MKM Yachts

Projekt “težak” 100 milijuna eura: Nastavak gradnje polarnog kruzera u “3. maju” iduće godine

Orjana Antešić

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

U riječkom »3. maju« još se prije ljeta polako krenulo s gradnjom prvog iz serije pet polarnih kruzera, pa je dosad odrađeno oko 760 tona u brodskim sekcijama, odnosno odrađeno je oko milijun i pol eura



Iz Scenicove tvrtke MKM Yachts potvrdili su da su u završnoj fazi razgovora s bankama vezanim za realizaciju kredita u ukupnom iznosu od 100 milijuna eura za gradnju novog luksuznog polarnog kruzera u riječkom »3. maju«.


Prema riječima direktora MKM Yachtsa Saše Čokljata, očekivanja su da bi kreditna linija trebala biti zaokružena i realizirana do konca ove godine ili najkasnije u siječnju 2021. godine, nakon čega bi se intenzivno krenulo u gradnju ove megajahte za polarna krstarenja i hvatanju planiranih rokova.


U riječkom brodogradilištu, s kojim je Scenic grupa dogovorila desetogodišnju poslovnu suradnju za vrijeme koje bi se trebala realizirati serija od barem pet polarnih kruzera, ukupne vrijednosti oko 860 milijuna eura, još se prije ljeta polako krenulo s gradnjom prvog iz te serije novogradnji, pa je dosad odrađeno oko 760 tona u brodskim sekcijama, a ukupno je blizu 1.200 tona čelika trenutno u proizvodnji.




Financijski, odrađeno je oko milijun i pol eura, koliko je dosad MKM Yachts isplatio riječkom brodogradilištu.


Državna jamstva


Cijeli projekt gradnje novog Scenicova polarnog kruzera vrijedan je 167 milijuna eura. Toliko će, naime, koštati izgradnja i opremanje poboljšane verzije Scenic Eclipsea, istraživačke megajahte koju je Scenic grupa u vlastitom aranžmanu u ljeto 2019. godine uspjela završiti u pulskom Uljaniku, a od početka koronapandemije miruje na vezu u riječkoj luci.


Riječko je brodogradilište u ovom poslu podizvođač u dijelu gradnje i djelomičnog opremanja brodskog trupa. Drukčije posao ne bi mogao biti realiziran, barem ne u trenutačnoj fazi u kojoj se proizvodnja u »3. maju« odvija po posebnom programu i odobrenom od Bruxellesa.


Dok se ne iznađe način na koji će se sanirati gubitak iznad temeljnog kapitala, s kojim je »3. maj« izašao iz sustava propale Uljanik grupe, riječki navozi ne mogu računati na bilo kakve kreditne linije mimo onih koji su dogovoreni i koje su u 100-postotnom iznosu pokrivene državnim jamstvima, i to ciljano – za završetak tri započeta broda od koja su trećemajci, podsjetimo, nedavno uspješno isporučili prvi.


Za posao na izgradnji polarnih kruzera Scenic grupa u Hrvatskoj je, sa sjedištem u Rijeci, osnovala tvrtku MKM Yachts, koja je uzela u potkoncesiju jedan manji dio riječkog brodogradilišta, a preko te se tvrtke i apliciralo za državna jamstva za kreditnu liniju za gradnju prvog polarnog kruzera u »3. maju« prema modelu koji je dozvoljen na razini Europske unije.


Vlada je, tako, početkom rujna odobrila državna jamstva MKM Yachtsu u iznosu od 80 milijuna eura dok je osiguranje preostalog dijela kredita i avansnih uplata briga Scenic grupe.


Pojednostavljeno, u ukupnom trošku izgradnje ultraluksuznog kruzera za polarna krstarenja država s izdanim jamstvima sudjeluje 48 posto, dok 52 posto mora osigurati ova australska grupacija.


Pritom se državna jamstva »puštaju« sukcesivno, po razrađenim fazama gradnje »polarca« koji bi trebao biti završen, prema revidiranom planu, početkom 2023. godine.


Gradnja osam mjeseci


Saša Čokljat navodi da je koronapandemija pomakla prvotno predviđene rokove i planove malo udesno, no još uvijek ne značajnije, a dobra je vijest da ova kriza nije nimalo utjecala na namjere Scenic grupe da širi svoju flotu megajahti za polarna krstarenja.


Prema Čokljatovim najavama, polaganje kobilice za drugi »Eclipse« trebalo bi se dogoditi na proljeće iduće godine, vjerojatno u travnju. Tehnički gledano, a to nam potvrđuju i sugovornici iz »3. maja«, kobilica na navoz može se položiti i sutra, no cilj je da se prije toga što je moguće više odradi posla, pogotovo što se tiče samih sekcija i njihove visoke faze opremljenosti.


Aktualani hodogram u MKM Yachtsu predviđa da bi sama gradnja na navozu trajala oko osam mjeseci, a nakon toga kruzer-jahta ide na vez, na završno opremanje i uređenje interijera.