Uporan i invetivan

Otvara li se na krilima Rimčevog uspjeha Hrvatskoj šansa za proizvodnju automobila, i to električnih?

Branko Podgornik

Foto Josip Regovic/PIXSELL

Foto Josip Regovic/PIXSELL

Rimčeva kompanija iz Svete Nedelje, koja će u sljedeće dvije godine broj zaposlenih povećati na 2.500, ubacila se u još dva važna posla koja joj otvaraju mogućnost neizmjernog širenja



Velike automobilske kompanije proteklih su desetljeća selile svoje pogone u gotovo svaku europsku zemlju, ali su zaobilazile Hrvatsku, što je mnogim našim ljudima izazivalo gorčinu.
​Međutim, za prolivenim mlijekom ne treba žaliti, jer cijela postojeća automobilska industrija ulazi u krizu.


Benzinski i dizelski motori s vremenom će postati prošlost, a budućnost su automobili koji neće zagađivati okoliš. Upravo na tom području Hrvatska je dobila svog konja za utrku. Zahvaljujući upornom i inventivnom Mati Rimcu i njegovoj brzorastućoj kompaniji, Hrvatska se ovih dana na velika vrata uključuje u europski lanac razvoja i proizvodnje automobila na električni pogon.


Veliki planovi


To nije pretjerivanje. Rimac je ovih dana medijskim spektaklom na tvrđavi Lovrijenac u Dubrovniku objavio da će njegova tvrtka, koju je pokrenuo u garaži prije desetak godina, preuzeti razvoj i proizvodnju glasovitog automobila Bugatti, zajedno s vlastitim modelom električnog automobila Nevera, trenutačno najbržeg u svijetu.




Međutim, široj javnosti manje je poznato da su Rimčevi planovi daleko veći. Njegova kompanija iz Svete Nedelje, koja će u sljedeće dvije godine broj zaposlenih povećati na 2.500, ubacila se u još dva važna posla koja joj otvaraju mogućnost neizmjernog širenja.


Foto Master Krishan


Najprije, ove godine Rimac se uključio u europski konzorcij za proizvodnju baterija za električne automobile. Drugo, radi i na obećavajućem projektu autonomnih vozila. Takve automobile bez vozača, kojima upravlja umjetna inteligencija (robot), već proizvode američki Tesla na čelu s vlasnikom Elonom Muskom te neki kineski proizvođači.


Upuštanje Rimca u takav projekt dodatno potvrđuje da se njegova kompanija nalazi u vrhu svjetske automobilske tehnologije. »To je hrvatski Elon Musk, rekao mi je jedan od povjerenika Europske komisije«, izjavio je ovoga tjedna premijer Andrej Plenković, dajući do znanja da o Rimcu svi govore u pozitivnom svjetlu, ne samo u Hrvatskoj nego i u inozemstvu.


Rimac je jako puno postigao već time što mu je grupa Volkswagen, putem Porschea, prošlog tjedna prepustila razvoj glasovitog Bugattija, očekujući da će ga hrvatski poduzetnik prebaciti na električni pogon.



Bugatti će se i dalje sklapati u francuskoj tvornici Molsheim, ali će se njegovo sjedište i »mozak operacija« preseliti u Rimčevu kompaniju koja će glasoviti automobil tehnološki prilagođavati zahtjevima vremena.


– Veliku Bugattijevu stručnost u poslu s hiperautomobilima kombiniramo s Rimčevom golemom inovacijskom snagom, i to na obećavajućem polju električne mobilnosti, kazao je Oliver Blume, predsjednik uprave Porschea, objašnjavajući zašto se njemačka kompanija u sastavu Volkswagena upustila u partnerstvo s donedavno nepoznatim hrvatskim poduzetnikom.


Uz model Bugatti Chiron, kompanija u Svetoj Nedelji će proizvoditi i Rimčev model Neveru, sposobnu da postigne brzinu od 412 kilometara na sat za manje od dvije sekunde.


Pozitivan šok


Mate Rimac kaže da će od tog partnerstva koristi imati obje strane, ne skrivajući da je počašćen poslom s uglednom njemačkom kompanijom.


– Ako najveća tvrtka u Europi, Volkswagen, odluči dati takvo povjerenje maloj firmi u Hrvatskoj, koja prije 12 godina nije ni postojala, te prvi put u povijesti izdvojiti jednu marku automobila i dati je nama, mislim da to jako puno govori, zadovoljan je Rimac.


Bio je to pozitivan šok za cijelu hrvatsku javnost. »Dosad smo iz inozemstva uvijek dobivali samo proizvodnju nekih dijelova. Prvi put se istraživanje iz Njemačke i Francuske seli u Hrvatsku, u kampus pokraj Zagreba«, primijetio je poduzetnik Saša Cvetojević.



