TURIZAM POD STRESOM

Njemački turisti neće u SAD, dolaze na Kvarner. Itekako će gledati koliko će ih to koštati

Alenka Juričić Bukarica

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Sigurnost i recesija mijenjaju obrasce putovanja na važnom emitivnom tržištu



U Sjedinjene Američke Države u ožujku je putovalo 28 posto manje njemačkih turista, vijest je koju su ovih dana objavili brojni njemački mediji referirajući se na podatke američke Uprave za međunarodnu trgovinu.


Rezultat je to niza uhićenja putnika u SAD-u unatoč činjenici da su imali sve valjane papire. Tako su, primjerice, dvije njemačke studentice od 18 i 19 godina držane u zatvoru na Havajima jer nisu na vrijeme osigurale smještaj. Ti i takvi slučajevi zaredali su se te direktno doveli do značajnog pada putovanja i njemačkih turista.


Koliko će Nijemci ove godine i kamo putovati, pitanje je svih pitanja. Njemačka je već ionako bila u recesiji, a dodatni udar na kućne budžete stigao je s carinskim ratovima i općom nesigurnošću što se vidi i po rezervacijama za sezonu.


Izvrsna predsezona




Predsezona, za sada, s druge strane izvrsna. Njemačka je prvo emitivno tržište za hrvatski turizam i samim time svaki se poremećaj itekako osjeti. Lani su njemački mediji bili puni natpisa o skupoći u Hrvatskoj koja je, pak, itekako profitirala na njemačkom tržištu u vrijeme pandemije.


Već u 2023. mediteranske destinacije vratile svoj udio u ukupnom volumenu turističkih putovanja na ovom tržištu te je tada već u Hrvatskoj zabilježen pad dolazaka s njemačkog tržišta za dva posto u odnosu na 2022.


No ipak, Hrvatska se zadržala na brojkama većima od onih iz 2019. godine. Zanimljivo je i kako su prije dvije godine prvi put putovanja zrakoplovom iz Njemačke pretekla putovanja automobilom.


Što se tiče ove godine, svima je jasno da će Nijemci itekako gledati koliko će ih ljetovanje koštati. Predsezona je, dakle, krenula jako dobro, čemu je na ruku išao i kasni Uskrs, ali očito i činjenica da se u predsezoni putuje jeftinije nego u špici.


Segment koji je itekako važan za pred i posezonu je organizirani autobusni promet. Hrvatska se kao zemlja partner, a Kvarner kao regija partner, predstavila na ovog tjedna održanom jubilarnom, 50. sajmu RDA Group Travel Expo 2025 u Kölnu.


Riječ je o jednom od najvažnijih europskih sajmova u industriji autobusnih i grupnih putovanja na kojem je sudjelovalo oko 340 međunarodnih izlagača.


O trendovima na njemačkom tržištu, Romeo Draghicchio, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Frankfurtu, koji je na sajmu održao i posebnu prezentaciju s naglaskom na kontinent, kazao je kako rezultati ostvareni s njemačkog tržišta tijekom predsezone ukazuju na značaj autobusnih i grupnih putovanja prema hrvatskim destinacijama.


Naime, u Hrvatskoj je s njemačkog tržišta u travnju ostvareno oko 550 tisuća noćenja njemačkih gostiju, što u odnosu na lanjski travanj predstavlja rast veći od 50 posto.



Romeo Draghicchio / Foto R. Muenck

– Možemo reći da će travanj ove godine biti povijesno najbolji kada govorimo o rezultatima s njemačkog tržišta. Inače, odlični rezultati ostvareni su i tijekom lanjskog listopada što pokazuje kako ovaj tržišni segment ima važnu ulogu u jačanju prometa u razdobljima pred i posezone.


Što se tiče stanja na njemačkom tržištu, može se reći kako se Hrvatsku percipira izrazito pozitivno, odnosno kao dobro poznato turističko odredište. To, naime, potvrđuje i potražnja za našim destinacijama koja je i dalje na visokoj razini.


Naravno, stanje prodaje i rezervacija varira ovisno o pojedinom organizatoru putovanja, vrsti smještaja i razdoblju sezone, no sveukupno se može zaključiti da se rezultati prodaje kreću u smjeru brojki iz prošle godine, kazao je Draghicchio te dodao kako se s njemačkog tržišta bilježe pozitivni trendovi te su u prva četiri mjeseca Nijemci ostvarili više od 717 tisuća noćenja, što predstavlja rast od 10 posto u odnosu na lani.


Zadovoljstvo i oprez


Sjevernom Jadranu tradicionalno su najviše orijentirani njemački gosti iz južnih njemačkih pokrajina. Nera Miličić, direktorica predstavništva HTZ-a u Münchenu, ističe kako su tijekom produženog uskrsnog vikenda ostvareni odlični rezultati, a odlično prolaze i rezervacije za lipanj u kojem su praznici Duhova u Bavarskoj i Baden-Württembergu.



Nera Miličić / Foto Edi Prodan

– Najnovija tržišna istraživanja pokazuju da među Nijemcima raste interes za putovanjima i to unatoč globalnim gospodarskim nesigurnostima. Ipak, na njihov odabir destinacije i putovanja utječu privremeni čimbenici kao što su kretanje cijena, geopolitičke vijesti, vremenske prilike i ekonomski uvjeti.


Dosadašnji trendovi prodaje ukazuju na to da njemački gosti traže visoku kvalitetu i žele si priuštiti ugodan odmor, ali istovremeno će pripaziti na troškove kroz pravodobne rezervacije, ukazala je Miličić.


Iz ovih južnih njemačkih pokrajina dobar dio gostiju na sjeverni Jadran dolazi u autobusnim aranžmanima. Kvarner je lani bio domaćin godišnje Skupštine RDA koja je u organizaciji Turističke zajednice (TZ) Kvarnera prošle jeseni održana u Rijeci.


Kvarner je sada bio regija partner na sajmu RDA gdje su posebnu pažnju posjetitelja privukle tri tematske prezentacije koje su predstavile ključne segmente kvarnerske turističke ponude.


Predstavljene su, naime, raznolikosti destinacija unutar regije, pozicioniranje Kvarnera kao pionira zdravstvenog i wellness turizma te Kvarner kao Europska regija gastronomije 2026.


Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ-a Kvarnera, istaknula je kako je Njemačka za kvarnersku regiju najvažniji strateški partner osobito u razvoju cjelogodišnjeg i održivog turizma.



Irena Peršić Živadinov / Foto Marko Gracin

– Nama je RDA jako bitan te smo u listopadu prošle godine ugostili njihovu godišnju skupštinu na kojoj je bilo oko 150 vlasnika autobusnih tvrtki. I već se vide prvi rezultati te suradnje s obzirom na to da su neki od njih već ovog proljeća doveli svoje goste.


Nastavak te odlične suradnje je i to da smo bili regija partner, a vidljivost je bila tim veća što je ovo jubilarni, 50. sajam RDA, rekla je Peršić Živadinov.


A poklopilo se ujedno i da županijski TZ ove godine slavi 25 godina članstva u ovoj organizaciji.


Što se tiče njemačkog tržišta, i Kvarner bilježi odličnu predsezonu. Naime, u travnju je na Kvarneru ostvareno čak 55 posto više njemačkih noćenja nego lani. Jasno, Uskrs je lani bio krajem ožujka, no i podaci za prva četiri mjeseca potvrđuju rast.


Od početka godine je na Kvarneru bilo 13 posto više njemačkih noćenja. Na pitanje koliko se osjeti utjecaj recesije na putovanja, direktorica županijskog TZ-a istakla je kako Nijemci sigurno gledaju na vrijednost za novac.


– To je osnova i tu dugoročno moramo biti vrlo pažljivi, ukazala je Peršić Živadinov.