
Foto: Vedran Karuza
U četvrtak, 15. svibnja, na snagu stupa Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo
povezane vijesti
- Zbog artikala vrijednih svega nekoliko desetaka eura u trgovini napali te ozlijedili zaposlenicu i kupca
- Plenković: Razgovarao sam s američkim trgovinskim predstavnikom o jačanju gospodarske razmjene
- Opljačkana trgovina na Pehlinu. Za sada neidentificirani muškarac odgurnuo djelatnicu te otuđio novac iz blagajne
Hrvatska obrtnička komora (HOK) uputila je apel Ministarstvu gospodarstva da se male trgovine i mini marketi u vlasništvu obrtnika izuzmu od obveze isticanja dodatne tzv. sidrene cijene, odnosno cijenu koju su primjenjivali na dan 2. svibnja ove godine, izvijestili su u srijedu iz HOK-a.
Naime, u četvrtak, 15. svibnja, na snagu stupa Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo koja propisuje obvezu svih trgovaca da na određenim kategorijama proizvoda jasno i čitljivo, uz redovnu cijenu, istaknu i dodatnu, tzv. sidrenu cijenu, odnosno cijenu koju su primjenjivali na dan 2. svibnja.
Ta se obveza, kako se navodi u priopćenju, odnosi na sve trgovce registrirane za maloprodaju na području Hrvatske, uključujući i prodaju putem interneta ili na tržnicama – osim ako je riječ o OPG-ovima koji prodaju vlastite proizvode. Trgovci su dužni istaknuti sidrenu cijenu i u letcima, plakatima, digitalnim oblicima oglašavanja (u trgovini i online) te na mrežnim stranicama.
HOK je uputio apel Ministarstvu gospodarstva sa zahtjevom izuzeća malih trgovina i mini marketa u vlasništvu obrtnika od obveze isticanja dodatne cijene ili prilagodbu Odluke donošenjem posebnog pravilnika koji će uvažiti tehničke, financijske i kadrovske mogućnosti obrtnika.
Predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil je istaknuo kako je male trgovine potrebno izuzeti iz ove obaveze.
Napominje kako je za velike trgovačke sustave ta obveza izazov, ali rješiv, s obzirom da imaju vlastite IT odjele, marketinške timove, napredne POS sustave i digitalne platforme. S druge strane, mali obrtnici, vlasnici kvartovskih dućana, seoskih mini marketa ili specijaliziranih trgovina rade sami, koriste opremu s ograničenim mogućnostima i alatima te ručno etiketiranje, a prostor im je često ograničen i teško je osigurati više oznaka cijena za svaki proizvod, kako bi svaka cijena bila propisno vidljiva.
“Razumijemo i podržavamo svrhu koju imaju mjere transparentnosti cijena, zaštitu potrošača i brigu o njima. Međutim, ako se provode bez uvažavanja stvarnosti malih trgovaca, mogu proizvesti negativan efekt – zatvaranje malih trgovina, gubitak lokalne opskrbe i smanjenje konkurentnosti tržišta”, kazao je Kratohvil.
HOK stoga apelira da se uvaži razlika između obrtnika i trgovačkih lanaca, sačuvaju male trgovine kao temelj lokalne ekonomije i nerijetko u pojedinim sredinama jedine opskrbne punktove te pronađe ravnoteža između zaštite potrošača i održivosti poslovanja.
Sidrena cijena odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije FMCG proizvoda (robe široke potrošnje) 2. svibnja ove godine. Ta cijena se ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovnu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana.
Obveza vrijedi za sljedeće kategorije proizvoda – hranu (npr. tjestenina, meso, voće, povrće, dječja hrana), piće (voda, sokovi, alkoholna i energetska pića), kozmetiku (proizvodi za njegu i čišćenje tijela), sredstva za čišćenje (deterdženti, sredstva za posuđe i kamenac), toaletne potrepštine (toaletni papir, pelene, higijenski ulošci), proizvodi za kućanstvo (vrećice za smeće, kuhinjski ručnici, hrana za kućne ljubimce).