Kad je čuo za taj posao, ministar gospodarstva Tomislav Ćorić je izjavio da se Rimcu »može skinuti kapa do poda«, dodavši da »država treba u sljedećem razdoblju učiniti sve kako bi Rimac i ekipa bili još uspješniji«.


Rimac vjerojatno ne bi dobio Bugatti da Volkswagen nije na tom modelu imao gubitke. Prema izvješćima, njemačka kompanija nalazi se na prekretnici i želi se baciti na masovnu proizvodnju električnih automobila, u što planira uložiti najmanje 35 milijardi eura.


Maloserijske proizvode, poput Bugattija, kojih se sklopi samo stotinjak godišnje, stoga je odlučila prepustiti drugima. Slična sudbina izdvajanja vjerojatno čeka i maloserijske modele Lamborghini i Ducati, iako konkretne odluke Volkswagen o tome još nije donio.


Nema sumnje da je Volkswagen odabrao Rimca za partnera ponajprije zbog njegove dokazane znatiželje, upornosti, stvaralačkog nemira i silne inovativnosti. Golemoj i uglavnom tromoj automobilskoj industriji, koja se nalazi na tehnološkoj prekretnici, svježa krv itekako treba. To nije skrivao ni Lutz Meschke, potpredsjednik Porschea.



– Mate, nemoj se nikad promijeniti, uvijek je zadovoljstvo s tobom raditi. Mate, želim ti puno sreće, izjavio je Meschke prilikom objave da Porsche ulazi u zajedničko poduzeće s hrvatskim poduzetnikom. »Rimac i Bugatti se prefektno uklapaju.


Kao mlada, agilna i brzorastuća automobilska i tehnološka kompanija, postali smo industrijski pionir u električnim tehnologijama«, pohvalio se i Rimac.


Mnogima je promaknuo podatak da Mate Rimac usporedno s jačanjem partnerstva s Volkswagenom prestaje biti većinski vlasnik svoje kompanije. Porsche je uzastopnim ulaganjima kapitala nakon 2018. godine u tvrtku iz Svete Nedelje dobio u njoj najveći udio.


Istina, Mate Rimac je zadržao kontrolu nad poslovima i operativno će voditi zajedničke tvrtke.


Korak dalje


Ta promjena u vlasništvu nije vidljiva na prvi pogled. Umjesto dosadašnje kompanije Rimac Automobili hrvatski poduzetnik je nedavno stvorio novu kompaniju – Rimac Grupu.


Ona je zajedno Porscheom pokrenula poduzeće Bugatti Rimac, u kojem Rimac Grupa ima 55 posto vlasništva, a ostatak pripada Porscheu. Međutim, u Rimac Grupi hrvatski poduzetnik je manjinski vlasnik s udjelom od 37 posto, dok 24 posto pripada Porscheu, kompaniji Hyundai 12 posto, a 27 posto ostalim investitorima.


Kada se zbroje svi vlasnički udjeli Porschea, očito je da ta Volkswagenova kompanija u poduzeću Bugatti Rimac ima većinski udio od 58,2 posto, izravno ili neizravno.



– Rimac je otišao korak dalje pod kišobran Volkswagena, ocijenio je Financial Times. Međutim, hrvatski poduzetnik zadržat će svoju autonomiju, jer to koristi ne samo njemu, nego i njemačkoj kompaniji.


To potvrđuje činjenica da je Rimac pokrenuo novo poduzeće Rimac Tehnology (u 100-postotnom vlasništvu Rimac Grupe), u kojem će nastaviti raditi tehnologiju za električne automobile, i to za najveće svjetske kompanije, ne samo za Volkswagen.


Radi se o pogonskim sklopovima i baterijskim sustavima, po kojima je već stekao slavu u svijetu, jer ih koriste automobili poput Aston Martina, Pininfarine, Jaguara i Volskwagenova modela Seat.


Ponavljamo, Rimac će biti direktor svih zajedničkih tvrtki u Svetoj Nedelji. Nekadašnja Rimčeva mala radionica u garaži izrasla je u vrhunsku tehnološku kompaniju koja je sada postala partner najvećeg proizvođača automobila u Europi, ali je svoje proizvodne i istraživačke pogone odlučila zadržati u Hrvatskoj.


Hrvatska od naglog uspona Rimčeve kompanije već ima koristi, jer se ucrtala na kartu globalne tehnološke inovativnosti. Rimac nije osamljen. Primjerice, Infobip iz Vodnjana postiže goleme uspjehe u svijetu u razvoju digitalnih tehnologija, zbog čega je vrijednost te kompanije porasla na više od milijardu eura.


