NESREĆA ILI SABOTAŽA

Štern o požaru u MOL-ovoj rafineriji: 'Ovo je prilika za povećanje proizvodnje u Rijeci'

Marinko Glavan, Dražen Katalinić

Arhiva NL / Reuters

Arhiva NL / Reuters

No s obzirom na radove na modernizaciji koji još traju, dvoji hoće li se to dogoditi



Iz još uvijek neutvrđenih razloga, veliki požar u ponedjeljak kasno navečer razbuktao se u MOL-ovoj rafineriji »Dunav« u gradu Szazhalombatta nedaleko od Budimpešte. Plamen je bio toliko jak da se mogao vidjeti s nekoliko kilometara udaljenosti, a proizvodnja je zaustavljena dok se sedamnaest vatrogasnih postrojbi borilo kako bi ugasilo plamenu stihiju.


Požar je do jučer u podne većim dijelom zaustavljen, a mađarska naftna kompanija sada procjenjuje štetu i ponovo pokreće proizvodnju na dijelovima postrojenja koji nisu oštećeni vatrom.


Događa se


– U ovome trenutku još uvijek ne znamo što je razlog izbijanju požara, ali vjerujem da nije u pitanju nikakav vanjski faktor, ustvrdio je Krisztian Pulay, izvršni potpredsjednik MOL-a.




– U najgorem slučaju, rafinerija bi mogla raditi s dvije trećine kapaciteta, ali opskrba tržišta nije ugrožena, izjavio je Pulay.


U eksploziji je oštećeno jedno od postrojenja atmosferske destilacije u Százhalombatti, koje je jedno od prvih u nizu postrojenja u procesu proizvodnje naftnih derivata iz sirove nafte. No, prema tvrdnjama iz MOL-a, to postrojenje opskrbljuje manje od četrdeset posto daljnjih postrojenja u rafineriji, zbog čega, smatraju naftni stručnjaci s kojima smo razgovarali, proizvodnja MOL-a, koji je osim rafinerije u Százhalombatti, blizu Budimpešte, vlasnik i rafinerije Slovnefta u Bratislavi, također smještene na Dunavu, ne bi trebala biti ozbiljnije ugrožena na dulji rok.


Zabrinutost u Srbiji


Ova vijest nije zabrinula samo Mađare već i Srbiju jer je vlada u Beogradu upravo s MOL-om postigla dogovor o opskrbi srpskog tržišta dizelskim i benzinskim gorivima, nakon što su prije petnaestak dana NIS-u, odnosno naftnoj industriji Srbije, uvedene sankcije čime rafinerija u Pančevu ima rezervi za proizvodnju samo za sljedećih mjesec ili dva. Plan je bio da Mađarska nadoknadi manjak goriva koji će se uskoro pojaviti na crpkama u Srbiji, no sada taj plan vjerojatno pada u vodu.


Koincidentno ili ne, u isto vrijeme dok se požar u rafineriji »Dunav« razbuktavao, odjeknule su eksplozije i u rafineriji tvrtke Petrotel-Lukoil u rumunjskom Ploiestiju. Doduše, u to vrijeme rafinerija nije bila u proizvodnom procesu, već u postupku redovnog održavanja, no njeno ponovno pokretanje sada je odgođeno. Tvrtka Petrotel-Lukoil u vlasništvu je ruske energetske kompanije Lukoil, a rafinerija u Ploiestiju predstavlja jedan od najvećih pogona za preradu nafte u Rumunjskoj. Razlog eksplozije još uvijek nije poznat, a istraga je u tijeku.


Prilika za povećanje proizvodnje u Rijeci


Davor Štern smatra kako je požar u MOL-ovoj rafineriji razlog za povećanje proizvodnje u riječkoj rafineriji, ali s obzirom na radove na modernizaciji koji još traju, dvoji hoće li se to dogoditi.


– Padom kapaciteta u Százhalombatti raste potreba za povećanjem kapaciteta u Rijeci koja bi mogla početi raditi punim kapacitetom. No tu imamo jedan od najduljih remonta i procesa modernizacije u svijetu pa je upitno koliko riječka rafinerija može uskočiti, rekao je Štern.


Na pitanje koliko bi požar u mađarskoj rafineriji mogao utjecati na ionako problematično poslovanje Janafa s MOL-om, odgovara kako to ne bi trebalo imati utjecaja.


– Koliko je poznato, Janaf s MOL-om ima ugovor za transport dva milijuna tona nafte po sistemu puno za prazno, što znači da je MOL obavezan platiti zakup kapaciteta naftovoda koristio ga ili ne, rekao je Štern.