Novi pristup je primijenjen ovog ljeta u Milni, a kako kaže Gracia Krainer: Atraktivnost vidimo u manjim ugostiteljskim objektima koji imaju dušu i na tome ćemo raditi. Vođa projekta poznati chef Zdravko Tomšić objašnjava: Ako su gosti zadovoljni, ako nakon probe, a ja sam tu da provjerim kvalitetu, možemo reći to je dobro, onda je to to
Restorani u najljepšem mogućem ambijentu, uz samo more s pogledom na jarbole i brodove, jedan su od zaštitnih znakova ACI-ja. To je slika, koja je mnoge još od vremena izgradnje prvih marina duž jadranske obale, privlačila u restorane za zaštitnim znakom ACI-ja. Bila su to dobro posjećena mjesta koja su garantirala kvalitetu. Naravno, prije svega privlačila su nautičare, ali restoranska ponuda bila je mamac za sve ljubitelje mora i dobre hrane. Nama »vanjskim«, odlazak u restoran ili slastičarnicu bio je dio vikend rituala. Tada je stvoren reprezentativan standard.
Kad govorimo o nekim specifičnostima zamislite ovakvu scenu, kaže Tomšić. Imate stol sa šest ljudi. Ponudite sve ono što mislite da je najbolje, ali među gostima je dvoje djece, koje hoće hamburger i pizzu. Možete vi u restoranu misliti što želite, ali ako ne udovoljite, ništa vam neće vrijediti sve ostalo. Mama postane nervozna, a onda je i tata jako nervozan. Prijeti vam da izgubite goste, a u suštini radite tu sezonu. Znači vi sebi ne možete dozvoliti da »isfuravate« stil, ali ono što možete i morate – sve što radite i sve što nudite mora biti primjerene kvalitete.
Godine svjetske ekonomke krize poremetile su mnogo toga, pa i naviku odlaska u restorane. Sadašnja uprava ACI-ja prihvatila se »dubinskog« skeniranja dojma kojeg imaju njeni gosti. Procijenili su da dva projekta zaslužuju veliku pažnju – vizualni identitet i novi standardi u ugostiteljstvu. Ti projekti nemaju financijsku i stratešku težinu izgradnje novih marina ili proširenja i preuređenja marina, ali u ACI-ju ih tretiraju maksimalno ozbiljno, jer smatraju da njihovi gosti zaslužuju najbolje, a hrana je sigurno onaj dio odmora koji može pokvariti ili poboljšati dojam. Postavljanje stvari na njihovo pravo mjesto i to baš u »vlastitoj kuhinji« hvale je vrijedan korak.
Mi smo odgovorni
– Restorani su u zakupu dugi niz godina no prema gostu mi smo odgovorni ukoliko usluga ili ponuda hrane nije dobra, objašnjava Grazia Krainer, direktorica korporativnih komunikacija i marketinga ACI-ja. Kako je kvaliteta restorana u raznim marinama vrlo raznolik, želimo postaviti standarde. Ugostiteljstvo je vrlo zahtjevan posao ukoliko želite ponuditi visoki nivo kvalitete. Naša strategija kreće od toga da ACI odredi orijentaciju restorana u pojedinoj marini poštujući specifičnosti marine i same destinacije, te da ACI postavi standarde koje će zakupci, koji budu željeli poslovati nama, morati poštovati, a što će se periodično i kontrolirati. Atraktivnost vidimo u manjim ugostiteljskim objektima koji imaju dušu i na tome ćemo raditi. Važno nam je da ti restorani imaju poseban šarm i kvalitetu, koje će nautičari prepoznati.
Svi mi u ugostiteljstvu do krize 2007. funkcionirali smo na jedan način, a poslije toga na drugi, objašnjava Tomšić. Sada živimo u vremenu koje strahovito mijenja ugostiteljstvo, od ponude do načina prezentacije, radnih navika, personala, koji je postao strašan problem, tehnologije rada…
Na tom projektu surađujemo s jednim od najboljih stručnjaka za ugostiteljstvo u Hrvatskoj i vjerujemo da ćemo uskoro imati ugostiteljsku uslugu na zavidnoj razini. Angažirali smo vrhunskog stručnjaka Zdravka Tomšića, koji vodi Draga di Lovrana, a koji će zajedno s još nekoliko kolega provjeravati profesionalnost onih koji bi sutra trebali zakupiti restorane u našim marinama te provoditi daljnju edukaciju odabranih zakupaca ugostitelja. Važno nam je da to bude po standardima, koje mi postavljamo.
Te standarde smo već primijenili u Milni na Braču, koji je već polučio odlične rezultate i pohvale gostiju, a na red će doći i ostale marine – Pomer, Slano, Cres, Korčula, Žut i Piškera. Dio tog projekta je i centar za edukaciju zakupaca koji će preuzimati restorane, a organizirat ćemo ga u Puli. To je vrlo interesantan projekt koji je ustvari i dio novog vizualnog identiteta ACI-ja, odnosno, unifikacije standarda dizajna uređenja, a posljedično i unifikacije standarda u kvaliteti ponude u restoranima ACI-jevih restorana, zaključuje direktorica Krainer.
Nisu prepušteni sami sebi
Nova marina u Slanom, nudi početak od nule, a to je prilika za punu primjenu novih standarda.
– Da tamo se zaista može krenuti od nule – organizacijski, tehnološki, standardom usluge, a i »propisivanjem« ponude. Na neki način u tu kategoriju spada i Milna. Tamo je restoran kompletno preuređen i opremljen. Odabran je zakupac, a onda sam ja s njim odabrao ponudu, koju smo iskristalizirali u toku sezone, po principu »ovo da«, »ovo ne«. Znači, moguće je mnogo toga propisati, ali pazite u kuhanju vrijedi jednostavno pravilo – najvažniji je finalni proizvod, a on mora biti dobar. Što će vam svi standardi svijeta ako niste zadovoljni s onim što jedete? Ako su gosti zadovoljni, ako nakon probe, a ja sam tu da provjerim kvalitetu, možemo reći to je dobro, onda je to to. Tijekom sezone odem u svaku marinu, odnosno restoran i kuhinju. Porazgovaram s najmoprimcem, dam savjet, te ukazujem i sugeriram poboljšanja. Ustvari ide se iz klasičnog sistema najmodavac – najmoprimac u jedan partnerski odnos, kako bi postigli viši standard i u posluživanju i u pripremi hrane. Pomožemo i u odabiru vina, a zim će nam koristili za dodatnu edukaciju.
Mi nismo resorti
Kad govorimo o ugostiteljskoj ponudi marine doživljavam kao otvorene prostore, koji ne pripadaju samo nautičarima i onima koji u marinama drže brodove. Vjerujete li da će podizanje ugostiteljske i kulinarske kvalitete, još više otvoriti marine i »preporučiti« široj publici?