Okretanje leđa

Šef moćne kompanije razbio sve Putinove iluzije: “Ruskom izvozu nafte prijeti katastrofa”

Portal Novi list

Foto Reuters

Foto Reuters

Izvoz ruske nafte i dalje će nastaviti padati, i to za 500.000 do 1.000.000 barela dnevno



Izvor ruske nafte ove zime mogao bi se smanjiti za čak milijun barela dnevno, tvrdi izvršni direktor londonskog Vitola Russell Hardy u razgovoru za Financial Times.


Iako se Rusija uspjela djelomice zaštititi od učinaka sankcija Zapada, on vjeruje da će njen izvoz nafte i dalje vjerojatno pasti, i to za 500.000 do milijun barela dnevno.


“Očekuje se da će gotovo sve europske tvrtke okrenuti leđa poslovanju koje im ne odgovara. Mislimo da ruska logistička rješenja izjedaju problem, ali ne znamo jesu li ili ne pojeli cijeli problem”, rekao je Hardy, prenosi Telegram.


Transferi “od broda do broda”




Zapadne zemlje su rastrgane između pokušaja da ograniče prihode Moskve i brige da bi gubitak ruske nafte mogao uzrokovati skok cijena na tržištu koje se već bori s inflacijom.


SAD je na čelu zemalja iz grupe G7 koje žele ograničiti cijenu izvoza ruske nafte, ali ruski predsjednik Vladimir Putin rekao je ranije da Moskva neće prodavati svoju naftu u takvim uvjetima.


Hardy smatra da će ruske naftne kompanije zato pokušati naći rješenje, te očekuje veći broj transfera “od broda do broda” te druge metode prikrivanja ruske nafte.


Najveći supertankeri, naime, ne mogu pristati u ruskim baltičkim lukama, ali Hardy očekuje da će zato Rusija koristi manje brodove koji će prevoziti naftu do supertankera usidrenih u blizini europskih voda.


Ruska “flota iz sjene”


Bjarne Schieldrop, analitičar u norveškom SEB-u, rekao je da očekuje prosječnu cijenu nafte od 115 dolara po barelu u prvom tromjesečju iduće godine.


Danas, spomenimo, barel stoji 95 dolara. A razlog je prekid u opskrbi iz Rusije.


Već postoji tzv. “dark fleet”, ili “flota iz sjene” koja se tako zove jer njeni brodovi prilikom ukrcaja ili iskrcaja svog tereta isključe signale za praćenje kako bi prikrili svoju lokaciju.


Riječ je obično o starijim, neosiguranim tankerima, a koji prevoze naftu iz Venezuele i Irana, također državama pod sankcijama.


Schieldrop je rekao da se postojeća “flota iz sjene” procjenjuje na oko 270 tankera, a mnogi od njih prevoze naftu iz Irana i Venezuele.


Trgovci sumnjaju da ruske tvrtke pokušavaju osigurati tankere i za sebe.


“Bit će tu puno aktivnosti ispod radara, i doći će do prekida dotoka ruske sirove nafte na tržište”, rekao je Schieldrop, prenosi Telegram.