SSSH

Propali pregovori o javnom linijskom prijevozu: “Vozači ostaju bez posla, a građani bez linija”

Hina

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

"Umjesto očekivanog povećanja plaća, vozači autobusa sada se suočavaju s problemom opstanka tvrtki i radnih mjesta", stoji u priopćenju SSSH-a



Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) izvijestio je u četvrtak da su propali pregovori o kolektivnom ugovoru za javni linijski prijevoz jer više od tri godine nisu potpisani ugovori o javnoj usluzi s prijevoznicima, čime vozači ostaju bez posla, a građani bez linija.


“Umjesto očekivanog povećanja plaća, vozači autobusa sada se suočavaju s problemom opstanka tvrtki i radnih mjesta”, stoji u priopćenju SSSH-a.


Nakon što je ministar prometa Oleg Butković nedavno najavio kako je napokon, nakon tri propuštene godine, sve spremno za potpisivanje javne usluge s autobusnim prijevoznicima, Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPVH) i Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske sazvali su sastanak s HUP-Koordinacijom javnog linijskog prijevoza putnika kako bi započeli pregovori za kolektivni ugovor za sektor javnog linijskog prijevoza.




No, umjesto pregovora, ističe SSSH, predstavnici HUP-a najavili su da uskoro kreću u gašenje prijevoza na županijskim i međužupanijskim javnim linijama do 100 kilometara jer županije odgađaju potpisivanje ugovora o javnoj usluzi.


Radnici od toga ne mogu živjeti


“Radnici od sadašnjih plaća ne mogu živjeti. Zato smo pokrenuli pregovore za sklapanje sektorskog kolektivnog ugovora, ali se čini kako to neće biti moguće”, kaže predsjednik SPVH-a Stjepan Lisičak.


Deficitarni vozači odlaze iz zemlje u potrazi za većim plaćama i boljim uvjetima rada. Istovremeno Vlada do kraja 2022. uvodi besplatni željeznički prijevoz djece i učenika, diskriminirajući tako učenike kojima nije dostupna željeznica te autobusne prijevoznike i njihove radnike koji prijevoz obavljaju bez adekvatne naknade, dodao je Lisičak.


Ocijenio je kako je jedini zaključak da “ministra Butkovića i hrvatske župane boli briga za prijevoznike, radnike i građane koji ovise o prijevozu autobusom”. Tragično je što su sredstva osigurana, ali izostaje završna koordinacija za provedbu, istaknuo je Lisičak.


Predsjednik HUP – Koordinacije javnog linijskog prijevoza putnika Hrvoje Meštrović rekao je kako žele više platiti radnike jer su svjesni da bez vozača nema ni prijevoza, ali nažalost, prijevoznici su ostali bez resursa i polako prestaju voziti brojne linije.


HUP: Neka onda župani objašnjavaju radnicima…


“Javno ističem kako smo spremni odreći se većinskog vlasništva nad našim tvrtkama i prepustiti ih županijama na upravljanje. Pa neka onda župani radnicima objašnjavaju zašto ne mogu do kolektivnog ugovora i većih plaća, a građanima zašto je njihova općina ostala bez autobusnih linija”, poručio je Meštrović.


Problem je eskalirao prije više od tri godine kada je država počela usklađivati propise s EU-ovim propisima, a još uvijek nijedna županija nije potpisala novi ugovor s privatnim prijevoznicima koji cijelo vrijeme, usprkos pandemiji, održavaju redoviti javno linijski prijevoz u interesu građana, radnika i učenika, kaže SSSH.


Prema direktivi, ugovori bi trebali sadržavati tzv. dizelsku klauzulu o oscilaciji cijena goriva te klauzulu o promjeni cijene rada, odnosno kolektivni ugovor.


Ugovorom o javnoj usluzi nije pokriveno čak 2,8 milijuna stanovnika Hrvatske, a dodatan udar je ograničavanje maksimalnog mjesečnog iznosa učeničkih pokaza koji je Ministarstvo znanosti i obrazovanja utvrdilo još 2018.


Unatoč stalnom rastu troškova, državna se subvencija ne ostvaruje, upozorava SSSH.