Hrvatska pošta potpisanim je ugovorom preuzela distribuciju tiskanih medija u idućih pet godina što, prema predstavljenom godišnjem izračunu distribucije, iznosi oko 27,6 milijuna eura s PDV-om. Taj iznos, prema ugovoru, bit će umanjen za obveze nakladnika koje po distribuiranom primjerku plaćaju 0,15 centi za dnevna izdanja, a za tjedna i povremena izdanja 0,25 centi. Vlada je distribuciju novina, a nakon što je Tisak plus početkom veljače otkazao tu uslugu, proglasila uslugom od općeg gospodarskog interesa te najavila sufinanciranje distribucije tiskanih medija za što je dala suglasnost za do 14,7 milijuna eura godišnje koje će se izdvajati iz državnog proračuna.


”Ovim Ugovorom u idućih pet godina riješeno je pitanje distribucije tiskanih medija te se daje dodatni poticaj razvoju profesionalnog novinarstva. Potpisivanjem ovog Ugovora, Hrvatska se svrstava među većinu europskih zemalja koje ovakvim ili sličnim mjerama podupiru distribuciju tiskanih medija”, priopćilo je Ministarstvo kulture i medija.




S tom ocjenom slažu se i u HUP Udruzi novinskih izdavača (UNI) u kojoj ističu kako ”pozdravljaju svaki korak Ministarstva kulture i medija koji ide u smjeru osiguravanja stabilne i održive distribucije tiskanih medija”, uključujući i inicijativu u koju je uključena javna služba poput Hrvatske pošte.


”Bilo je izuzetno važno pronaći rješenje kako bi se nastavila distribucija tiskovina te građanima osigurao jednak pristup kvalitetnim i profesionalnim novinarskim sadržajima diljem zemlje”, ističu novinski izdavači u odgovoru Hini. Kažu i kako se potpuno slažu s ocjenom Ministarstva kulture i medija da je potpisani ugovor dodatni poticaj razvoju profesionalnog novinarstva.


Profesionalno novinarstvo samo uz stabilan i održiv model distribucije


”Profesionalno novinarstvo se može razvijati samo u uvjetima gdje postoji stabilan i dugoročno održiv model distribucije. U tom smislu, potpisani ugovor je važan korak kako bi olakšala distribuciju tiskanih medija, dostupnost informacija i održivost novinarstva u digitalnom dobu”, ističu u HUP UNI-ju. Pozdravljaju i odluku o državnog subvencioniranja distribucije njihovih novinskih izdanja.


”Primjeri Francuske, Belgije, Austrije, Švedske i Danske pokazuju kako države podupiru distribuciju publicistike bilo putem nacionalne pošte, izravnih subvencija izdavačima koji stvaraju vlastiti sadržaj ili kroz porezne olakšice. Konkretno na primjeru Francuske, desetljećima se provodi sustavna potpora distribucije publicistike, uključujući i subvencije za pretplatu”, ističu novinski izdavači. Pojašnjavaju i kako taj model omogućuje medijski pluralizam i stabilnost izdavača navodeći kako se tako ne remete tržišni odnosi jer je taj model otvoren svim izdavačima koji ispunjavaju profesionalne standarde. No, s druge strane, u krovnoj hrvatskoj novinarskoj strukovnoj udruzi – Hrvatskom novinarskom društvu iskazali su i zabrinutost ugovorom ističući nedefinirane kriterije i jamstva.


”HND brine činjenica što su ova javna sredstva natječajem definirana kao poticaj gospodarskoj djelatnosti distribucije tiska, bez kriterija kojima bi se štitilo profesionalno novinarstvo. HND je od početka bio za to da Hrvatska pošta kao javna ustanova vrši distribuciju tiska koji je od javnog interesa za informiranost građana, a redakcije tiskanih medija zapošljavaju i veliki broj naših članova i članica. Nadamo se samo da za pet godina nećemo biti u situaciji da tiskani mediji budu ucijenjeni najavom raskida ugovora o distribuciji jer ne postoje nikakve garancije da do toga neće doći” ističu u HND-u.


Nužne mjere za unaprjeđenje položaja novinara


Navode i nužne mjere koje bi Ministarstvo kulture i medija trebalo primijeniti u odnosu prema velikim novinskim izdavačima kako bi se poticao razvoj profesionalnog novinarstva i unaprijedio ‘položaja novinara’.


”Institucionalna potpora, nacionalni kolektivni ugovori, osiguranje javnog i transparentnog financiranja medija ono je što HND godinama zagovara, po jasno utvrđenim kriterijima koji promoviraju kvalitetan novinarski sadržaj i osiguranje poštivanja redakcijskih statuta, odnosno autonomije redakcija”, zaključuju u HND-u.  Zaključno, novi ugovor o distribuciji novina u utorak 1. srpnja stupio je na snagu, potvrdili su Hini iz Hrvatske pošte.


”Hrvatska pošta danas (utorak) je započela distribuciju tiska i time osigurala kontinuitet dostave novina i časopisa pretplatnicima i kupcima na prodajnim mjestima diljem zemlje. Distribucijom će biti pokrivena sva dosadašnja mjesta na kojima su se prodavale novine i časopisi, ali i sva buduća mjesta na kojima će se pokazati potreba za prodajom tiskovine, kao i dostava novina i časopisa na kućne adrese pretplatnika”, odgovorili su iz Hrvatske pošte. Dodali su i kako će se, s obzirom da je HP tek ovog tjedna preuzeo distribuciju novina i časopisa, u narednom razdoblju taj proces i optimizirati.


”Nakon toga znat će se točan broj ljudi koji će sudjelovati u distribuciji novina i časopisa, kako na prodajnim mjestima, tako i pretplatnicima”, zaključili su u HP-u.