NEPOŠTENA PRAKSA

Čini se da je doista odzvonilo “lovu u mutnom” dijela taksista. Cijena vožnje bit će ograničena zakonom

Goran Šimunov

Od siječnja 2024. do danas provedeno je više od 870 inspekcijskih nadzora



Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković najavio je pokretanje izmjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, pri čemu je naglasio kako će se ograničiti maksimalna cijena koju taksisti smiju naplatiti, budući da se cijene njihovih vožnji dižu bez ikakvih kriterija. Jedan od povoda za izmjene ovog zakona bio je javni istup gošće iz Novog Zelanda, Carol Cowan, kojoj je taksist u svibnju u Zagrebu naplatio 1.506 eura za vožnju od oko 1,5 kilometara. Nakon što je prozvan u medijima, vlasnik taksi obrta čijim je POS uređajem njegov zaposlenik obavio naplatu potvrdio je da je ovoj ženi vraćen dio novca, 1.350 eura.


Liberalizacija autotaksi prijevoza, koja je uvedena Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu 2018. godine, donijela je pozitivne promjene, poput otvaranja novih radnih mjesta, većeg korištenja usluga te nižih cijena zahvaljujući većoj konkurenciji.


Kartica vozača


– Međutim, tijekom godina primijećene su nepoštene prakse pojedinih prijevoznika zbog kojih je ministarstvo provelo niz inspekcija i nadzora, u suradnji s policijom, Poreznom upravom i drugim tijelima. Od siječnja 2024. do danas provedeno je više od 870 inspekcijskih nadzora kako bi se osiguralo poštovanje propisa, navode iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture govoreći o izmjenama spomenutog zakona.




Zakon iz 2018. poboljšan je potkraj prošle godine usvajanjem izmjena Pravilnika s ciljem informiranosti građana o pravima koja imaju u taksi prijevozu i njihove bolje zaštite, a koja se odnose na isticanje cijena vožnje na vozilima i uvođenje kartice vozača. Ovu karticu vozači moraju imati sa sobom i istaknutu u vozilu, a na njoj se preko QR koda može provjeriti ispunjava li taj vozač sve uvjete, a sve u cilju bolje kontrole pridržavanja propisa i sigurnosti građana.


– Budući da su negativne prakse primijećene i nakon provođenja svih ovih mjera, Ministarstvo je donijelo odluku da se krene u izmjene zakona kako bi se ograničile cijene za usluge taksi prijevoza, a razmatraju se i dodatne mjere koje bi uključivale prijedlog uvođenja posebnih registarskih oznaka za taksi vozila te mjere prema agregatorima. Konkretni model ograničenja cijena bit će temeljito raspravljen s industrijom kako bismo osigurali ravnotežu, s obzirom na to da je cilj s jedne strane spriječiti naplaćivanje nerealnih cijena, a s druge ostaviti dovoljno prostora za isplativost obavljanja navedene djelatnosti, pojašnjavaju iz Ministarstva.


U važećim propisima navedeno je kako pravna ili fizička osoba, obrtnik, smije obavljati djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika ili tereta u unutarnjem cestovnom prometu ako je upisana u sudski, odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti cestovnog prijevoza i ako posjeduje licenciju za unutarnji prijevoz koju izdaje nadležno upravno tijelo prema sjedištu/prebivalištu prijevoznika. Licencija se ne izdaje vozačima, već pravnoj ili fizičkoj osobi, obrtniku koji zatim može zaposliti autotaksi vozače.


Prijedlozi HOK-a


Potrebne kvalifikacije za vozače taksija su propisane zakonom i pravilnikom o početnoj i periodičnoj izobrazbi vozača. Po završenoj kvalifikaciji vozači dobivaju svjedodžbu o stručnoj osposobljenosti o početnim kvalifikacijama. Provjeru znanja za stjecanje početnih kvalifikacija za vozače taksi vozila provode ispitni centri koje za to rješenjem ovlasti Ministarstvo, a inspektori cestovnog prometa, kako kod domaćih tako i kod stranih državljana, provjeravaju početnu kvalifikaciju uvidom u svjedodžbu koju je taksi vozač dužan predočiti prilikom nadzora. Ova kvalifikacija se provjerava uvidom u Nacionalni registar cestovnih prijevoznika. Procedure provjere i priznavanja vozačke dozvole stranih državljana su, pak, u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova.


Hrvatska obrtnička komora (HOK) zatražila je od Ministarstva prometa da uključi predstavnike Sekcije taksi prijevoza HOK-a u proces izrade izmjena zakona. Istaknula je tri ključna prijedloga. Predlaže se da se dozvola za obavljanje taksi prijevoza izdaje za jedno vozilo i za jednu registarsku oznaku te da se vrati obveza posjedovanja izvoda iz licencije. Podržavaju i propisivanje maksimalne cijene autotaksi usluge po kilometru. Dodaju kako bi trebalo razmotriti zakonsku regulaciju moguće pojave dampinških cijena, odnosno stvaranja nelojalne konkurencije.


Nezadovoljstvo među taksistima


Da među taksistima već dugo postoji nezadovoljstvo odredbama zakona kojima se regulira njihov rad, upozorili su zadarski taksisti na prosvjedu sredinom ožujka. Jedna od tri stvari koje su tražili bila je upravo određivanje minimalne i maksimalne cijena taksi prijevoza, kao i da se uvede županijska regulacija taksista što, prema najavama iz Ministarstva, zasad nije moguće očekivati. Tražili su striktnu primjenu Zakona o strancima, budući da radnike iz trećih zemalja zapošljava jedna od međunarodnih platformi za prijevoz putnika. Tražili su da ovi strani vozači moraju poznavati hrvatski jezik minimalno B1 razine u govoru i pismu i posjedovati izvadak iz kaznene evidencije matične države da nemaju kriminalnu povijest.