ŠKVER U STEČAJU 

Uljanikovi računi i dalje u blokadi, nesuđeni ro-ro brod do kraja rujna u prodaji

Orjana Antešić

SREĆKO NIKETIĆ/PIXSELL

SREĆKO NIKETIĆ/PIXSELL

Država se pokušava riješiti skupe Uljanikove novogradnje 531



Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine najavilo je da će do kraja rujna oglasiti javni poziv za prodaju novogradnje 531, koja se nalazi u brodogradilištu Uljanik 1856. Riječ je, zapravo, o dijelovima nečeg što je trebao biti ro-ro brod.


U pitanju je gotovo 7.000 tona brodskih sekcija, dodatnih 3.400 tona čeličnih limova, profila i ostale opreme – sveukupno oko 12.000 tona materijala za čije je troškove skladištenja, podsjetimo, iz državnog proračuna na konto pulskog brodogradilišta dosad plaćeno milijun eura.


Brod u dijelovima država, odnosno Ministarstvo financija, kupilo je u stečajnom postupku Uljanika u proljeće 2021. godine, na četvrtoj elektroničkoj dražbi na kojoj se ova bivša Uljanikova imovina prodavala za simboličnu 1 kunu. Interes je tada bio iskazao i riječki Metis, međutim, do pripetavanja nije došlo jer je Ministarstvo financija odlučilo iskoristiti svoj status prvoupisanog razlučnog vjerovnika i kupoprodaju realizirati kroz prijeboj potraživanja. Prostora za takvo što bilo je i više nego dovoljno s obzirom da je novogradnja 531 u stečajnom postupku Uljanika procijenjena da vrijedi 9,6 milijuna eura, dok je Ministarstvo financija imalo upisane hipoteke u vrijednosti od čak 45 milijuna eura.


Nova procjena




Bez obzira na simboličnu cijenu od današnjih trinaest centi, kupovina novogradnje 531 državu je koštala oko 770.000 eura. Toliko je, naime, zadržano od uplaćene jamčevine na konto, kako to propisuju odredbe stečajnog zakona, troškova unovčenja imovine, u što je spadala i »ležarina« za te brodske sekcije i prateći materijal. Stečajna upraviteljica Uljanika, doduše, pokrenula je bila spor zbog zaračunavanja troškova skladištenja od strane Uljanik brodogradilišta u stečaju, no na kraju je ipak završilo da su se obračunati troškovi morali platiti.


Godinu i pol nakon što je postala državno vlasništvo, početkom ove godine razbijene su sve iluzije da će se novogradnja 531 ikad završiti u pulskom brodogradilištu. Vlada na svojoj sjednici 2. veljače donosi zaključak kojim ovlašćuje Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine da preuzme u posjed novogradnju 531 i pripremi sve za njezinu prodaju. Istim tim zaključkom, podsjetimo, Vlada je priznala troškove smještaja i skladištenja ove novogradnje prema Uljaniku 1856 i zadužila Ministarstvo financija da ih namiri. Na račun tih troškova, počevši od proljeća 2021. kad je država preuzela novogradnju 531 u svoje vlasništvo, Ministarstvo financija u ovoj je godini Uljaniku 1856 isplatilo 1,063 milijuna eura, pokazuju podaci s Poslovna.hr.


Po kojoj će cijeni resor ministra Branka Bačića oglasiti prodaju ove državne imovine, nije poznato. Iz Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine potvrdili su da su zaprimili novu procjenu vrijednosti novogradnje 531, no o kojem je iznosu u spomenutoj procjeni riječ, nisu se očitovali.


Još i PDV


U kolopletu koji se rasteže oko ovog, prema službenom statusu, broda u gradnji, vrijedi spomenuti da je novogradnja 531 opterećena i pitanjem troškova unutarnje proizvodnje, konkretno stavkama PDV-a i carinskih davanja. Kao nositelj tog procesa i obveznik još uvijek se vodi društvo Uljanik u stečaju koji će se, očito, od tih obveza uspjeti razdužiti tek po prodaji novogradnje 531, odnosno prijenosom na krajnjeg kupca. U pitanju je nemali iznos, prema dostupnim informacijama »u igri« je 4,95 milijuna eura koji cijelo vrijeme stoje rezervirani na računu Uljanika d.d. u stečaju, s obzirom na to da se ovo bankrotirano matično društvo nekadašnjeg Uljanikovog holdinga još uvijek vodi kao korisnik odobrenja za upotrebu postupka unutarnje proizvodnje i obveznik uplate carine te poreza na dodanu vrijednost.


Onog trenutka kad se proda novogradnja 531 i Uljanik u stečaju razduži carinskih i poreznih obveza, taj će se novac konačno moći kanalizirati za namirenje vjerovnika. U slučaju Uljanika u stečaju na redu je drugi viši isplatni red i ovim novcem uspjet će se namiriti tek 1 posto njihovih potraživanja s obzirom na činjenicu da se ukupne tražbine te skupine vjerovnika penju na 500 milijuna eura.


Računi i dalje u blokadi


Provjerom na Fininom servisu infoBlokade, računi Uljanika 1856 i dalje su u blokadi u koju su zapali još prije dva tjedna, 28. kolovoza. Očito je da u pulskom Arsenalu nasušno trebaju novu kreditnu injekciju za minimum funkcioniranja, tim više što je neizvjesno kada će i s kojim uspjehom okončati potraga za strateškim partnerom koji je voljan kupiti većinski poslovni udjel u ovom brodogradilištu.


Dok se u Uljaniku 1856 muče kako privesti kraju dva posla s kojima debelo kasne, norvešku ribaricu i plutajući ponton za Izraelce, na navozu im stoji poodavno započeti brod za prijevoz žive stoke, novogradnja 526, koju su otkupili za jednu kunu na stečajnoj dražbi od Uljanika u stečaju.


Neslužbene informacije upućuju da se pojavio zainteresirani kupac za tu novogradnju, ali na način da bi se u pulskom brodogradilištu završila samo u onoj mjeri da se može porinuti u more i otegliti prema novom odredištu. Bez obzira što je riječ o brodu za koji je kobilica položena prije dosta godina, naši sugovornici ističu kako ova novogradnja ima svoju vrijednost jer je projektirana tako da udovoljava i današnjim standardima u prijevozu žive stoke.