Riječki škver

Prodaja 3. maja. Potencijalni novi vlasnici nisu se lako odlučili za ponudu, jedna stvar im je posebno primamljiva

Orjana Antešić

Riječki 3. maj u potrazi za novim vlasnikom / Arhiva NL

Riječki 3. maj u potrazi za novim vlasnikom / Arhiva NL

Iskra brodogradilište iz Šibenika, u vlasništvu slovenske Iskre, predalo ponudu za kupnju novog "3. maja"



Iskra brodogradilište iz Šibenika jedino je u ponedjeljak dalo važeću ponudu za kupnju društva »3. maj 1905« za traženi, minimalni iznos od 6,6 milijuna eura.


Toliko je Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP) utvrdio za početnu cijenu na javnom pozivu koji je raspisan sredinom rujna i za vrijeme kojeg se otvorilo pravno pitanje oko usklađenosti državnog preuzimanja vlasništva nad ovim trećemajskim društvom sa Stečajnim zakonom.


Kuloarske informacije govore da ponuda šibenskog brodogradilišta ipak nije bila jedina, da je navodno stigla još jedna, međutim, kod otvaranja i pregleda dokumentacije utvrdilo se da ne udovoljava uvjetima natječaja.


Četiri mjeseca




– Centar za restrukturiranje i prodaju, u postupku prodaje poslovnih udjela trgovačkog društva »3. maj 1905« u ostavljenom roku za dostavu obvezujućih ponuda, zaprimio je jednu obvezujuću ponudu koja je u skladu s uvjetima objavljenog javnog poziva, izvijestili su iz CERP-a u ponedjeljak popodne.


Ova državna prodaja riječkog brodogradilišta zasjenjena je pravnim preispitivanjem načina na koji je država, kroz prijeboj potraživanja došla do vlasništva nad »3. majem 1905«.


Stečajni upravitelj starog »3. maja« Loris Rak na Trgovačkom sudu u Rijeci pokrenuo je novi postupak, podnošenjem tužbe protiv države za pobojne radnje s kraja siječnja ove godine, zajedno sa zahtjevom da sud donese privremenu mjeru zabrane raspolaganja poslovnim udjelima »3. maja 1905«.


Riječ je o vrlo »friškom« predmetu u kojem je, kako neslužbeno doznajemo, zasad određen samo sudac koji će voditi taj slučaj.


Kada i u kojem će pravcu krenuti sudska postupanja, pokazat će se vrlo brzo, no sigurno je da će se ovo otvoreno i nezgodno pitanje u predstojećim tjednima i mjesecima, prije potpisivanja kupoprodajnog ugovora, morati riješiti i zatvoriti.


Već smo izvijestili kako je rok za donošenje konačne odluke o odabiru ponuđača CERP odredio na 120 dana, što je ujedno i rok valjanosti ponude šibenskog brodogradilišta.


– Što se tiče najnovije situacije oko zahtjeva stečajnog upravitelja za zabranom raspolaganja udjelima, svjesni smo da se radi o potencijalnom pravnom problemu.


Međutim, s obzirom na to da je s druge strane država, vjerujemo da će se prije potpisa ugovora navedeno razriješiti na način da se otklone svi rizici za investitora, kratko je prokomentirao predsjednik Uprave Iskra brodogradilišta Roko Vuletić.


Roko Vuletić / Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL


Da bi slovenski vlasnici šibenskog brodogradilišta mogli »zagristi«, unatoč nimalo ohrabrujućem tijeku i »pipcima« koji su krenuli iskakati iz stečajnog postupka starog trećemajskog društva, ujedno i bivšeg vlasnika »3. maja 1905«, špekuliralo se u tjednu uoči zaključenja tendera.


Koliko čujemo, odluka nije bila laka, ali očito su prevagnuli potencijali riječkih navoza, između ostalih, i njihova moguća uloga u budućem vojnom programu odnosno gradnji korveta.


Društvo »3. maj 1905«, koje je dokapitalizirano imovinom starog društva i na koga je krajem prošle godine prenesena koncesija, zasad posluje bez minusa, s prihodima kojima uspijeva zatvoriti sve svoje obveze, no sve je duži red onoga u što se mora uložiti.


