Modernizacija

Oldtimeri dobivaju zamjenu. Ovaj tjedan idu natječaji za gradnju tri električna broda Jadrolinije

Marinko Glavan

U mirovinu će otići i »Tijat« jedan od najdugovječnijih brodova Jadrolinije proizveden 1955. / Foto : HRVOJE JELAVIĆ/PIXSELL

U mirovinu će otići i »Tijat« jedan od najdugovječnijih brodova Jadrolinije proizveden 1955. / Foto : HRVOJE JELAVIĆ/PIXSELL

Tri nova broda, kad budu izgrađena, trebala bi u prvom redu ploviti na dubrovačkom području, na liniji prema Elafitima, na šibenskom, gdje će održavati vezu s Prvićem, Zlarinom i drugim otocima te u lošinjskom arhipelagu, no prema potrebi će se koristiti i na drugim linijama



RIJEKA – Jadrolinija će, nakon višekratnih najava tijekom prošle godine, tijekom ovog tjedna napokon raspisati javni natječaj za nabavku tri nova broda na električni pogon, potvrdio nam je David Sopta, predsjednik uprave nacionalne brodarske putničke kompanije. Budući da je nabava ovih triju brodova koji bi trebali zamijeniti »oldtimere« Jadrolnije, brodove Tijat, Postiru i Premudu, izgrađene prije više od šezdeset godina, u nekoliko navrata bila najavljivana, ne samo iz Jadrolinije nego i iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a postupak javne nabave do kraja godine nije pokrenut, zanimalo nas je kad će natječaj krenuti, posebno s obzirom na to da je riječ o projektu prijavljenom za sufinanciranje iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti.


Europska sredstva


Tri nova broda, kad budu izgrađena, trebala bi u prvom redu ploviti na dubrovačkom području, na liniji prema Elafitima, na šibenskom, gdje će održavati vezu s Prvićem, Zlarinom i drugim otocima, te u lošinjskom arhipelagu, no Sopta ističe kako će se, prema potrebi koristiti i na drugim linijama.


– Riječ je o tri klasična putnička broda, ali na električni pogon, s dodatnim solarnim napajanjem, no prvenstveni način punjenja baterija bit će, naravno, preko priključaka u lukama, na kopnu i otocima, gdje treba izgraditi adekvatnu infrastrukturu za njihovo punjenje. Budući da je riječ o brodovima koji će se koristiti na državnim linijama, na kojima je propisan broj plovidbi, što mi moramo poštovati bez obzira na eventualne kvarove na električnoj mreži, predvidjeli smo da na brodove bude ugrađen i dizelski generator koji će također moći puniti baterije. To je potrebno i u slučaju da brod iz bilo kojeg razloga mora otploviti u neku udaljeniju luku, primjerice kada ide na remont ili u slučaju lošeg vremena i slično, kaže Sopta.


Novo plovilo za međunarodne linije



 


Jadrolinija planira u ovoj godini i nabavku broda za održavanje međunarodnih linija, sa značajno većim kapacitetom garaže i putničkih kabina od Marka Pola, koji može prevesti do 270 vozila i tisuću putnika.


– To bi nam omogućilo znatno veće prihode, a brod bi koristili za održavanje linija Split-Ancona i Zadar-Ancona. Pokrio bi linije prema oba naša grada iz Ancone, pri čemu očekujemo podršku gradova Split i Zadar, kao i Splitsko-dalmatinske i Zadarske županije. Do kraja ove godine očekujemo i novi ciklus natječaja za održavanje državnih linija pa ćemu uložiti i u nabavku katamarana kako bismo se mogli prijaviti na natječaje s konkurentnim brodovima, kaže Sopta.


Inače, u tijeku je evaluacija ponude pristigle na natječaj za nabavku rabljenog broda, objavljenog još u studenom ove godine, s procijenjenom vrijednosti od 15 milijuna kuna. Radi se o brodu duljine 45 do 55 metara, kapaciteta do 200 putnika i starosti do 20 godina koji će biti namijenjen održavanju lokalnih brodskih linija.

Ovi bi brodovi trebali biti okvirne duljine oko 45 do 50 metara, s kapacitetom prijevoza oko 390 putnika. Iz Jadrolinije su ranije najavljivali gradnju triju brodova na hibridni pogon, no ipak se ide na električni pogon, objašnjava Sopta, jer je to jedan od uvjeta za sufinanciranje europskim sredstvima, u očekivanom iznosu od 65 posto od njihove ukupne vrijednosti. Planirana vrijednost svakog od brodova, prema ranijim neslužbenim najavama je oko 15 milijuna eura, no Sopta nije želio navoditi točne brojke prije nego natječaj bude objavljen. Ovi bi brodovi trebali biti izgrađeni najkasnije do kraja 2026. godine, a do tad bi i HEP, zajedno s nadležnim lučkim upravama, trebao osigurati adekvatne priključke za punjenje njihovih baterija u lukama u kojima će pristajati.


David Sopta / Foto NL arhiva


Novogradnja trajekta


Sopta ističe kako postoji interes domaćih brodogradilišta za gradnju ovih brodova, no graditelj će biti odabran putem postupka javne nabave, u skladu s evaluacijom ponuda koje stignu na natječaj.


– Nama bi bilo drago da ove brodove grade domaća brodogradilišta, ali ne možemo ništa predviđati po tom pitanju, dok se postupak javne nabave ne okonča i odaberu najbolje ponude, rekao je Sopta.


Jadrolinija u ovoj godini, dodaje, namjerava pokrenuti i novogradnju trajekta za zadarski akvatorij.


– Tamo imamo dio linija koje plove ispod mosta koji povezuje Pašman i Ugljan pa će brod morati biti dimenzioniran, po visini, širini i gazu, da može nesmetano ploviti na tim linijama i sigurno proći ispod mosta. U tom projektu također namjeravamo koristiti zelene tehnologije, pri čemu namjeravamo koristiti hibridnu tehnologiju dizel i električnog pogona, ističe Sopta.