Adem Braco Suljić

U Zagrebu otvoren MEETEX, suosnivač ne sumnja: “U Hrvatskoj treba izgraditi kongresni centar”

Siniša Pavić

Adem Braco Suljić

Adem Braco Suljić

Otkako je svijeta i vijeka kongresni turizam produljuje sezonu i dovodi goste koji po svim mogućim statistikama troše tri do pet puta više novca nego oni koji dolaze na godišnji odmo, kaže suosnivač i direktor MEETEX-a Adem Braco Suljić



U hotelu Hilton Garden Inn danas je otvoren MEETEX 2024 – jedina burza hrvatske kongresne industrije. Šesto je to izdanje MEETEX – Croatian Meeting Experience Summit, jednog od deset najuspješnijih događanja ove vrste u Europi.


Na skupu sudjeluju domaći i strani stručnjaci, industrijski profesionalci, a na samom otvorenju prigodno im se obratio i Rob Davidson, jedan od najutjecajnijih eksperata u globalnoj MICE industriji, industriji poslovnih događanja.


Na ovogodišnjem MEETEX-u sudjeluje gotovo 200 sudionika, s jedne strane više od 50 pažljivo selektiranih Hosted Buyera, gostujućih kupaca i predstavnika stranih agencija, a s druge isključivo predstavnici hrvatskih agencija koje se bave i kongresnim turizmom.




Pritom je važno napomenuti da su spomenuti Hosted Buyeri oni koji godišnje raspolažu s organizacijskim budžetima od nekoliko desetaka milijuna eura.


Sastanci “jedan na jedan”


Nije zgorega znati ni da je MICE industrija globalno samo u 2023. generirala 835 milijardi dolara, a ono što je još važnije jest činjenica da je industrija poslovnih događanja najaktivnija u vrijeme koje svaka turistička destinacija iznimno cijeni, na proljeće i ujesen, čime popunjava turističke kapacitete u vrijeme predsezone i posezone, i to gostima visoke platežne moći.


– Cilj MEETEX-a je da tijekom više od 2.000 direktnih “jedan na jedan” sastanaka između gostujućih kupaca i predstavnika isključivo hrvatskih dionika industrije poslovnih događanja strani agenti odaberu upravo Hrvatsku kao destinaciju za održavanje svojih poslovnih događanja u budućnosti, pojašnjava Adem Braco Suljić, suosnivač i direktor MEETEX-a.


Za Suljića bi se dalo s pravom reći da o kongresnom turizmu zna sve, jer je uz kongresni turizam praktički rastao zahvaljujući ocu koji se također time bavio.


Dovoljno je primjerice kazati da je jedan dio života proveo u Španjolskoj, radio i tamo velike kongresa koje je pohodilo i 20.000 ljudi, a prvi projekt su mu bile Olimpijske igre u Barceloni.


Nakon šest godina Španjolske vratio se u Hrvatsku. I kongresi su se nakon rata, kako kaže, počeli vraćati u Hrvatsku, a Suljić je shvatio da su burze poput ove u susjedstvu postale redovite, uz one velike svjetske burze poput, primjerice, one u Frankfurtu.


Poslovni “speed dating”


Već raspored stolova i stolica u dvorani sugerira da se tu, pojednostavljeno rečeno, događa svojevrstan poslovni “speed dating”.


– Događaj je ovo koji služi prvenstveno povezivanju, upoznavanju novih ljudi, networkingu, zbližavanju, stvaranju novih poslovnih i privatnih veza i koji se pokazao kao vrlo uspješan recept. To se vani radi i više od 20 godina.


Mi to prije nismo radili, do našeg prvog MEETEX-a, jer se govorilo da posla ionako imamo, jer nemamo ozbiljan kongresni centar pa ne možemo raditi ništa veliko, jer ćemo uprihoditi od turizma dovoljno tijekom godine pa zašto trošiti ekstra ovce da se promoviramo kao kongresna destinacija.


A to je greška, jer otkako je svijeta i vijeka kongresni turizam produljuje sezonu i dovodi goste koji po svim mogućim statistikama troše tri do pet puta više novca nego oni koji dolaze na godišnji odmor – ističe Suljić.


Ono što je bilo problematično sa sajmovima gdje su se vodili razgovori ovog tipa jest činjenica da je sudjelovanje bilo skupo.


Čemu služi MEETEX


– Reklo smo, bit ćemo jeftiniji jer želim pružiti priliku malim agencijama, koje su nastale raspadom turističkih agencija i u kojima rade ljudi koji su iznimni profesionalci. I krenuli smo.


S jedne strane su naše agencije, a s druge strane su oni koji imaju moć i mogućnost da dovedu kongres ili događanje u Hrvatsku, da svom klijentu recimo kažu. “Mogli bismo ovih 25 ljudi umjesto u Istanbul odvesti u Dubrovnik.”


Tome služi MEETEX. Tome služe sve takve burze, s tim da smo mi ovima i malim agencijama učinili burzu tog tipa učiniti dostupnom, pojašnjava Suljić.


Hrvatska turistička zajednica tu je inicijativu podržala, baš kao i TZ Grada Zagreba i Grad Zagreb koji to čine i dalje. Oni su te prve godine pokrila polovinu budžeta MEETEX-a održanog 2019. godine, da bi organizator sav taj iznos proslijedio put izlagača samo da im kotizacija bude manja.


Da je orijentacija bila ispravna svjedoči podatak da je MEETEX ušao među top deset sličnih događanja u Europi i to po broju sklopljenih poslova. Znakovitih brojki ima još.


Raste reputacija


– Na burzi se održi između 1.300 i 1.500 sastanaka i to unaprijed dogovorenih. MEETEX raste i ima jako dobru reputaciju kao brend koji je pažljivo organiziran što i nije toliko teško jer ga organiziraju profesionalci za kolege profesionalce, zaključuje Suljić.


Logičnim se činilo pitati i kako Hrvatska može ‘otkinuti’ više od onih velikih 835 milijardi dolara godišnjeg prometa globalne kongresne industrije. Kongresnog centra nemamo, a najintenzivnije se o njemu razmišlja u Zagrebu.


S druge pak strane kao dobar primjer spomenut će Suljić šibensko hotelsko poduzeće Solaris koji ima kongresnu dvoranu i kongresnih gostiju toliko da imaju razloga raditi cijelu godinu.


– Mi smo prvenstveno prepoznati kao insentiv destinacija, da se vidi destinacija, nešto nauči i da se prije sveg ljudi koji dođu dobro provedu. Insentivnog turizma se u nas, mislim, radi i najviše.


Za nešto više mislim da nam o je obaveza učiniti korak u pravcu gradnje kongresnog centra, ne dvoji Suljić.


Pravila “speed datinga”


Pravila su takva da razgovor za stolom, za tog ‘kongresnog speed datinga’, traje 15 minuta. Dvije minute prije isteka vremena se čuje zvono koje sugovrnike na to upozorava, nakon čega buyeri idu za drugi stol put novog dogovorenog razgovora.


Tome valja dodati i sve one neformalne razgovore između sastanaka i za druženja na burzi čime se broj sastanaka diže debelo iznad 2.000 u praktički dva dana.


I dok su izlagači isključivo predstavnici hrvatskih agencija, buyeri su došli odsvud; iz Kanade, SAD-a, Azije, Izraela, iz Kine, Indije i Europe dakako.