Kreće skupljanje potpisa

BITKA ZA PANTOVČAK Kolinda sprema donatorske večeri, Škoro računa na čak 5000 volontera

Tihana Tomičić

Foto: Novi list, Pixsell

Foto: Novi list, Pixsell

Kandidati na kampanju mogu potrošiti maksimalno osam milijuna kuna. Pritom najveći iznos donacije svakog pojedinaca može iznositi 30.000 kuna, dok najveći iznos donacije pojedine tvrtke može iznositi 200.000 kuna. Također, anonimne donacije su zabranjene



Potencijalni kandidati koji bi narednih pet godina željeli provesti na Pantovčaku od danas počinju sakupljati potpise za kandidaturu – minimum koji im je potreban da bi kandidatura bila valjana jest deset tisuća potpisa, i to u roku od 12 dana, na obrascima Državnog izbornog povjerenstva (DIP). Svaki birač potpisom može poduprijeti samo jednog kandidata, a valjanost potpisa provjeravat će se pri predaji kandidature, što znači da će DIP imati dodatni posao i nakon što se potpisi predaju.


Rok za kandidature je do ponoći, 3. prosinca, DIP potom ima 48 sati za njihovu provjeru i objavu liste kandidata za predsjednika, i tada i službeno kreće izborna kampanja. DIP će kandidature zaprimati već od petka, 22. studenoga, u prvim danima u svojoj zgradi u Visokoj 15, a četiri posljednja dana u zgradi Hrvatskog sabora.


No, ovi izbori, osim kratke kampanje koja će dakle trajati praktički samo dva i pol tjedna, donose i neka nova pravila. Najkasnije s danom predaje potpisa kandidati moraju otvoriti i poseban račun za financiranje izborne promidžbe. Za sada je to učinilo njih jedanaest, a sredstva s tog računa mogu koristiti isključivo za podmirenje troškova promidžbe, ne i za podmirenje osobnih troškova kao što su troškovi za osobnu odjeću, otplatu dugovanja i sl., napominju u DIP-u.




O otvaranju posebnog računa potencijalni su predsjednički kandidati dužni pisano obavijestiti DIP koji im izdaje lozinku za ulaz u informacijski sustav za nadzor financiranja. Riječ je o računalnom programu putem kojega se dostavljaju i druga propisana izvješća i podatci koji se onda objavljuju na mrežnoj stranici DIP-a. Taj način dostave, odnosno taj sustav novost je na skorim izborima za predsjednika države, ali je uspješno primijenjen na izborima za Europski parlament, kažu u DIP-u.


Kandidati na kampanju mogu potrošiti maksimalno osam milijuna kuna. Pritom najveći iznos donacije svakog pojedinaca može iznositi 30.000 kuna, dok najveći iznos donacije pojedine tvrtke može iznositi 200.000 kuna. Također, anonimne donacije su zabranjene.


Kandidati ne smiju prikupljati donacije od stranih država, političkih stranaka i pravnih osoba. Novac ne smiju primiti ni od državnih tvrtki, uključujući tvrtke koje su u vlasništvu županija, gradova, i općina. Kampanju im ne smiju financirati ni sindikati, udruge poslodavaca, vjerske zajednice, nevladine udruge, kao ni osobe ili tvrtke koje državi ili radnicima duguju novac, što su sve dodatne zaštite za potencijalni sukob interesa u kojem bi se kandidati mogli naći.


Kako je objavljeno već ranije iz stožera HDZ-ove kandidatkinje Kolinde Grabar-Kitarović, ona u ovih nekoliko tjedana do izbora, dakle do 22. prosinca, odnosno do 20. prosinca kad počinje teći izborna šutnja, planira održati nekoliko donatorskih večera za financiranje svoje kampanje, za koju se očekuje da će biti najskuplja i najraskošnija od svih kandidata.


Stožer Zorana Milanovića, SDP-ovog kandidata, na pitanja o donatorskim večerama odgovara: “Ne, mi ćemo imati donatorske doručke”, što je vjerojatno tek doskočica, no njegov budžet vjerojatno neće prijeći ukupno dva milijuna kuna.


Iz stožera neovisnog Miroslava Škore najavljuju kako će važnu ulogu u kampanji imati njegovih oko 4.000 do 5.000 volontera koji će biti angažirani na prikupljanju potpisa, ali i na promatranju izbora. Škorini skupovi trebali bi biti motivacijski, s jasnim porukama, ali ne prezasićeni političkim temama, pogotovo jer je 16-dnevna kampanja u tijeku u vrijeme adventa, a ne planira se da na tim skupovima sam pjeva.


Način na koji će, pak, Mislav Kolakušić raditi u ovoj kampanji, nije javno objavljen, već će očito i dalje biti riječ o komunikaciji putem društvenih mreža.


Naravno, kandidatima koji će biti uspješni Vlada će nadoknaditi dio troškova: kandidati koji su osvojili više od 10 posto glasova, razmjerno dobivenim glasovima, država će nadoknaditi dio troška. Za kandidata s najvećim brojem dobivenih glasova u prvom izbornom krugu iznos je milijun kuna, s time da se ne smije isplatiti u iznosu većem od ostvarenih troškova promidžbe. A ukupno je u proračunu za tu namjenu osigurano 2,8 milijuna kuna.