U našoj zemlji, daleko od očiju javnosti, djeluje i mnoštvo manjih tvrtki iz informatičko-komunikacijskog sektora, koje su još prije pandemije izvozile softvera i usluga u vrijednosti većoj od milijardu eura godišnje.



To pokazuje da Hrvatska ima šanse uključiti se u tzv. četvrtu industrijsku revoluciju, koja podrazumijeva digitalizaciju proizvodnje i usluga, što je povezano s napuštanjem nečiste industrije i prilagođavanjem gospodarstva potrebama klimatske neutralnosti.


Manje je poznato, kako rekosmo, da brzi automobili nisu glavna Rimčeva djelatnost.


– Daleko je važnija činjenica da je Rimac ušao u europski lanac za proizvodnju baterija za električne automobile, smatra Branko Grčić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Splitu. Rimčeva je kompanija početkom godine izabrana kao dio konzorcija na natječaju Europske unije za razvoj sustava za spomenute baterije, za što je Europska komisija namijenila nepovratnih 22 milijarde eura.


Šansa za Hrvatsku


– Mislim da je Rimac za projekt s baterijama dobio više od milijardu kuna europskog novca. Vjerujem da je ta činjenica pridonijela i jačanju suradnje Rimčeve kompanije s Volkswagenom, procjenjuje Grčić, napominjući da je njemačka kompanija tog hrvatskog poduzetnika, zbog njegove inovativnosti, vjerojatno prepoznala kao dragulj.


– Rimac se svojim dosadašnjim iznimnim naporima dobro pozicionirao i ušao u međunarodni, europski klaster visoke tehnologije na području baterija, u sklopu europske strategije za postizanje klimatski neutralne ekonomije.


To otvara velike mogućnosti za razvoj hrvatskoga gospodarstva koje treba preusmjeriti na nove tehnologije, istraživanja i razvoj, u čemu smo dosad zaostajali, primjećuje profesor. Kad je riječ o baterijama za električne automobile, bilo bi dobro da Rimac na tom području ne ostane u Hrvatskoj osamljen, već da se stvori klaster proizvođača različitih komponenti, nastavlja Grčić.



– To može biti zametak za proizvodnju električnih automobila u našoj zemlji. U stvaranju klastera proizvođača Rimcu bi svakako trebala pomoći država, a to su Ministarstvo gospodarstva, ljudi koji upravljaju europskim fondovima, HBOR, HAMAG-BICRO i ostale institucije.


One bi trebale pratiti Rimca kvalitetno postavljenom hrvatskom strategijom koja će poduprijeti taj posao, naglašava Grčić.


– Imamo šansu za proizvodnju automobila. Ipak, standardi za razvoj i proizvodnju komponenti u svijetu su danas jako visoki. Koliko se naših firmi može uključiti u taj posao, ne mogu u ovom trenutku procijeniti. Međutim, to je lijepa prilika za Hrvatsku, kaže Grčić.


Optimističan je i Mate Rimac koji je ovih dana javno potvrdio da mu je posao s brzim automobilima Bugatti i Nevera sasvim sporedan.


Bit ćete oduševljeni


Daleko od očiju javnosti, njegov uži tim bacio se na projekt razvoja autonomnih automobila, vozila bez vozača, kojima će upravljati umjetna inteligencija. Takvi automobili već se pokusno primjenjuju u nekim američkim i kineskim gradovima, u privatnom i javnom prijevozu. Očekuje se da će autonomni električni automobili sljedećih godina i desetljeća preplaviti cijeli svijet.


Foto Josip Regovic/PIXSELL


– Bit ćete oduševljeni. Bit će to veće od Nevere i Bugattija, radit ćemo to za cijeli svijet, ovdje u Hrvatskoj, izjavio je Mate Rimac, nakon što je u javnost procurila informacija o njegovu projektu robotaksija, odnosno autonomnih automobila. Predstavljanje tog projekta Rimac planira za početak iduće godine.


Čini se da je hrvatska Vlada prepoznala golemi potencijal Mate Rimca i njegove kompanije. Uvrstila je njegove projekte u Nacionalni plan oporavka i otpornosti, za koji je u četvrtak dobila odobrenje Europske komisije.


Projekt autonomnih vozila trebao bi biti potpomognut s 200 milijuna nepovratnih eura iz europskog Fonda za oporavak gospodarstva od korone. Da su Rimčevi projekti na svjetskoj razini i da imaju izgleda za ostvarenje, pokazuje i to što je njegovu kompaniju u Svetoj Nedelji u četvrtak osobno posjetila predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen.