Manji prihodi

Ozbiljno srezane brojke nacionalnog brodara: Broj putnika Jadrolinije pao za 40 posto

Marinko Glavan

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Likvidnost tvrtke nije ugrožena, sve aktivnosti koje nisu nužne za operativno funkcioniranje tvrtke prolongirane su za iduću godinu, ističe David Sopta, predsjednik uprave tvrtke u kojoj računaju na sredstva EU-a iz Fonda za oporavak



Nakon prošle, rekordne godine, u kojoj su brodovi Jadrolinije prevezli 12,5 milijuna putnika i 3,2 milijuna vozila, u prvih deset mjeseci ove godine, obilježene pandemijom COVID-19, broj putnika je u odnosu na isto razdoblje lani pao za 40 posto, uz pad broja prevezenih vozila za 30 posto.


Prihodi su u istom periodu smanjeni za 41 posto, na što je, osim pada broja putnika, utjecala i odluka Vlade da se tijekom turističke sezone ne uvode više, takozvane ljetne tarife, kao mjera pomoći turističkom gospodarstvu i poticaj turistima da koriste usluge nacionalnog brodskog putničkog brodara.


Unatoč ozbiljnom padu u svim pokazateljima poslovanja, David Sopta, predsjednik uprave Jadrolinije, kaže kako su rezultati bolji od prognoza i očekivanja na početku pandemije, kada je bio uveden i takozvani lockdown.




– Nadamo se da će pronalazak cjepiva i proaktivne mjere Europske komisije i Vlade Republike Hrvatske stabilizirati gospodarstvo kako bi se i turističko tržište u sljedeće dvije godine moglo približiti poslovnim rezultatima rekordne 2019. godine, kaže Sopta.


Globalna kriza, uzrokovana pandemijom, najsnažnije je pogodila upravo sektor turizma, a posljedično i poslovanje Jadrolinije što se, prema njegovim riječima, odrazilo na realizaciju planova investicija, prvenstveno u obnovu flote.


Obnova flote


– Likvidnost tvrtke nije dovedena u pitanje. U ožujku, na početku epidemije, reducirani su redovi plovidbe te su obustavljene sve brzobrodske i međunarodne linije. Ipak, Jadrolinija je odgovornim poslovanjem za vrijeme epidemije nastavila biti žila kucavica hrvatskih otoka i otočana.


Hrvatska se nakon lockdowna postepeno otvorila za turističko tržište te je sezona donekle popravila poslovne rezultate. Naš je cilj tijekom epidemije, uz očuvanje zdravlja naših pomoraca i putnika, osigurati kontinuitet poslovanja i financijsku stabilnost Jadrolinije.


Usvojen je reducirani plan poslovanja prilagođen uvjetima epidemije, a sve aktivnosti koje nisu nužne za operativno funkcioniranje tvrtke prolongirane su za sljedeću godinu, kaže Sopta.


Po pitanju financijskog oporavka, a posebno nastavka obnove flote, u Jadroliniji u idućim godinama ozbiljno računaju na sredstva iz Fonda za oporavak i otpornost Europske unije (RRF) kojim se državama članicama pruža financijska potpora za jačanje javnih ulaganja i reforme nakon krize uzrokovane pandemijom.


– Ta su sredstva namijenjena osiguravanju provedbe zelene i digitalne tranzicije te stvaranju otpornijega gospodarstva. Ovo predstavlja dobru priliku kako bi se nastavio planirani investicijski ciklus obnove flote.


U tu svrhu Jadrolinija je predložila resornom ministarstvu ukupno 48 projekata koji se odnose na izgradnju novih brodova uz primjenu zelenih tehnologija, ulaganja u postojeću flotu usmjerena na ekološku održivost i digitalizaciju poslovnih procesa kako bi se poboljšala efikasnost tvrtke.


Također, u planu su i ulaganja u komunikaciju s putnicima kroz izradu nove web stranice, ali i dodatni razvoj i optimiziranje kanala prodaje.