Drugim riječima, desetljeća neulaganja dolaze na naplatu do razine da ugrožavaju proizvodni proces.


To je i razlog da je Vlada u srpnju ove godine odobrila hitni namjenski zajam od milijun eura za nužne popravke dizalica i druge opreme.


Slovenski koncern


– Svjesni smo da je »3. maj 1905« velik izazov, imajući u vidu loše stanje infrastrukture, potrebna ulaganja, visoke režijske i operativne troškove te nedostatak kvalitetnih dugoročnih ugovora. Međutim, Iskra je pokazala na primjeru Šibenika da zna kako kvalitetno restrukturirati poslovanje i upravljati brodogradilištem, poručio je Vuletić.


U prevagi da daju obvezujuću ponudu imala je i činjenica što su, prema njegovim riječima, »osjetili da u Rijeci dišu za brodogradnju, kao i da unutar samog »3. maja 1905« postoji jezgra ekipe koja je spremna na promjene«.


– Premda se čitava europska brodogradnja svela na svega 4 posto udjela na svjetskoj razini, vjerujemo da u Hrvatskoj može opstati i pozitivno poslovati barem jedno veliko brodogradiliste i učinit ćemo sve da to bude »3. maj 1905« koji iza sebe ima slavnu povijest.


Uz nastavak i proširenje suradnje s grupom Scenic, koja je i dosad ugovarala brodove, naš fokus nakon preuzimanja bit će i na snažnom iskoraku u segment vojne brodogradnje, kao i na putničke i komercijalne brodove s ekološki prihvatljivim pogonima, poput metanola, LNG-a ili vodika. Europska unija traži dekarbonizaciju pomorskog prometa i vjerujemo da možemo biti snažan igrač upravo u tom segmentu, kazao je Roko Vuletić.


Nakon šibenskih navoza, Iskra grupa 2021. godine preuzela je i Elku, našeg poznatog proizvođača električnih kablova i u kratkom roku od nekoliko godina, reorganizacijom i investicijskim ulaganjima u novu opremu i proizvodne linije, uspjeli su udvostručiti prihod.


U proljeće prošle godine Iskra je preuzela i 50-postotni udjel u Elkakonu, za proizvodnju industrijskih vodiča, a svoj proizvodno-industrijski portfelj lani su zaokružili i akvizicijom većinskog vlasništva nad splitskom tvrtkom Elmap, proizvođačem automatizacije za uređaje za pročišćivanje otpadnih i pitkih voda.


Dušan Šešok došao je na čelo slovenske Iskre 1993. godine, a prema vlastitom kazivanju, tek je u drugom privatizacijskom valu 2006. godine stekao značajan vlasnički udio, kojeg je potom okrupnjivao tako da je danas Iskra u stopostotnom vlasništvu obitelji Šešok.


Ovaj ugledni slovenski privrednik u dva je navrata bio i ministar financija u Vladi Alojza Peterlea te gospodarstva u mandatu Janeza Drnovšeka. Danas ovaj obiteljski koncern operativno vodi druga generacija, njegov sin Klemen, kao predsjednik Uprave Iskre i mlađi Matija, kao predsjednik Uprave Elke.


Šibenski škver pozitivan primjer

Iza šibenskog brodogradilišta stoji jaka grupacija Iskra iz Kranja.


Ovaj koncern, u vlasništvu obitelji Šešok, orijentiran je primarno na industriju i proizvodnju, a u svojih deset pogona u četiri države zapošljavaju oko 1.700 radnika. Njihova prva akvizicija u Hrvatskoj bilo je upravo šibensko brodogradilište, koje je plesalo na rubu stečaja.


Od 2019. godine naovamo, od šibenskih su navoza uspjeli napraviti primjer pozitivnog poslovanja koji zapošljava oko 180 vlastitih radnika te još 50 do 70 kooperanata.


Ove su godine, u sklopu produženja koncesije, ušli u značajan investicijski ciklus od tridesetak milijuna eura, rezultat čega je i ugovaranje novog betonsko-čeličnog doka dužine 110 metara i nosivosti 4.000 tona u Bugarskoj, koji bi trebao biti u operativnoj funkciji u proljeće 2027. godine.