
Tomislav Ivanetić / Foto Qelo
povezane vijesti
Hrvatskoj hitno trebaju nove punionice za električna vozila, pogotovo na strateškim lokacijama poput glavnih autocesta, ključnih turističkih ruta i nedovoljno pokrivenih ruralnih područja kako bi se uklonile “pustinje punjenja”, pokazalo je istraživanje tvrtke Qelo.
Istraživanje, koje je napravljeno u suradnji sa tvrtkom Piniom lab i u kojem je sudjelovalo gotovo 400 vlasnika električnih vozila u Hrvatskoj, ukazalo je na manjkavost infrastrukture za punjenje baterija za e-automobile, unatoč rastućem broju električnih vozila.
U Hrvatskoj je trenutačno nešto više od 10.000 punionica za električnih vozila, dok je najčešći problem s javnim punionicama njihova povremena nefunkcionalnost, što izravno utječe na pouzdanost mreža punionica. To iskustvo doživjelo je nešto više od polovice anketiranih (57 posto), dok je probleme s plaćanjem i predugim čekanjima na zauzetim punjačima doživjelo gotovo 16 posto sudionika.
Anketa je pokazala i da je fenomen “tjeskobe zbog dosega” (Range Anxiety) i dalje prisutan među vozačima električnih vozila u Hrvatskoj. Drugim riječima, ljudi strepe zbog nedovoljnog broja punjača na našim cestama.
Oko 43 posto ispitanika bar se jednom našlo u takvoj situaciji, iako planiraju putovanja. Glavni faktori koji doprinose tjeskobi zbog dosega neispravne su i nepouzdane punionice te nedovoljan broj punionica na ruti kojom putuju. Te brojke ukazuju na kritičnu potrebu za povećanjem gustoće i pouzdanosti mreže punionica, posebno na ključnim prometnicama i u ruralnim područjima.
Prema rezultatima ankete, glavni motivatori usvajanja električnih vozila u Hrvatskoj su inovacije koje ta tehnologija donosi i performanse e-automobila. Važne su i dugoročne uštede.
Tako se izjasnilo više od polovice vozača koji su sudjelovali u istraživanju, a ekološka održivost važna je trećini ispitanika. Što se tiče ostalih motivacija za kupnju e-vozila, značajan čimbenik bile su i državne subvencije – to je bilo presudno kod nešto više od četvrtine (27,5 posto) anketiranih.
Navedeni podaci govore da su kupci električnih vozila vođeni kombinacijom praktičnih, ekonomskih i ekoloških motiva, što ukazuje na zrelu percepciju najvažnijih prednosti e-mobilnosti u Hrvatskoj.
Njih 85 posto ima tzv. potpuna električna vozila, dok ih 15 posto vozi tzv. plug-in hibride. Gotovo 90 posto vozača električnih vozila u Hrvatskoj su muškarci, a samo 10 posto su žene.
Kada je riječ o punjenju e-vozila kod kuće, iako je većina (84 posto) ispitanika izjavila da nema problema s time, značajan broj i dalje se suočava s visokom cijenom instalacije kućnog punjača i nedostatkom prikladnog prostora za punjenje.
Qelo istraživanje pokazalo je kako su punjači na parking prostorima trgovačkih centara te punjenje na poslu također popularne opcije kod vozača električnih automobila u našoj zemlji.
Direktor za razvoj poslovanja tvrtke Qelo Tomislav Ivanetić smatra kako je za daljnji rast e-mobilnosti u Hrvatskoj ključno fokusiranje na poboljšanje pouzdanosti i dostupnosti infrastrukture za punjenje.
“Investicije u održavanje postojećih punionica, proširenje kapaciteta na strateškim lokacijama i razvoj jednostavnijih sustava plaćanja bit će presudni. Također, edukacija korisnika o planiranju rute i optimizaciji punjenja može pomoći u smanjenju tjeskobe zbog dosega”, naglasio je Ivanetić.