
Foto REUTERS/Carlos Barria/File Photo
povezane vijesti
Američki uvoznici trenutno u prosjeku plaćaju carinu od 21 posto po kontejneru, izračunalo je dansko brodarsko poduzeće Maersk, upola nižu nego početkom travnja, neposredno nakon najave američkog ‘carinskog vala’.
Američki predsjednik Donald Trump najavio je 2. travnja dodatne, “recipročne” carine trgovinskim partnerima s kojima SAD kroz dulje vrijeme bilježi manjak u robnoj razmjeni. Naknadno ih je odgodio za tri mjeseca radi pregovora.
SAD je u međuvremenu uveo dodatnu carinu od 10 posto na uvoz robe iz zemalja širom svijeta, te carinu od 25 posto na uvoz automobila i automobilskih dijelova, te čelika i aluminija.
Neposredno nakon Trumpove objave na samom početku travnja prosječna efektivna carinska stopa poskočila je na 41 posto po kontejneru, pokazuju izračuni danske kompanije. Početkom ožujka bila je, po njima, iznosila 13 posto.
Do 11. travnja već se popela na 54 posto, odražavajući eskalaciju trgovinskog sukoba između SAD-a i Kine.
Do 11. svibnja ponovo se spustila na 21 posto po kontejneru, nakon što su Washington i Peking ukinuli pojedine namete, napominje danska kompanija u redovnom izvješću o globalnom tržištu.
“Cijeli svijet napeto će u srpnju i kolovozu pratiti razvoj situacije sa carinama, pred istek roka koji je SAD odredio za dogovor s partnerima”, napominju u Maersku.
Ishod tih pregovora utjecat će na globalnu trgovinu i na raspoloženje potrošača u nadolazećim mjesecima, dodaju.
U prvoj polovini godine Maersk je zabilježio snažan rast potražnje za kontejnerskim prijevozom tereta.
“Takav razvoj situacije nije bio posve neočekivan, očekivali smo da će klijenti požuriti s narudžbama kako bi preduhitrili najavljene carine”, navode iz Maerska.
Dodaju i da brojni njihovi veliki klijenti u SAD-u u proteklim godinama smanjili ovisnost o uvozu iz Kine.
“Mnogi naši klijenti iz modnog i odjevnog sektora sveli su ovisnost o Kini na jednoznamenkaste brojke”, navode iz danske kompanije.
Drugi pak sektori, poput proizvođača opreme za uređenje doma, znatno se više oslanjaju na proizvodnju u Kini zbog prirode tih dobara, dodaju.