtka SkyToll, koja je izvođač novog sustava naplate cestarine, provodi sve aktivnosti u skladu s najvišim tehnološkim i sigurnosnim standardima. Dio opreme, uključujući portale, odbojnu ogradu i prototip nadzornog vozila, već je dopremljen u Hrvatsku te se nalazi na skladištima i spreman je za daljnju distribuciju i montažu.