Novi život

Otkrivamo što sada nakon deblokade očekuje “3. maj”: ‘Sve će se zahuktati za mjesec i pol dana’

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Puno zahuktavanje proizvodnje trebalo bi se dogoditi kroz kojih mjesec do mjesec i pol dana, koliko je potrebno da u Rijeku stigne sva oprema potrebna za završavanje broda za Kanađane



RIJEKA – Kako doznajemo iz »3. maja«, nakon jučerašnje deblokade i obustave postupka, sada konačno mogu krenuti i isplate onim kooperantima i dobavljačima s kojima je postignut sporazum o načinu namirenja njihovih potraživanja. Očekuje se da će te isplate krenuti kroz koji dan, a u ovom naletu, podsjetimo, namirit će se 15 posto njihovih potraživanja dok je na preostali, veći dio dogovoren dvogodišnji moratorij. Odmah nakon toga, radnicima riječkog brodogradilišta, njih sedamstotinjak, krenut će isplate plaća za kolovoz što znači da ulaze u uobičajeni i redovni ritam isplate bušti.


»3. maj » je, dakle, više od godinu dana uspio preživjeti s potpuno blokiranim računom, a otišla je i gotovo polovica radnika.


Osim modela po kojem se tri započete novogradnje mogu dovršiti u riječkom brodogradilištu, a da to ne znači dodatni trošak za državu već čak i smanjenje onog što je do sada plaćeno na račun protestiranih državnih jamstava, bitan preduvjet za opstanak riječkih navoza dogodio se i kada su kooperanti i dobavljači pristali na glavninu svojih potraživanja staviti dvogodišnji moratorij, čime se »poskidalo« oko 118 milijuna kuna ovrha na trećemajskom računu. Nakon što su se riješile sve zaostale plaće trećemajaca, a riječ je o iznosu od oko 42 milijuna kuna, ostalo je za riješiti još 38 milijuna kuna, koje su jučer isplaćene. U tom iznosu, 21 milijun se odnosi na potraživanja Ministarstva financija odnosno Porezne uprave dok je ostatak od 17 milijuna kuna činio prema onim dobavljačima i kooperantima s kojima se nije uspjelo doći do dogovora i koji su odlučili zadržati ovrhe. Više od polovice tih 17 milijuna kuna činila su potraživanja tvrtki iz inozemstva ili su, pak, u inozemnom vlasništvu. Jučer su dobili svoj novac, ali su ujedno time zatvorena vrata svakoj daljnjoj suradnji s riječkim brodogradilištem.




U »3. maju« počeo je raditi pogon Obrade jer se odrađuje posao na četiristotinjak tona sekcija, koji je ugovoren s kooperantom talijanskog Fincantieria. Ovaj posao protegnut će se do konca ove godine, zapošljavat će jedan manji dio trećemajskih kapaciteta, a brodogradilište bi trebalo »ubrati« tristotinjak tisuća eura. Ovisno o vremenskim prilikama i vjetru do kraja ovog tjedna, ali ipak vjerojatnije idući, u Rijeku će se iz Pule dotegliti poluzavršeni tanker »Santiago« koji je više od tri godine bio na vezu u Uljaniku, gdje je trebao biti do kraja završen i isporučen. Praktički, u istom stanju u kojem je otegljen iz Rijeke sada se vraća nazad, zajedno s više desetaka kontejnera opreme. Pregovori s potencijalnim kupcima, kojih je dva, još uvijek traju, no čim »Santiago« stigne u Rijeku na njemu će se početi polako raditi, ali najprije treba provjeriti u kakvom je točno stanju brod. Ova je novogradnja vrlo važna za trećemajce jer je riječ o brodu koji je u cijelosti njihov i poslužio im je kao zalog koji su morali dati za onaj kredit od 150 milijuna kuna koji su dobili od HBOR-a. Uvjetno rečeno, specifičnost ove novogradnje je i u tome što na njemu država nije izgubila ni kune jer je bio građen upravo sredstvima »3. maja«.


Oko polovice radnika u »3. maju« još je na čekanju ili na godišnjem odmoru, no od idućeg tjedna svi će se oni početi vraćati na posao u brodogradilište. Puno zahuktavanje proizvodnje trebalo bi se dogoditi kroz kojih mjesec do mjesec i pol dana, koliko je potrebno da u Rijeku stigne sva oprema potrebna za završavanje broda za Kanađane. Uz ostalo, riječ je o dvjestotinjak kilometara kabela koji se još moraju sprovesti i pospajati na ovoj Algominoj novogradnji.