Na doku

Tanker otegljen na Martinšćicu: Novogradnja 273 u “Lenac” otišla po propeler

Orjana Antešić

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN

Brod će se u doku zadržati tek nekoliko dana nakon čega se vraća u riječki škver gdje tada kreću s intenzivnim radovima na završnom opremanju strojarnice, kaže direktor »3. maja« Edi Kučan



RIJEKA – Jučer, prvog radnog dana u novoj godini, iz »3. maja« na kraće je dokovanje otegljena novogradnja 723, tanker za prijevoz kemikalija i naftnih derivata koji su trećemajci ugovorili sa španjolskom kompanijom Marflet Marine. Odlazak u dok u susjedno brodogradilište »Viktor Lenac« iniciran je nastojanjem i potrebom da se skrati vrijeme montaže osovinskog voda s propelom na ovoj novogradnji. Brod će se u doku zadržati tek nekoliko dana, nakon čega se vraća u riječki škver gdje tada kreću s intenzivnim radovima na završnom opremanju strojarnice, doznajemo od direktora »3. maja« Edija Kučana.


Nakon samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutih tereta koji je u rujnu prošle godine isporučen kanadskoj brodarskoj kompaniji Algoma, ovo je druga novogradnja koju riječki škver završava prema posebnom programu iza čega je stala hrvatska Vlada. Ovaj tanker nosivosti 50.000 tona trebao bi biti isporučen Španjolcima u srpnju ove godine. Ugovor je potpisan lanjskog ožujka, a stupio je na snagu nakon mjesec i pol, odnosno u svibnju.


Bez hipoteka


Kao i u slučaju Algomina broda, financijski model za završetak ove novogradnje za Španjolce je isti. Treći maj uzeo je kredit, a Vlada je to kod domaćih banaka pokrila državnim jamstvima u ukupnom iznosu od 29,8 milijuna eura. Kod isporuke kupac plaća ugovorenu cijenu broda iz čega onda brodogradilište vraća kredit, a time i državna jamstva dok sve ono što »ostane« ide za namirenje prvog kredita u iznosu od 150 milijuna kuna koje je »3. maj« dobio koncem ljeta 2019. godine za ponovo pokretanje proizvodnje. Specičnost ove novogradnje 723 jest što je riječ o jedinom brodu iz nekadašnje Uljanik grupe koji u trenutku urušavanja ovog holdinga nije bio opterećen hipotekama jer je građen novcima »3. maja«.




Pod imenom »Santiago« u more je porinut u listopadu 2016. godine da bi početkom 2017. godine bio otegljen u pulski Uljanik na završno opremanje do čega nikad nije došlo. Koncem 2019. godine ova je trećemajska novogradnja dotegljena nazad u Rijeku, no tek nakon što je »3. maj« podmirio nemale troškove veza i skladištenja koje su zaračunali u Uljanik brodogradilištu u stečaju, danas u likvidaciji. Danas na ovoj novogradnji hipoteku prvog reda ima Ministarstvo financija kao osiguranje za izdana državna jamstva »3. maju«.


Prijevoz vozila


Početak ove godine riječkom brodogradilištu trebao bi donijeti još jedan ugovor. Riječ je o brodu za prijevoz automobila, kapaciteta 7.000 vozila koji je na zadnjoj e-dražbi prije nekoliko mjeseci država preuzela u punopravno vlasništvo od nekadašnjeg krovnog društva holdinga. Brod je građen u »3. maju« gdje je i dočekao krah Uljanik grupe, no vodio se kao vlasništvo Uljanika, čime je postao dio stečajne mase ovog društva, a njegov završetak nije se mogao ugovoriti sve dok se nije razriješilo to formalno-pravno pitanje vlasništva.


Kako doznajemo od direktora Kučana, u ovom se trenutku vode intenzivni razgovori na relaciji između zainteresiranog kupca broda, norveške kompanije Siem, koja je bila i originalni naručitelj ovog broda, resornog ministarstva i riječkog brodogradilišta te se očekuje da bi ugovor iza završetak ove novogradnje mogao biti potpisan do konca siječnja. Bude li tako, veljaču bi riječki škver dočekao s trima aktivnim ugovorima – završetak tankera »Santiago«, car carriera »Siem Ashanti« i izgradnju trupa za novi Scenicov polarni kruzer »Eclipse II«.