Plutajući terminal

Produbljeno LNG pristanište na Krku. Uskoro na Kvarner stiže “grdosija” Qmax klase

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Brodovi koji dopremaju plin sada će moći na terminal uploviti prvo pramcem, a ne krmom, kao što je do sad bio slučaj, i iz sva tri smjera definirana Maritimnom studijom



RIJEKA – Završni radovi na iskopima triju pličina u neposrednoj blizini terminala za ukapljeni pririodni plin (LNG) u cijelosti su dovršeni, potvrđeno je iz tvrtke LNG Hrvatska. Nakon završetka radova uklonjene su i plutače koje su brodove upozoravale na pličine, a uklanjanjem pličina omogućen je pristup brodovima za prijevoz ukapljenog plina i sa sjeverne strane terminala.


Lakše manevriranje


– Iskopi pličina su izvedeni u sklopu EPC ugovora, čija je ukupna vrijednost bila 58,4 milijuna eura, omogućili su pristup brodovima za prijevoz ukapljenog prirodnog plina iz sva tri smjera definirana Maritimnom studijom. Sukladno mjerama zaštite okoliša, glavnina iskopa je obavljena do 1. siječnja ove godine, a ostatak u razdoblju prihvatljivom za podmorski ekološki sustav. Sve radove na iskopu pličina izvršio je vodeći član konzorcija Pomgrad inženjering iz Splita.


Svakodnevno poslovanje terminala u smislu brodskih operacija i sigurnosti plovidbe time je dobilo više manevarskih opcija prilikom priveza i odveza brodova za prijevoz ukapljenog prirodnog plina, odgovoreno je iz tvrtke LNG Hrvatska na naš upit o završetku iskopa morskog dna na pličinama.




U praksi, najveća novost koju donosi uklanjanje pličina je to da će brodovi koji dopremaju plin sada moći na terminal, odnosno uz bok ploveće jedinice za uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina(FSRU) »LNG Croatia«, uploviti prvo pramcem, a ne krmom, kao što je do sad bio slučaj. To će značajno, kažu upućeni, pojednostaviti manevriranje prilikom uplovljavanja LNG tankera na terminal. Bez obzira na jednostavnije uplovljavanje, na terminalu će prilikom svake operacije priveza i odveza i dalje na snazi biti strogi standardi sigurnosti plovidbe pa će, kao i dosad, svaku »manovru« pratiti četiri remorkera, uz još jedan remorker u 24-satnoj pripravnosti, nakon priveza, za vrijeme trajanja prekrcaja plina s LNG tankera na FSRU »LNG Hrvatska«.


Stiže najveći tanker


Iz LNG-a Hrvatska su također potvrdili da se krajem idućeg mjeseca očekuje dolazak najvećeg do sad LNG tankera za prijevoz plina, broda »Mekaines« takozvane Qmax klase, koji su ujedno i najveći brodovi za prijevoz ukapljenog prirodnog plina na svijetu. Riječ je o klasi LNG tankera kod koje slovo Q označava državu Katar i to s razlogom jer je riječ o maksimalnoj veličini broda koji može uploviti na katarske terminale za ukrcaj ukapljenog prirodnog plina. »Mekaines« je grdosija duga 345 metara, široka 54 metra, s kapacitetom prijevoza 261.137 metara kubičnih prirodnog plina.


Svojim dimenzijama i kapacitetom tankova daleko nadmašuje omišaljski FSRU »LNG Croatia«, od kojeg je dulji čak 65 metara, a širi je 11 metara. Inače, ne bi to bio prvi put da brod koji iskrcava teret plina na Krku ima veći kapacitet tankova nego »LNG Croatia«, no kako istodobno s prekrcajem traje i uplinjavanje, tako se dio plina isporuči u sustav za vrijeme prekrcaja pa je moguće ukrcati dodatne količine. Ovog puta, kako saznajemo, »Mekaines« će, iako u Omišalj dolazi pun, iskrcati samo dio tereta, dok će ostatak iskrcati na nekom od mediteranskih terminala.


Izmjena Pravila korištenja terminala u Omišlju

Javna rasprava o prijedlogu Pravila korištenja terminala za ukapljeni prirodni plin u tijeku je do 9. srpnja, do kad zainteresirani mogu podnijeti svoje primjedbe i prijedloge. »Terminal za UPP je 1. siječnja ove godine započeo s operativnim radom. Protekom prvog kvartala komercijalnog rada terminala za UPP uočeno je da je potrebno važeći tekst pravila prilagoditi novonastalim okolnostima. Značajne promjene su izmjene u postupku ugovaranja usluge prihvata i otpreme UPP-a, s ciljem pojednostavljivanja samog postupka ugovaranja s jedne strane, te zaštite interesa operatora terminala za UPP s druge strane.(…)


Dodana je glava pravila pod nazivom »Ponovni pretovar UPP-a s plutajuće jedinice za prihvat, skladištenje i uplinjavanje UPP-a u brod za prijevoz UPP-a, odnosno u kamion za prijevoz UPP-a«, kojom se propisuje način korištenja tih nestandardnih usluga terminala za UPP, te podrobnije uređuju međusobna prava i obveze korisnika tih usluga i operatora terminala za UPP«, stoji, među ostalim, u obrazloženju izmjena Pravila na stranicama LNG-a Hrvatska.