Nadamo se da ćemo u suradnji sa resornim ministarstvom i Vladom Republike Hrvatske uspjeti ostvariti planirana ulaganja koja će značajno pridonijeti razvoju usluga Jadrolinije, ali i transformaciji tvrtke općenito, ističe predsjednik uprave.


Mobilna aplikacija


Flota Jadrolinije u ovom trenutku broji 54 broda, od kojih su dva nova, »Ugljan« i »Faros«, zaplovili ove godine, a početkom iduće na redovnim linijama zaplovit će i trajekt »Lošinj«. U upravi brodara očekuju normalizaciju stanja i bolju turističku sezonu iduće godine što bi, uz europska sredstva, omogućilo nastavak obnove flote, pri čemu će tehnologija biti usmjerena na obnovljive izvore energije, energetsku učinkovitost i prelazak na nove, ekološki prihvatljivije sustave brodskih pogona, poput električnih, hibridnih ili pogona na ukapljeni prirodni plin i vodik.


– Strateško ulaganje u nove, moderne brodove bazirane na obnovljivim izvorima energije prepoznajemo kao važan smjer razvoja na kojemu se temelji budućnost pomorskog prijevoza, ali i prometa uopće. Osim u nove brodove, planirana su i značajna ulaganja u prilagodbu postojeće flote i podizanje udjela zelenih tehnologija u poslovanju.


Za to su nam potrebna financijska sredstva koja želimo iskoristiti iz raspoloživih fondova EU-a, kaže Sopta, dodajući kako Jadrolinija sustavno ulaže i u proces digitalizacije poslovanja i to na dvije razine – unutar tvrtke, u poslovnim procesima te prema van, odnosno prema putnicima.


Unutarnjom digitalizacijom poslovnih procesa nastojimo povećati razinu efikasnosti, sigurnosti i transparentnosti poslovanja. U suvremenom kontekstu ovaj je aspekt digitalizacije posebice važan s obzirom na potrebu za brzom migracijom sustava na udaljeni rad. Kada je riječ o digitalizaciji usmjerenoj prema putnicima, govorimo o predstavljanju novih usluga i optimizaciji postojećih online komunikacijskih i prodajnih kanala nacionalnog brodara.


Moramo napomenuti da smo, bez obzira na izazove 2020. godine, u lipnju javnosti predstavili novu, nadograđenu i redizajniranu verziju mobilne aplikacije mJadrolinija, na što smo izuzetno ponosni, kaže Sopta, koji predviđa da bi se promet Jadrolinije, pokaže li se cjepivo protiv COVID-19 učinkovitim i suzbije li se pandemija, u 2022. godini mogao vratiti na razine iz 2019. godine.


Antikorona mjere na brodovima


Pandemija je, osim negativnog utjecaja na prihode, pred Jadroliniju postavila i brojne izazove po pitanju sigurnosti posada i putnika, što je zahtijevalo dodatna ulaganja i organizacijske promjene.


– Pri svakom ostvarenom putovanju prioritet je briga o zdravlju putnika. S tim su ciljem poduzete sve potrebne mjere zaštite na brodovima i na prodajnim mjestima. Redovita dezinfekcija prostora u kojemu borave putnici, provjetravanje zatvorenih prostora, opskrba brodova odgovarajućom zaštitnom opremom te pravodobno detaljno informiranje o mjerama zaštite od širenja koronavirusa svakodnevna su briga posade i ostalih djelatnika.


Kako bi se sigurnost putovanja dodatno povećala, putnicima je savjetovan ostanak u vozilu tijekom putovanja trajektom ukoliko vožnja traje do 60 minuta, korištenje online kanala prodaje te korištenje beskontaktnog plaćanja na prodajnim mjestima, odnosno izbjegavanje gotovinskog plaćanja.


Također, na Jadrolinijinim brodovima obvezno je nošenje zaštitnih maski za vrijeme putovanja, a naša posada i zaposlenici u agencijama redovito informiraju putnike o ovoj obvezi, kaže Sopta.