SEZONA

Ovaj turistički stručnjak gnuša se brojanja noćenja: “Što ćemo dalje? Brojati goste po satima?”

Milan Pavlović

Foto Gordana Galić Šverko, Glas Istre

Foto Gordana Galić Šverko, Glas Istre

Ujutro ih ima više, a navečer manje, pa ćemo onda to komentirati i analizirati? To je apsolutna glupost, ističe Veljko Ostojić



Posljednjih dana stvorila se medijska drama oko pitanja je li sezona u Istri i cijeloj Hrvatskoj neuspješna zato što ne ruši rekorde iz prošlog kolovoza, kad je već bilo teško pronaći slobodan turistički smještaj i kad je lokalna infrastruktura bila na vrlo ozbiljnim iskušenjima.


Direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić kaže da uopće ne vidi razloga za rasprave o (ne)uspješnosti hrvatskog turizma temeljene na rezultatima ostvarenim tijekom određenog razdoblja.





– Što ćemo sljedeće godine? Početi brojiti goste po satima? Ujutro ih ima više, a navečer manje, pa ćemo onda to komentirati i analizirati? To je apsolutna glupost, kaže Ostojić.


Bitni su, kaže, kumulativi, dok se iz periodičnih presjeka može na temelju ozbiljnih analiza izvući pouke za iduća razdoblja, kako što se tiče pojedinih emitivnih tržišta, tako i politike cijena.


Viša razina


– Nema nikakve drame, niti mislim da to sve skupa ima nekakvog smisla, osim što odvlači pažnju s ključnih izazova hrvatskog turizma. Rast brojki treba se dogoditi, ali izvan sezone jer, ako želimo održive destinacije, moramo rasteretiti špice.


Stoga je ključni izazov našeg turizma struktura smještajnih kapaciteta i sve ovo što nam se događa je upravo iz tog razloga. Moramo poticati kapacitete s većom dodanom vrijednošću neovisno o kojim vrstama smještajnih kapaciteta se radi.


A ovo da se nastave graditi nekretnine za potrebe kratkoročnog turističkog najma koje su pune 60 dana i koje agresivno opterećuju čitavu infrastrukturu, vodi isključivu u jednom smjeru, a to je propast hrvatskog turizma, kaže Ostojić.


Predsjednik uprave najveće hrvatske turističke kompanije Valamar Riviere Željko Kukurin osvrnuo se na tu temu komentarom na društvenoj mreži LinkedIn u kojoj je podsjetio na to da Istra u kumulativu u ovom trenutku ima dva posto više noćenja u odnosu na prošlu godinu, te da je u plus za čak pet posto u odnosu na 2019. godinu u kojoj je već tijekom ljetnih mjeseci lokalna infrastruktura bila preopterećena.



– Imali smo odličnu predsezonu, vjerujem da će i posezona biti solidna, svi kvalitetni hoteli, kampovi, vile za odmor su ljeti puni – po cijenama koje su konkurentne na Mediteranu.


Zaista ne mogu shvatiti kako netko može to što u kolovozu nemamo dvoznamenkast rast turista proglasiti problemom koji je uzrokovan visokim cijenama. Jer bi trebalo biti – što?


Milijun turista koji dolaze u jeftine oblike smještaja u vlasništvu ljudi koji tu ne žive, kupuju po velikim šoping centrima i jedu »pizza cut« u lošim lokalima kojima upravljaju nerezidenti destinacije?


Održivi turizam u Hrvatskoj znači čuvanje prostora, zaštitu lokalnog načina života, podizanje kvalitete turizma i produljenje turističke sezone.


To je ono što trebamo napraviti ako želimo biti uspješni, a ne (ras)prodavati našu obalu, more, prirodu za malo novca.


Ušli smo u šengenski prostor, dio smo Europe – imamo priliku podignuti turizam na višu razinu kvalitete cjelogodišnjeg održivog turizma, a mi vodimo javnu raspravu o tome da bi trebalo smanjiti cijene kako bi u kolovozu došlo još više turista, oštar je u svome komentaru predsjednik uprave Valamara.


Rastezanje sezone


Prvi čovjek Turističke zajednice Istarske županije Denis Ivošević kaže da je za kvalitetnije razumijevanje aktualne turističke godine potrebno pojasniti tržišne uvjete koji su definitivno različiti od prošlogodišnjih.



– Uspoređujući, po pitanju ekonomskih, poslovnih i turističkih režima, ovu godinu s prošlom, vidimo da su to kompletno dvije različite turističke godine s važnom razlikom da je ova godina prva nakon pandemijskih kojom smo se vratili u »normalne« uvjete, a ti normalni uvjeti znače da se vratila i naša konkurencija, da se stabilizirao odnos ponude i potražnje na Mediteranu unatoč svim izazovima energetske, inflatorne i ekonomske krize.


I u tim izmijenjenim uvjetima Istra pokazuje da je vrlo dobro posložena i organizirana turistička regija koja dokazuje da je spremna brzo reagirati na novonastale promjene i izazove na međunarodnom turističkim tržištu, kaže Ivošević.


U optici ocjenjivanja uspješnosti turističke godine, dodaje, definitivno je vrlo bitno sagledati činjenicu da Istra svake godine ostvaruje sve bolje rezultate u predsezoni i posezoni te da se sve više profilira kao zimska, odnosno cjelogodišnja destinacija, što je u skladu s prioritetima Master plana razvoja turizma Istre i ciljevima koje postavlja nacionalna Strategija razvoja održivog turizma.


– Ideja Istre kao održive i odgovorne destinacije nije obarati rekorde u srpnju i kolovozu, već rastegnuti turistički promet na pred i posezonu, kaže Ivošević.